Gå til innhold

Plikt eller lyst som grunnlag for sex?

Anbefalte innlegg

Gjest En rar dame

I et forhold må man gi og ta. Det er greit.Gjelder det også seksualitet? For meg føles det feil/litt foræderisk å gi partner sex (les samleie) "bare" for å tilfredstille ham, om jeg ikke har egentlig lyst selv. Jeg tror at jeg og partneren min har kommet inn i en dårlig sirkel. Han vil mye oftere enn meg. Tror han ville hatt samleie daglig om han fikk. Jeg har ikke lyst så ofte. Det er vel for så vidt normalt at menn vil oftere enn dama? Men jeg føler at det ligger en slags forventning om sex fra hans side. Jeg hører jo når han har lyst, og jeg merker han blir skuffa når han ikke får. Jeg får dårlig samvittighet, og tenker at jeg burde gi han det. Skal samvittighet og pliktfølelse være grunnlag for sex? Jeg føler at den dårlige samvittigheten og pliktfølelsen, tar mer og mer av plassen til lystfølelsen. Sex blir mer som en plikt og mindre som en lyst. Det er mer lyst inni bildet i starten av et forhold, før den andre har klare forventninger, eller før jeg merker den andres forventninger. Føler også at det må være enten eller fra min side. At hvis jeg først koser med ham, så tolker han det som at jeg vil ligge med ham. Det føles så dumt å avbryte ham da etter han er enda mer opphisset, så blir det ofte til at jeg heller lar være å kjærtegne ham. Det er jo ikke bra. Det må jo være noe feil med meg. Jo mer han uttrykker (verbalt eller nornverbalt som ved pustingen) at han vil ha sex, jo mindre vil jeg selv. Vi har det også fint sammen noen ganger. Men føler vi eller jeg er på vei inn i feil spor. Og ellers i hverdagen har vi det helt fint samman, Hva kan jeg gjøre for at vi skal komme på rett kjøl igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312739-plikt-eller-lyst-som-grunnlag-for-sex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første: Har du selv noe utbytte av sex?

Blir også du tilfredsstillt og får orgasme?

Og, er mannen din flink til å gi deg tid til å bli kåt og klar for sex?

Kvinner som opplever glede og tilfredstillelse i sexlivet, vil nok sjelden føle sex som et "pliktløp." eller at de gjør det for mannens skyld.

Tvert imot er det en myte av menn har mere lyst enn kvinner. (Det er bare å lese utallige innlegg her inne på DOL hvor problematikken er helt motsatt.)

Derimot er det nok individuellt hvor mye lyst mann har, og hvis man har en partner med mye mere eller mindre lyst enn man har selv, så vil det som regel føre til frustrasjoner.

Gjest anonym raring

Du er ikke rar, i tilfelle er det flere som er rare..

Jeg merker at jeg lett får mer lyst på mannen min dersom han er oppmerksom, gir komplimenter og forteller meg ofte at jeg er fin osv. Dette gjør at jeg føler meg mer attraktiv og det igjen fører til lyst. Min "ulyst" har sjelden med min mann å gjøre, men med meg selv. Føler jeg meg ikke bra, fin deilig osv, ja så har jeg rett og slett ikke lyst.

Hilsen enda ei rar ei...

Gjest en rar dame

For det første: Har du selv noe utbytte av sex?

Blir også du tilfredsstillt og får orgasme?

Og, er mannen din flink til å gi deg tid til å bli kåt og klar for sex?

Kvinner som opplever glede og tilfredstillelse i sexlivet, vil nok sjelden føle sex som et "pliktløp." eller at de gjør det for mannens skyld.

Tvert imot er det en myte av menn har mere lyst enn kvinner. (Det er bare å lese utallige innlegg her inne på DOL hvor problematikken er helt motsatt.)

Derimot er det nok individuellt hvor mye lyst mann har, og hvis man har en partner med mye mere eller mindre lyst enn man har selv, så vil det som regel føre til frustrasjoner.

Jeg kan nyte det, hvis jeg gjør det av lyst. Når jeg gjør det for å tilfredsstille ham alene føler jeg ikke så mye.

Det plager meg med den stemningen som blir når han ikke får nok, og det plager meg å skulle avvise, for det må jo være sårt.

Gro Isachsen, Sexolog

Alt du skriver er som klippet ut av ei sexologisk lærebok om mønster ved manglende lyst. Det at du føler du gir og han får sex, er et typisk tegn på at dere er inne i et feil spor. Desto lengere dere fortsetter med at du føler du gir og han får, jo sikrere er det at du parkerer lysten din for godt, i hvert fall med den mannen du føler du gir sex til.

Du må prøve å finne lysten, sansingen, spenningen og gleden din igjen, og forsterke utbyttet av sex, i stedet for at du fortsetter å tappe deg selv for energi og gi sex.

Prøv å avtale samleieforbud en periode, slik at du igjen får til å ljenne på din egen lyst og tenning igjen. Det kan også gjøre at du tør ta initiativ til kjærtegn, når du har lyst, uten at du behøver å tenke på at du må “prestere” tenning fordi dette blir sett på som signal om et første skritt til sex.

Får dere ikke til å hoppe av det feile sporet dere er på alene, kontakt en sexolog som jobber mye med lystproblematikk.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...