Gå til innhold

betennelse i tarmen

Anbefalte innlegg

Gjest Krusilla

Har hatt problemer med magen i form av løs mage og smerter. Hver gang jeg spiste måtte jeg på do etter fem minutter. Det spredde seg en varme i underlivet, og jeg fikk en trang til å tømme meg. Avføringen var da ganske løs. Ikke noe slim eller blod. Mellom måltidene har jeg bare ubehag uten smerter. Dette vedvarte i over en uke, og jeg gikk til min fastlege. Hun tok prøver som konstaterte blod i avføring og en betennelse. Hun mente blodet kom fra hemorider som jeg har fått etter å ha gått gravid. Betennelsen ville hun avvente litt med. Hun ba meg komme igjen om fem uker så jeg kunne ta nye prøver. Jeg har søkt på internett, og finner ingen steder hvor det står at en betennelse i tarmen kan være forbigående? Jeg syntes da at det er lenge å vente i fem uker. Da har jeg hatt dette i over 8 uker. Er ikke dette lenge å ha disse plagene? Hvis det er en betennelse fortsatt så syntes jeg det er lenge å la den florere. Bør jeg gå til en spesialist på et privat sykehus? For å utdype, så går plagene opp og ned. De ble bedre, for så å komme tilbake. Sitter og bekymrer meg for at dette er en alvorlig sykdom som trenger behandling raskt. Det skaper mye angst for meg å måtte vente på svar i fem uker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312745-betennelse-i-tarmen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Jeg forstår at du blir engstelig av å måtte vente i 5 uker men utifra det du forteller synes ikke jeg at du skal bekymre deg at dette er en alvorlig sykdom særlig da symptomene kommer og går. Det sistnevnte egentlig et godt tegn sammen med at det ikke er noe synlig blod i avføringen. Jeg antar at en av årsakene til at din fastlege har bedt deg vente en stund er fordi hun/han vil vurdere om det er indikasjon for å henvise deg til kamera undersøkelse av tarmen og spesialister vil ofte vente med en slik undersøkelse til man er sikker på at symptomene har vart i et par uker. Dette er fordi man ønsker å unngå en unødvendig undersøkelse for noe som KAN være forbigående. Jeg synes ikke at du trenger å gå til en privat spesialist - dersom dine symptomer forverrer seg i denne 5 ukers perioden bør du ta kontakt med din fastlege som vil kunne diskutere videre med en spesialist i enten offentlig eller privat sektor og få råd angående behov for tidligere utredning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312745-betennelse-i-tarmen/#findComment-2555037
Del på andre sider

Hei! Vil bare si at jeg også var plaget med løs mage og ubehag i våres. Mye løs mage og måtte alltid på do etter mat... Legen tok blodprøver som viste svak antydning til glutenintoleranse, så jeg ble henvist til gastroskopi siden plagene vedvarte ett par måneder.. På gastro fant legen tynntarmbetennelse, men prøvene han tok viste ingenting.. Så jeg har nå fått konstantert "urolig mage" eller "irritabel tarm" som man kaller det.. Noen har det, og det blir verre i perioder hvor man stresser mye.. Jeg er bedre i magen nå og hvis det blir verre så bruker jeg noe som heter ViSiblin fra apoteket. Det er fiberpulver. Men, ikke gjør noe med kostholdet før legene er ferdig å undersøke deg. For hvis du forandrer på noe, så vil de ikke finne ut hva som er galt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312745-betennelse-i-tarmen/#findComment-2555736
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...