Gå til innhold

Asasantin eller Marevan?

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har spørsmål angående medisiner Asasntin og Marevan. Min mor (52 år) har hatt en middels sterk hjerneinfarkt på lillehjernen for et par måneder siden. Hun har kommet seg raskt på beina igjen og har ikke så mye plager igjen en litt kvalme eller svimmelhet av og til. På sykehuset ble det utskrevet blodfortynnende medisin som heter Asasantin. Etter to måneder tok hun kontakt med fastlegen sin for vanlig kontroll og legen foreslår henne å bytte ut dette medisinen mot Marevan. Hun argumenterer at Marevan er mer effektiv medisin. Men både jeg og mamma er veldig usikre. Er det ikke slik at Marevan er mye "farligere"? Er det virkelig noen grunn å bytte det (er f.eks. sjansen å få propp igjen i blodårene større ved bruk av Asasantin?) Hun har aldrig hatt noen større helseproblem før den hendelsen (utenom at hun var plaget av høgblodtrykk i noen uker før hjerne infarkt skjedde). Hun har normal blodtrykk nå. Vi er skeptiske på grunn av den blødningsfaren Marevan gir osv. Kan du gi noe svar på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312747-asasantin-eller-marevan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Det er helt riktig som du sier at marevan har en mye større blødningsrisiko enn asasantin. Både marevan, asasatin og albyl brukes etter hjerteinfarkt for å redusere risikoen for en ny episode. De som bruker marevan trenger tett oppfølging med regelmessige kontroller (måling av INR) og dette vil vanligvis ikke være et problem hos en pasient som er 52 år. Marevan er kraftigere blodfortynnende behandling og anbefales vanligvis for å forebygge nye slag hos pasienter som har hatt slag pga hjerteforkammer-flimmer. Jeg regner med at dette er blitt utelukket på sykehuset i din mor sitt tilfelle og spesialisten har derfor foreskrevet asasantin istedenfor marevan. Jeg synes at dere bør ta opp det sistnevnte poenget med fastlegen og hun bør uansett ikke skiftes til marevan uten spesifikt råd om dette fra en spesialist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...