Gå til innhold

Tidlig graviditet og vannkopper

Anbefalte innlegg

Gjest Vannkopper

Jeg er en kvinne på 38 år som har en mistanke om tidlig graviditet, samtidig som jeg har fått vannkopper, i en mild utgave riktignok som ser ut til å være over på noen få dager, i motsetning til hva jeg forstår ofte er tilfelle når voksne får denne barnesykdommen. Hva slags fosterskader regner man som potensiell risiko i forbindelse med utbrudd av vannkopper hos gravide de tre første månedene, hvor stor er risikoen og er det evnt noe jeg kan gjøre for å forebygge mens jeg venter på at jeg kan ta graviditetstest om noen dager? Bekymringen er tidvis stor, tusen takk for svar og eventuelle kommentarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312773-tidlig-graviditet-og-vannkopper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er en meget liten risiko for fosterskade hvis mor har vannkopper i graviditeten, ca 0,5% ( en rekke ulike skader er rapportert, f.eks abort, lavere fødselsvekt, påvirkning av ekstremiteter og øye). Jeg synes du bør ta kontakt med din lege så fort som mulig for å få avklart

• Om du er gravid (hvis urintesten er negativ, kan det tas en blodprøve)

• Om det er vannkopper du har hatt. (Litt rart hvis det er så mildt forløp hvis det er første gangen du har det.)

• Få satt i gang behandling med et immunglobulin eller et antivirus-middel.

Jeg forstår du er engstelig, så derfor et det viktig å få det avklart. Gå til legen på mandag.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...