Gjest Vannkopper Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Jeg er en kvinne på 38 år som har en mistanke om tidlig graviditet, samtidig som jeg har fått vannkopper, i en mild utgave riktignok som ser ut til å være over på noen få dager, i motsetning til hva jeg forstår ofte er tilfelle når voksne får denne barnesykdommen. Hva slags fosterskader regner man som potensiell risiko i forbindelse med utbrudd av vannkopper hos gravide de tre første månedene, hvor stor er risikoen og er det evnt noe jeg kan gjøre for å forebygge mens jeg venter på at jeg kan ta graviditetstest om noen dager? Bekymringen er tidvis stor, tusen takk for svar og eventuelle kommentarer. 0 Siter
Linnea78 Skrevet 22. august 2008 Skrevet 22. august 2008 Ut fra dette ville jeg tatt en snakk med lege! Bare for å være sikker mener jeg. http://www.pasienthandboka.no//default.asp?mode=document&documentid=16407 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. august 2008 Skrevet 23. august 2008 Det er en meget liten risiko for fosterskade hvis mor har vannkopper i graviditeten, ca 0,5% ( en rekke ulike skader er rapportert, f.eks abort, lavere fødselsvekt, påvirkning av ekstremiteter og øye). Jeg synes du bør ta kontakt med din lege så fort som mulig for å få avklart • Om du er gravid (hvis urintesten er negativ, kan det tas en blodprøve) • Om det er vannkopper du har hatt. (Litt rart hvis det er så mildt forløp hvis det er første gangen du har det.) • Få satt i gang behandling med et immunglobulin eller et antivirus-middel. Jeg forstår du er engstelig, så derfor et det viktig å få det avklart. Gå til legen på mandag. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.