Gjest diabetiker type 3 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Er det vanlig med kortvarig (noen timers) "hukommelsessvikt"- altså ikke huske hva man gjorde de siste timene før et insulinsjokk? Damen det gjelder er i 30-årene og har hatt diabetes i 25 år. Hun har ca. annenhvert år hatt et insulinsjokk. Dette har oftest skjedd etter psykiske påkjenninger og stress, søvnmangel, ikke p.g.a. fysisk anstrengelse. De få gangene hun får insulinsjokk, får hun ikke forvarsel (føling) . Er dette vanlig? Til vanlig kjenner hun følingene godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312785-insulinsjokk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hei! Når man får insulinsjokk, eller alvorlig hypoglykemi, kan man bli bevisstløs eller ha svekket bevissthet mens det pågår. Det hender jeg får høre om personer som har foretatt seg underlige ting, og utagert på en måte som ikke er vanlig for dem. Dette skyldes den svekkede bevisstheten når hjernen har for lite tilgang på næring, det vil si sukker. Under psykiske påkjenninger og stress kan man bli så opptatt av dette at man glemmer å være oppmerksom på følings signaler. Stresshormonene kan også gi reaksjoner som kamuflerer disse. Man reagerer ogso forskjellig på stress. Hos mange blir blosukkeret for høyt, mens andre bruker så mye energi at de får føling eller alvorlig hypoglykemi. Det er viktig å lære sine egne reaksjoner å kjenne, slik at man kan følge med i liknende situasjoner ved f.eks å måle blodsukker litt ofte og forsøke å spise regelmessig. Det er godt hun har en " type 3'er" da. Du kan jo også få opplæring i å sette glucagon sprøyte dersom dette skulle skje igjen. Håper du ikke får bruk for den, men skulle uhellet være ute er det en god ting å ha, og å kunne bruke. Ha det godt! Vennlig hilsen Elisabeth 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312785-insulinsjokk/#findComment-2551508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen - type 1'er Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Nå har du jo fått svar av kyndig personell, men ja - dette er ikke uvanlig! Mange blir temmelig surrete av føling, og når blodsukkeret virkelig blir lavt så er man ikke med på hva man gjør. Jeg har selv opplevd et par sånne episoder. Det er også vanlig å være sliten og ha hukommelsestap etter et insulinsjokk, slik at også det kan ha innvirkning på hva man husker skjedde før sjokket. Noen diabetikere - særlig de som er veldig godt regulert og vant til et relativt lavt blodsukker eller har opplevd maaange følinger - kan miste evnen til å kjenne følingssymptomene. Dermed blir risikoen for å gå i insulinsjokk langt høyere fordi man ikke merker føling. Jeg har det heldigvis ikke slik selv, men hadde jeg hatt det ville jeg vært mer "hissig" på å måle blodsukker..Særlig i forbindelse med f.eks. stress, fysisk aktivitet, alkoholinntak, uvant mat og ved infeksjoner.Det er viktig å bli kjent med seg selv på hva som påvirker blodsukkere og hvordan. Dette virker det jo som venninna di er, og det er veldig bra. Noen klarer nok ikke å unngå insulinsjokk nå og da, men det kan absolutt forebygges. Noen opplever at de får bedre kontroll ved å gå over til insulinpumpe - men vi er høyst individuelle, så man må som sagt stadig lære seg selv å kjenne. Glucagonsprøyta er en grei sikkerhet å ha. Den er reseptpliktig, men det skulle ikke være noe problem å få legen til å skrive det ut. Jeg har alltid en sånn sprøyte på lager, legen skrev det ut til meg for sikkerhets skyld selv om jeg ikke plages med insulinsjokk .Noen kan bli kvalm av glucagon, så hvis du gir det - legg den du gir det til i stabilt sideleie. Etter at bevisstheten er gjenvunnet anbefales det å spise en brødskive for å opprettholde blodsukkeret. Et annet triks man kan ty til når man står overfor et insulinsjokk er å smøre honning på insiden av munnen, mellom tannkjøttet og kinnet "som en pris snus." Sukkeret i honningen vil da bli tatt direkte opp i blodet fra slimhinnene. Det finnes også "sukkergele" man kan kjøpe i sportsbutikker som kan brukes på samme måte. Men ikke gi noe som skal svelges til en bevisstløs person. Det er en god ide at en person med diabetes i risikosituasjoner har noe slikt på seg og instruerer de rundt om hva de skal gjøre. Glucagonsprøyta er også egentlig ganske enkel å lære, ganske idiotsikker. Jeg synes det er viktig at diabetikere også lærer hvordan glucagonsprøyta brukes så de kan vise sine type 3-ere hvordan den brukes. Var ute for en diabetessykepleier en gang som begynte å vise faren min hvordan man gjorde i stand glucagon. Da jeg stakk fram hodet sa hun at "du trenger ikke å lære deg det." Det er TULL! Jeg er glad jeg kan det, for jeg ville ellers ikke vært i stand til å lære det bort. Dette ble langt, men jeg håper det var noe nyttig lesing 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312785-insulinsjokk/#findComment-2557722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vildsund Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Hei! Når man får insulinsjokk, eller alvorlig hypoglykemi, kan man bli bevisstløs eller ha svekket bevissthet mens det pågår. Det hender jeg får høre om personer som har foretatt seg underlige ting, og utagert på en måte som ikke er vanlig for dem. Dette skyldes den svekkede bevisstheten når hjernen har for lite tilgang på næring, det vil si sukker. Under psykiske påkjenninger og stress kan man bli så opptatt av dette at man glemmer å være oppmerksom på følings signaler. Stresshormonene kan også gi reaksjoner som kamuflerer disse. Man reagerer ogso forskjellig på stress. Hos mange blir blosukkeret for høyt, mens andre bruker så mye energi at de får føling eller alvorlig hypoglykemi. Det er viktig å lære sine egne reaksjoner å kjenne, slik at man kan følge med i liknende situasjoner ved f.eks å måle blodsukker litt ofte og forsøke å spise regelmessig. Det er godt hun har en " type 3'er" da. Du kan jo også få opplæring i å sette glucagon sprøyte dersom dette skulle skje igjen. Håper du ikke får bruk for den, men skulle uhellet være ute er det en god ting å ha, og å kunne bruke. Ha det godt! Vennlig hilsen Elisabeth Hallo! En "type 3'er" er jo en p å r ø r e n d e til en med diabetes. Det var jo signaturen til h*n som spurte. Dét var vel en stor liten blemme fra diabetressykepleieren. Eller? :-) Var det helgespøken? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312785-insulinsjokk/#findComment-2579569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sola60 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hallo! En "type 3'er" er jo en p å r ø r e n d e til en med diabetes. Det var jo signaturen til h*n som spurte. Dét var vel en stor liten blemme fra diabetressykepleieren. Eller? :-) Var det helgespøken? Det er jo det hun sier: "det er godt hun har en type 3er da" dvs det er godt hun har en interessert pårørende! Det er ikke alle pårørende som engasjerer seg like mye, skjønner du. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312785-insulinsjokk/#findComment-2581708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vildsund Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det er jo det hun sier: "det er godt hun har en type 3er da" dvs det er godt hun har en interessert pårørende! Det er ikke alle pårørende som engasjerer seg like mye, skjønner du. Å, JA, selvfølgelig! :-) Der misforsto jeg så det sang! Jeg tenkte jo på at hun omtalte type 3'eren som en diagnose, ikke en person. Min korttenkthet! Legger meg flat. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312785-insulinsjokk/#findComment-2581786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Å, JA, selvfølgelig! :-) Der misforsto jeg så det sang! Jeg tenkte jo på at hun omtalte type 3'eren som en diagnose, ikke en person. Min korttenkthet! Legger meg flat. :-) Definisjonen på diabetes-typene: Type 1: Cellene som produserer insulin blir ødelagt. Man er derfor AVHENGIG av å tilføre insulin utenifra. Uten insulin dør man. Type 2: Kroppen reagerer for dårlig på det insulinet den produserer, eller det egenproduserte insulinet virker ineffektivt. Skyldes ofte livsstilsfaktorer, men kan også ha genetiske årsaker. Behandles med livsstilsendringer, evt. med tabletter som øker insulinfølsomheten, eller insulinproduksjonen. Noen trenger insulin, fordi annen behandling kan være utilstrekkelig. Type 3: En som er glad i en som har diabetes. Dvs. ikke bare pårørende, men også venner f.eks. Type 4:: En som jobber med diabetespasienter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312785-insulinsjokk/#findComment-2632554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Definisjonen på diabetes-typene: Type 1: Cellene som produserer insulin blir ødelagt. Man er derfor AVHENGIG av å tilføre insulin utenifra. Uten insulin dør man. Type 2: Kroppen reagerer for dårlig på det insulinet den produserer, eller det egenproduserte insulinet virker ineffektivt. Skyldes ofte livsstilsfaktorer, men kan også ha genetiske årsaker. Behandles med livsstilsendringer, evt. med tabletter som øker insulinfølsomheten, eller insulinproduksjonen. Noen trenger insulin, fordi annen behandling kan være utilstrekkelig. Type 3: En som er glad i en som har diabetes. Dvs. ikke bare pårørende, men også venner f.eks. Type 4:: En som jobber med diabetespasienter. Du glemte type 1,5 også kalt LADA + diverse annet. Kjært barn og sånt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312785-insulinsjokk/#findComment-2632585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.