Gå til innhold

når eggløsning?

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret måler

Jeg har aldri klart å bli klok på syklusen min. Har fulgt morgentemperaturen i perioder fra for flere år siden, da vi prøvde å få barn. Har heldigvis klart det et par ganger, så jeg er ikke kjempebekymret for ikke å få det til en siste gang, men er stadig veldig usikker på når jeg har eggløsning! For særlig nå når jeg ikke er like ung ennå kan det kanskje være lurt å være litt obs på den, for ikke å slite i FOR lang tid.... (man har jo aldri noen garanti for å få til noe som helst)

Det som er usikkert er:

Jeg har hele tiden sett et mønster på at det er veldig kort tid fra temperaturøkning til menstruasjonen! Det vil si: helt ned i 8 dager, eller 9-10-11, aldri helt opp i det som skal være normalt, 14.

Det man vanligvis leser, er at temperaturen stiger "når" man har eggløsning. Men jeg fant et sted der det står at temperaturen kan øke før, under eller etter...

Når kan jeg anta at jeg har eggløsning? Ca 14 dager før forventet mens, det vil si flere dager før temperaturøkning, eller ca NÅR jeg har temperaturøkning?

HVIS det siste er sant, betyr det jo at jeg har veldig kort lutealfase, og da er det kanskje vanskeligere å bli gravid. Har brukt endel tid før... Men altså ikke umulig... HÅPER jeg, for nå nærmer jeg meg det skumle 40-tallet...

Andre tips for å utnytte sjansene optimalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312862-n%C3%A5r-eggl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fruktbar

Jeg har ikke greie på temperaturmåling, så det kan jeg ikke svare på, men jeg ville bare si at kort lutealfase ikke trenger å være noen hindring for fruktbarheten. Selv brukte jeg persona i mange år, og lærte syklusen min å kjenne, og jeg fant ut at det bare gikk 10-11 dager fra eggløsning til mensen. Og jeg har svært lett for å bli gravid! Hadde jeg vært deg hadde jeg testet med eggløsningstester. Da får man jo god kontroll på når man skal lage barn=)

Gjest forvirret måler

Jeg har ikke greie på temperaturmåling, så det kan jeg ikke svare på, men jeg ville bare si at kort lutealfase ikke trenger å være noen hindring for fruktbarheten. Selv brukte jeg persona i mange år, og lærte syklusen min å kjenne, og jeg fant ut at det bare gikk 10-11 dager fra eggløsning til mensen. Og jeg har svært lett for å bli gravid! Hadde jeg vært deg hadde jeg testet med eggløsningstester. Da får man jo god kontroll på når man skal lage barn=)

Takk! Det betyr jo at det går an å ha så kort lutealfase (samme hvor mye "alle" insisterer på det magiske tallet 14), og at temperaturmålingene kanskje ikke er helt på trynet likevel.

Hmmm, tror kanskje at søsteren min også har litt samme mønster som meg, vet ikke resten av familien, men generelt sett så får vi bare jenter, jenter, jenter og atter jenter! Kan det ha noe med spesiell syklus eller "lokale forhold" (i underlivet) å gjøre? Har du gutter eller jenter? Bare en tanke :-)

Gjest Fruktbar

Takk! Det betyr jo at det går an å ha så kort lutealfase (samme hvor mye "alle" insisterer på det magiske tallet 14), og at temperaturmålingene kanskje ikke er helt på trynet likevel.

Hmmm, tror kanskje at søsteren min også har litt samme mønster som meg, vet ikke resten av familien, men generelt sett så får vi bare jenter, jenter, jenter og atter jenter! Kan det ha noe med spesiell syklus eller "lokale forhold" (i underlivet) å gjøre? Har du gutter eller jenter? Bare en tanke :-)

Jeg har to jenter og to gutter...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...