Gjest NullHope Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jeg er en voksen dame som har uren hud på ansiktet og avogtil små verkebyll,det har ikke vært sorte prikker på lenge nå. Men det er ikke det som er verste ang ansiktet mitt da jeg er vant å "leve med" det siden undomstia. Mitt største problemet er skikkelig verkebyll eller flere store verkebyller som "sitter" i intimte steder,ikke i ansiktet. Noen ganger sitter det flere byller samtidig,mens andre ganger en eller to byller på samme stedet. For noen år siden ble det tatt en prøve av innholdet til byllen for selv kunne legene se tydelig raskt,men de fant aldri ut hva slags bakterier og fikk kun antibiotika uten de virker i det hele tatt pga de vet ikke hva slags bakterier jeg hadde. Nå er det slik at det er blitt verre enn noensinne som det betyr at det har blusset seg opp for fullt ut etter noen år igjen. Siden jeg har ikke fastlege idag,har ikke vært hos legen på 3 år snart 4 år nå og søkte om legebytte for 3- 2 år siden,som jeg aldri fikk pga legene her jeg bor,var aldri ledig,da jeg flytta hit for 3 år siden og var misfornøyd med forrige fastlegen,så mens jeg "venter" på ledige lege (som aldri blir ledig heller),slet jeg med andre fysiske smerter + nå som med illeverkende byller i skrittet midt i trusekanten på begge sider av lårene som jeg fikk for ca 2 - 3 mnd siden. Har prøvd med reseptfri salve ol,men de hjalp selvsagt ikke,det sprakk sjelden gang,men de kommer ofte tilbake etter kort tid. Jeg er klar over at jeg har en del av hudproblemer,men fikk aldri hjelp mot det eller rettere sagt utredet. Tviler sterkt om noen antibiotika hjelper meg og kan da ikke "leve" på dem heller etter endt pillebruk. Har også lurt på at for noen år siden,ble svettekjertlene fjernet på begge under armene pga fikk verkebetent som var byller det også,at byllene "vokser" på andre intimt steder istedet,om det har med sammenhengende? For hver mnd ved syklus,1 uke før,får jeg skikkelig svetteproblemer over hele kroppen om natta mens jeg sover,at bl.a håret mitt er "skade" ut.Håret ser veldig "syk" med kraftige kløe,små "nupper i hodebunnen og tørrhet i disse periodene på sitt verste.(Den er vanskelig å forklare). Det pågår til jeg får menstrasjon og det startet hvertfall etter fjernet svettekjertler i 90 tallet. Har ikke lyst å dra til akuttlege,da jeg har tålt smertefulle byller mange ganger,ikke at jeg vil leve med det,men det finnes ikke skikkelig hjelp mot det enn å bli sendt hjem etter innholdet tømt med piller,og etter det kommer jo drittbyllene tilbake jo!! Det klør veldig og det gjør vondt å klø også. Hva vil du beste fall anbefale meg idag? Fins det nye metoder som jeg ikke har prøvd eller visste?? Hva kan jeg gjøre hjemme når jeg har ikke fastlege lenger? Har prøvd å stikke hull på dem,men det forverre seg da. Byllene beskrives både som en stor kul og lang som orm,altså 2 forskjellige størrelsen. Når det er som verst,får jeg ikke sove,så jeg sliter med søvnproblemer også,og jeg drikker ikke kaffe engang! Skulle tro om jeg er den eneste som ikke har faslege siden NAV gadd ikke å hjelpe meg heller! Er byllene i seg farlige hvis jeg ikke får proff behandling,at det kan utvikler seg til hudkreft eller kjøttetende bakterier til slutt,dersom de blir ikke tømt? Bare lurer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312952-hudproblemer-og-byller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Hidrosadenitt (hidradenites suppurativa), dette er en tilbakevendende sykdom med infeksjon i svettekjertlene, vanligvis hos pasienter som også har tendens til å få kviser. Betennelsen i denne tilstanden forekommer akkurat der du beskriver: lyske, rundt kjønnsorganene, armhulene og på brystet. Noen ganger også rundt endetarmen. Gjentatte infeksjoner kan resultere i arrdannelser. Man ser hevelse, rødhet, kviser, byller i huden og noen ganger arr i områdene nevnt over. Det er faktisk ikke en uvanlig lidelse da den rammer opp til 4%;; av befolkningen i varierende grad. Det er 4 ganger vanligere blant kvinner. Årsaken er fortsatt ikke helt klar. En arvelig komponent mistenkes. Hormoner er og medvirkende da symptomer hos noen blusser opp rundt menstruasjonen. Betennelsen skyldes tilstopping av utførselsganger fra kjertlene. Dette gir grobunn for vekst av bakterier. Det skyldes ikke dårlig hygiene! Hidrosadenitt behandles ganske likt som kviser. Det er viktig å huske at det er en tilbakevendende tilstand. Behandlingen består enten av antibiotika tabletter over lengre tid eller diverse salver/kremer. Hvis dette bekreftes finnes det flere andre behandlingsalternativer som laser og kirurgi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312952-hudproblemer-og-byller/#findComment-2552448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.