Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Lang

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilt!

Sambo jobber masse og tjener våre penger til livets opphold, jeg er hjemmeværende med vår lille. Han jobber også med huset vi skal bygge og sparer oss for masse utlegg der, ved å gjøre det selv. Dette resulterer selvsagt i at vi ikke ser hverandre så masse, hverken i ukedagene eller i helgene.

Så kommer problemet, han drikker øl så og si hver dag. Han sier til meg gang på gang at dette skal han slutte med. " Denne uken skal jeg ikke drikke" Jeg sier: " Du trenger ikke stå der å lyge, det har du sagt mange ganger. Når du kommer til tirsdagen eller onsdagen så drikker du". Jammen har jeg rett og. Kommer til Tirsdagen han forsvinner på kontoret sitt og jobber og drikker øl. Alt fra 1 til 3. Kommer vi til torsdagen er det fra 3 - 6.

Han drikker ofte når han jobber med huset også. Er det en fredag begynner han å drikke i 4-5 tiden og lar bilen stå igjen og kommer gående hjem i 20 tiden om kvelden. Går opp dagen etter og gjør akkurat det samme da og. (Har eget firma så har fleksible arbeidstider, går og jobber med huset når han ikke er på jobb)

Av og til må vi på butikken, som alle andre. Tenker da at vi kan gjøre dette som familie siden det er helg. Da får jeg høre at det må vi gjøre på formiddagen. Når jeg spør hvorfor bare smiler han...

I helgen fikk han meld av en bekjent som han har vært litt med i det siste ( har fått hjelp med huset) Denne fyren og hans venner liker jeg ikke at han er med og har sakt tydlig ifra. De drikker dagen lang, Han ene er tidligere narkis og skal i fengsel osv.

Jeg sa jeg ikke synes noe om det, men det var greit, han kunne gå. Men da skulle jeg ikke høre et ord neste gang jeg sa at jeg skulle på fest.

Spurte på søndag om han hadde hatt det gøy. det hadde han. Så sa han: "Er så svimmel i dag, er ikke sånn fyllasyk som jeg pleier å være. Åå det er sikkert den pillen jeg tok i går" Pille? Sier jeg. "Ja, Var så sinnsykt trøtt så fikk en pille, litt samme som speed, men man får det på resept"

Jeg fløy i flint og sa han måtte skjerpe seg, fortsetter det slik kan han finne et annet sted å bo. En småbarns far oppfører seg ikke slik og er heller ikke med slike tapere av folk.!!

Blei steik forbanna, kjente det holdt på å koke over. Siden vi skulle på en koslig middag med familien, orket jeg ikke å lage en stor krangel av det. Men neste gang...!

Som vanlig sa han i går at denne uke skal jeg ikke drikke, kjenner kroppen har fått nokk nå. Er lei selv også. bla bla bla...

Så får vi se da, jeg har hvertfall fått nok.

Noen som vet hvordan jeg skal gå frem?Det er virkelig nok nå. Føler han ikke respekterer meg i det hele tatt :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312956-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-lang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fortvilt!

Du skal gå. Ungen din fortjener ikke å vokse opp med en far som går på fylla og leker med piller.

Det klarer jeg ikke. Det er oss to. Men han må skjerpe seg. Jeg må bare få snakkes til han, få satt han på plass. Men vet ikke hva jeg skal si. Han er så innmari sta og står alltid på sitt.

Men jeg er forbredt på at han får flytte ut til han har tenkt seg om. Og det er en mulighet han får til å skerpe seg og ta seg sammen. Flere muligheter vil jeg ikke gi. Men er så glad i han. Kunne aldri levd uten heller :(

Han hadde i sinn ungdom ploblemer med narkotika. Har skled skikkelig ut. Men forsto at dette ikke var måten å leve livet på og at det ikke var verdt å miste familien for å holdde på slik. Sluttet med dette da han var 20. Han er nå 27 og virker som om han savner det.

Vi snakket for en tid tilbake om å reise på trence party i Nederland, noe jeg snes hadde vært gøy, men holder meg til tanken. Kommer aldri til å gjøre det nå som vi er blitt familie.

Da kom denne kommentaren: "Hvis jeg skal der skal jeg hvertfall ta ectesy eller speed".

Jeg sa, ja du kan jo prøve deg osv..

Så for meg virker det som han savner gameldager eller noe. Er så fortvilt, orker ikke miste han...

Gjest Fortvilt!

Du skal komme deg vekk. Hvis han får orden på livet sitt noen gang, kan du heller se på det igjen da. Men å vokse opp med en rusmisbruker skal du ikke unne barnet ditt. Uansett hvor høyt du elsker ham.

Ser ikke på han som rusmisbruker, han tok den pillen på lørdag. Hadde ikke rørt noe siden han var 20 da. Men ja, han viser en svak siden.

Gjest Valnøtt

Ser ikke på han som rusmisbruker, han tok den pillen på lørdag. Hadde ikke rørt noe siden han var 20 da. Men ja, han viser en svak siden.

Han drikker hver dag. Det er rusmisbruk. At han har en slepphendt holdning til piller han ikke aner helt hva er i tillegg gjør det enda verre.

Annonse

Gjest Fortvilt!

Han drikker hver dag. Det er rusmisbruk. At han har en slepphendt holdning til piller han ikke aner helt hva er i tillegg gjør det enda verre.

Har skrevet meld til han nå at vi må ta oss en prat når han kommer hjem fra jobb. At det ikke går ann å ha det slik lengre.

Så i dag skal vi snakke sammen, og prøve å få orden.

Sitter her å gråter nå. Er helt knust.

Gjest Valnøtt

Har skrevet meld til han nå at vi må ta oss en prat når han kommer hjem fra jobb. At det ikke går ann å ha det slik lengre.

Så i dag skal vi snakke sammen, og prøve å få orden.

Sitter her å gråter nå. Er helt knust.

Dette greier du.

Se på barnet ditt. Tenk ti år frem - dette klarer du. Det finnes hjelp der ute som dere kan ha masse nytte av hvis han tar dette alvorlig - eller du hvis han ikke gjør det. Store klemmer - det er ikke så lett å være deg i dag.

Gjest Fortvilit!

Dette greier du.

Se på barnet ditt. Tenk ti år frem - dette klarer du. Det finnes hjelp der ute som dere kan ha masse nytte av hvis han tar dette alvorlig - eller du hvis han ikke gjør det. Store klemmer - det er ikke så lett å være deg i dag.

Han sa han skulle komme hjem fra jobb nå. Får håpe han forstår hvor dette fører henn. At han må se alvoret i det..

Gjest Valnøtt

Han sa han skulle komme hjem fra jobb nå. Får håpe han forstår hvor dette fører henn. At han må se alvoret i det..

Fint. Han er glad i deg vettu. Ikke tro at dette handler om deg. Dette handler om rusproblemer - ikke om deg. Snakk med ham, fortell ham at du elsker ham, men ikke nok til å la ungen vokse opp med rusproblematikk. Det er han kanskje glad for når alt kommer til alt. Han kan kontakte fastlegen og få hjelp til å kutte ut drikkingen. Og dop må han ta et oppgjør med inni seg selv - han kan ikke flørte med det mer.

Klem - styrke og gode tanker.

Gjest Fortvilt etter å ha snakket til veggen!

Fint. Han er glad i deg vettu. Ikke tro at dette handler om deg. Dette handler om rusproblemer - ikke om deg. Snakk med ham, fortell ham at du elsker ham, men ikke nok til å la ungen vokse opp med rusproblematikk. Det er han kanskje glad for når alt kommer til alt. Han kan kontakte fastlegen og få hjelp til å kutte ut drikkingen. Og dop må han ta et oppgjør med inni seg selv - han kan ikke flørte med det mer.

Det var som gjennomtrekk i ørene hans.

Men vi får se hva tiden bringer, jeg gir meg hvertfall ikke.

Og den pillen i helgen var plutselig bare en koffein-pille. Hvorfor sammenlignet han den med speed i går da!!! Vet ikke hva jeg skal tro. Orker hvertfall ikke snakke mer med han i dag.

Annonse

Gjest Fortvilt etter å ha snakket til veggen!

Og den pillen i helgen var plutselig bare en koffein-pille. Hvorfor sammenlignet han den med speed i går da!!! Vet ikke hva jeg skal tro. Orker hvertfall ikke snakke mer med han i dag.

Gjest Valnøtt

Det er ikke koffein eller ikke koffein kontra speed som er greia. Greia er at han har et flørtende forhold til ulovlige rusmidler - drømmer om e osv. Samt drikker daglig, og et tidligere betydelig rusproblem. Forresten - ikke tidligere - det er der enda det bare manifesterer seg i alkohol mest akkurat nå.

Jeg synes du skal sette litt makt bak kravene dine nå og reise bort noen dager hvis du har anledning til det. La ham smake på alene livet en stund mens du legger mobilen din igjen på kjøkkenbenken og drar.

Gjest Fortvilt!

Det er ikke koffein eller ikke koffein kontra speed som er greia. Greia er at han har et flørtende forhold til ulovlige rusmidler - drømmer om e osv. Samt drikker daglig, og et tidligere betydelig rusproblem. Forresten - ikke tidligere - det er der enda det bare manifesterer seg i alkohol mest akkurat nå.

Jeg synes du skal sette litt makt bak kravene dine nå og reise bort noen dager hvis du har anledning til det. La ham smake på alene livet en stund mens du legger mobilen din igjen på kjøkkenbenken og drar.

Har ikke mulighet til å reise vekk.

Han skal jobbe masse fremover og forsvinner kl 7 og hjemme kl 17-19 tiden...

Han fikk det til å høres ut som om jeg var en "drama queen" I dag når vi snakket sammen. Han ser ikke min side av saken i det hele tatt!

Gjest Valnøtt

Har ikke mulighet til å reise vekk.

Han skal jobbe masse fremover og forsvinner kl 7 og hjemme kl 17-19 tiden...

Han fikk det til å høres ut som om jeg var en "drama queen" I dag når vi snakket sammen. Han ser ikke min side av saken i det hele tatt!

Da skulle ihvertfall valget være ganske enkelt for deg da... Da vet du at han ikke har tenkt å endre seg.

Gjest Nei - ikke i dag....

Dette er bare så fryktelig vanskelig. Jeg har vært der selv.

Mannen min klarte ikke å styre forbruket sitt av alkohol i det hele tatt. Vi var innom familievernkontoret hvor jeg fikk litt støtte. Det hjalp litt, men ikke nok. Til slutt sa jeg at NÅ ER DET NOK. Det resulterte i en tur til legen hvor han fikk Antabus + timer hos Sosialmedisinsk poliklinikk.

Følte at vi fikk mye god hjelp, men heller ikke det holdt i lengden. Til slutt sa jeg at jeg nå valgte barnet og ikke han. Så vi flyttet fra hverandre. Var enige om å snakke samme om noen mnd. Det var først da han virkelig forsto at jeg mente dette. At han nå hadde valget mellom meg eller flaska.

Ca 1/2 år senere flyttet vi sammen igjen. Alt har ikke vært rosenrødt siden, men nå forstår han endelig at dette er til det beste både for han og resten av familien. Så jeg har tro på at vi klarer dette på sikt nå. (Over 1 år siden vi flyttet sammen)

Jeg har også fått mye større respekt for han når han viser at han kan takle dagene uten alkohol:-)

Gjest Fortvilt, men ser lys i tunellen nå...

Dette er bare så fryktelig vanskelig. Jeg har vært der selv.

Mannen min klarte ikke å styre forbruket sitt av alkohol i det hele tatt. Vi var innom familievernkontoret hvor jeg fikk litt støtte. Det hjalp litt, men ikke nok. Til slutt sa jeg at NÅ ER DET NOK. Det resulterte i en tur til legen hvor han fikk Antabus + timer hos Sosialmedisinsk poliklinikk.

Følte at vi fikk mye god hjelp, men heller ikke det holdt i lengden. Til slutt sa jeg at jeg nå valgte barnet og ikke han. Så vi flyttet fra hverandre. Var enige om å snakke samme om noen mnd. Det var først da han virkelig forsto at jeg mente dette. At han nå hadde valget mellom meg eller flaska.

Ca 1/2 år senere flyttet vi sammen igjen. Alt har ikke vært rosenrødt siden, men nå forstår han endelig at dette er til det beste både for han og resten av familien. Så jeg har tro på at vi klarer dette på sikt nå. (Over 1 år siden vi flyttet sammen)

Jeg har også fått mye større respekt for han når han viser at han kan takle dagene uten alkohol:-)

Jeg vet min sambo kan klare det, han trenger bare nok "tilsnakk"

Han sier han skal slutte å drikke i ukedagene. men ser ikke problemet med å kunne ta seg en 1-3 stk i helgene. Det er greit for meg, hvis han holder seg til det og ikke lyger. Tror han forto at jeg mente alvor da jeg snakket til han i forgårs. Skjer det en gang til at han skjeier ut, og drikker i ukedagene så er det ut! Så får han heller komme tilbake når han selv forstår. Håper selvsagt å slippe å måtte gå så langt.

Gjest Nei - ikke i dag....

Jeg vet min sambo kan klare det, han trenger bare nok "tilsnakk"

Han sier han skal slutte å drikke i ukedagene. men ser ikke problemet med å kunne ta seg en 1-3 stk i helgene. Det er greit for meg, hvis han holder seg til det og ikke lyger. Tror han forto at jeg mente alvor da jeg snakket til han i forgårs. Skjer det en gang til at han skjeier ut, og drikker i ukedagene så er det ut! Så får han heller komme tilbake når han selv forstår. Håper selvsagt å slippe å måtte gå så langt.

Mannen min fortalte meg stadig at han skulle gjøre noe med det. Problemet var at han egentlig ikke forstod at det var noe problem, og at jeg ikke kunne leve med det.

Problemet mitt var at jeg ikke forstod at det faktisk er en sykdom. Og en sykdom må behandles for at man skal bli frisk. Så ikke fortell han at det er over og ut dersom du ikke virkelig mener det.

Søk hjelp er mitt råd:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...