Gjest Jen39 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Hei, Jeg er gravid i 8. uke og sliter veldig med mageproblemer. Har hatt diare og mye luft i magen de siste 2-3 ukene. Er også veldig kvalm. Dette er min andre graviditet og første gang ble jeg veldig dårlig på slutten av gravidteten (2005). Jeg fikk påvist sannsynlig Morbus Chron på i 2004, men har ikke vært veldig plaget med sykdommen. Gikk på Entocort en liten periode i 2004 og var helt symptomfri da, men har ikke gått på noen medisiner siden den gang siden plagene mine har vært så ubetydelige. Men som sagt ble jeg veldig dårlig på slutten av forrige graviditet (blod i avføringen hele tiden) og mye smerter. Fosteret sluttet også å vokse den siste måneden, men jeg fødte til slutt en frisk og velskapt gutt. Med hastekeisersnitt da han kom ned i bekkenet asynkront og det ikke ble noen åpning. Spørsmålet mitt nå er om det er pga chron jeg er så dårlig og burde jeg kanskje gå til jevnlig kontroll pga dette (har ikke vært hos lege ennå) eller kan det være gravidteten i seg selv som gjør fordøyelsen min slik? Slik det er nå er jeg på toalettet 4-6 ganger om dagen (med avføring) og jeg blir veldig sliten og slapp av dette. Jeg har ikke noe blod i avføringen nå, men mener selv dette er symptomer på chron da jeg får frysninger og en generell uvel-følelse. I den første graviditeten var jeg helt frisk og fin de første månedene. Føler at alt er annerledes nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313059-gravid-og-chron/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 De vanligste tarmplagene ved graviditet er forstoppelse; særlig de første 3 måneder. Det er nok mest sannsynlig Mb Chron som har blusset opp igjen. Men bakterieprøve fra avføringen bør tae, særlig om du har vært utenlands de siste måneder. Trolig kan du ringe direkte til det sykehuset som tidligere har behandlet deg, hvis ikke får du få en henvisning av fastlegen din. Entocort brukes vanligvis ikke i svangerskapet, da det er sett skadelige effekter ved dyreforsøk. men det finnes alternativer, og dette må bestemmes av sykehuslegene. Vil tro at du får rask hjelp på sykehuset, i mellomtiden kan du prøve med ekstra fiberpulver ( eks Vi-siblin som er apotekvare) og Biola-melk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313059-gravid-og-chron/#findComment-2555668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.