Gå til innhold

Mørke flekker i huden i ansiktet

Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert (de siste årene, nå er jeg 31) fåt mørke felter i ansiktet. De viser veldi godt og jeg lurer på hva det kommer av. Og er det noe jeg kan gjøre for at de kan forsvinne, eller finnes det noen behandling, slik at huden kan bli jevnere. Flekene er ganke store og skiller seg ut fra resten av fargen i fjeset.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313110-m%C3%B8rke-flekker-i-huden-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Uten at jeg har sett deg antar jeg at det foreligger såkalte hormonpigmenteringer, på latin "melasma" som gir brune fremtredende flekker på de mest soleksponerte steder av ansiktet, dvs ø del av kinn, overleppe, og i pannens sentrale deler. Hormonflekkene skyldes en kombinasjon av solpåvirkning og østrogen eller østrogenliknede stoffer, som regel p piller eller svangerskap. Hormonene gjør huden lysømfindtlig på en spesiell måte og dermed utvikles disse pigmenteringene. Kan også skje med egne hormoner uten tilførsel eller svangerskap. Det viktigste er og beskytte seg mot ovennevnte kombinasjon , evt vurdere annen prevensjon i samråd med egen lege, dessuten også unngå soling uansett , da vil ofte pigmenteringene svekkes spontant. Dessuten benyttes et blekemiddel som forskrives av hudlegen og lages på apotek med det viktigste innholdsstoffet Hydroquinone. Laser og såkalt pulset lys(IPL) benyttes også men ofte med tilbakefall og noen ganger forverring så det unngår vi. Med hilsen fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...