Gå til innhold

Hjerteinfarkt

Gjest Unødig engstelig?

Anbefalte innlegg

Gjest Unødig engstelig?

Jeg er en kvinne på 41 år som for 3 år siden opplevde smerten som ved et hjerteinfarkt. Blodprøver viste at jeg hadde hatt et infarkt, men ved grundigere undersøkelse ble det antatt at det hadde vært en blodpropp som hadde hatt "skyld" i dette da mine årer var helt fine - og gått igjennom et hull jeg hadde i hjertet. Dette ble i ettertid tettet med en "paraply" - og alt skal være bra. Jeg har nå opplevet smerten igjen dog ikke like smertefull som ved nevnte hendelse, men vondt i bryst/rygg - føles litt som stiv/stølhet, smerter i armen og stikninger opp til halsen, men samtidig også vondt fra leggen og ned ut til stortåen(!). Jeg opplevde ikke kaldsvetting denne gang. Jeg har Albyl-e i huset, derfor tok jeg en slik (dette er ikke noe jeg "går" på, men jeg har fler igjen fra 3 år siden), og sovnet etter hvert. I dag har jeg fortsatt smerter i bryst/rygg, men foreløpig ikke i armen. Følte at armen ble forverret når jeg lå nede eller hadde en bøy på den. Lang historie - men kan dette ha vært et tegn på et hjerteinfarkt? Jeg røyker ikke men har tygget nicotinell i 12 år(!)(2mg ca. 20 stk pr.dag). Er 174 - veier 67 kg, trener litt, har små barn - ergo lite stillesitting... Øker Nicotinell faren for infarkt? Kan jeg ta Albyl-e innimellom hvis jeg blir "engstelig"?(NB - min mor fikk hjerteinfarkt i en alder av 60 år) Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313123-hjerteinfarkt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Jeg forstår at du er engstelig og bekymret for et nytt infarkt. Behandling med paraply begynner å bli relativt vanlig (flott behandling) men det er dessverre slik at de kan i noen tifeller "løsne". Dette kunne i såfall gi nye problemer som eventuelt infarkt eller blodpropp på lungene. Det er vanskelig å bedømme sannsynligheten for dette utifra det du forteller men jeg synes det er viktig at du blir undersøkt hos din lege for å utelukke dette. Dersom du opplever akutte smerter er det en god ide å ta albyl men dette er ikke erstatning for å oppsøke lege straks. Nar det gjelder nicotinell - dette produktet øker ikke risikoen for infarkt men bor vanligvis unngås i noen uker etter et infarkt eller slag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313123-hjerteinfarkt/#findComment-2559076
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...