Gå til innhold

Samlivsbrudd, deling av barnetrygd særkullsbarn

Anbefalte innlegg

Dersom man går ifra hverandre, og man har et felles barn B som man deler omsorg for 50% hver, men mor har et barn fra før barn A.

Hvordan blir fordelingen av barnetrygden da?

Jeg tenker at mor får vanlig barnetrygd for barn A, samt en ekstra barnetrygd for barn A fordi hun er aleneforsørger for dette.

For barn B får mor halve vanlige barnetrygden, og ikke ekstratrygd. Mens far kan få den ekstra barnetrygden for barn B annenhvert år, eller hvert år?

Fortsetter under...

Persille1365381127

Den som barn B bor hos får en barnetrygd for barn B, dersom dette er mor vil mor få en barnetrygd for A, en for B og en ekstra.

Dersom barnet bor hos far vil mor få en barnetrygd for A og en ekstra, og far vil få en barnetrygd for B og en ekstra.

Man får bare én ekstra - uansett hvor mange barn man har, i hvertfall slik jeg har forstått det.

Den som barn B bor hos får en barnetrygd for barn B, dersom dette er mor vil mor få en barnetrygd for A, en for B og en ekstra.

Dersom barnet bor hos far vil mor få en barnetrygd for A og en ekstra, og far vil få en barnetrygd for B og en ekstra.

Man får bare én ekstra - uansett hvor mange barn man har, i hvertfall slik jeg har forstått det.

Men hvis en av foreldrene gifter seg så mister begge den ekstra barnetrygden.

Utrolig, men sant.

Persille1365381127

Men hvis en av foreldrene gifter seg så mister begge den ekstra barnetrygden.

Utrolig, men sant.

Hm...

Om min eks gifter seg på nytt, så mister vel ikke jeg den ekstra barnetrygden dersom Billa er bosatt hos meg og jeg har hovedomsorgen?

Hm...

Om min eks gifter seg på nytt, så mister vel ikke jeg den ekstra barnetrygden dersom Billa er bosatt hos meg og jeg har hovedomsorgen?

Det gjorde jeg da faren til minstemann giftet seg. Helt vilt, ikke hadde trygdekontoret noen begrunnelse heller

Annonse

Jeg får i hvertfall en ektar barnetrygd fortsatt etter at min eks giftet seg opp igjen. Synes det høres rart ut. Og helt idiotisk selvsagt.

Håper ikke det forandrer seg.

Jeg hadde to andre unger ved siden av da med en annen far. Det hadde kanskje noe å si.

Persille1365381127

Det gjorde jeg da faren til minstemann giftet seg. Helt vilt, ikke hadde trygdekontoret noen begrunnelse heller

Nei, det kan da ikke stemme?

Jeg hadde skjønt det om JEG ble samboer igjen, da er man ikke aleneforsørgen - men så lenge jeg har omsorgen og er alene, så skal jeg ha en ekstra barnetrygd.

Hm, dette må jeg finne ut av - eksen har jo ny samboer...

Mor får barnetrygd for A og en halv barnetrygd ekstra for barn B. Far får en halv barnetrygd for barn B.

Dette er jeg 99,9% sikker på dersom det er avtalt 50/50 deling og delt fast bosted etter barnelovens §36 for barn B.

Gjest annlovinda

Hm...

Jeg mistet iallefall ikke min ekstra barnetrygd når barnets far giftet seg på nytt.

Den mistet jeg først etter at jeg flyttet inn med ny samboer, eller 12 mnd etter vi flyttet sammen

Annonse

Persille1365381127

Jeg mistet iallefall ikke min ekstra barnetrygd når barnets far giftet seg på nytt.

Den mistet jeg først etter at jeg flyttet inn med ny samboer, eller 12 mnd etter vi flyttet sammen

Det var det jeg også trodde...

Mor får barnetrygd for A og en halv barnetrygd ekstra for barn B. Far får en halv barnetrygd for barn B.

Dette er jeg 99,9% sikker på dersom det er avtalt 50/50 deling og delt fast bosted etter barnelovens §36 for barn B.

Men får ikke mor garantert en barnetrygd ekstra siden hun har aleneansvar for barn A og delt omsorg for barn B?

Og hva med far, kan han få noe halv barnetrygd for barn B, eller blir det bare annenhvert år?

Det høres fornuftig ut, men i dette eksemplet bor barnet halvt hos begge, da får far kanskje bare halv barnetrygd?

Men får ikke mor garantert en barnetrygd ekstra siden hun har aleneansvar for barn A og delt omsorg for barn B?

Og hva med far, kan han få noe halv barnetrygd for barn B, eller blir det bare annenhvert år?

Jo, mor vil få vanlig barnetrygd og en barnetrygd ekstra for barn A. Og som jeg sa: Jeg er ganske sikker på at mor og far får en halv barnetrygd hver for barn B siden det er avtalt 50/50 bosted.

Persille1365381127

Det er ikke riktig. Jeg og pappaen til ungene får ihvertfall en halv barnetrygd ekstra hver inn på konto.

Ok, da er det kanskje nye regler siden jeg flyttet - vi fikk nemlig ikke lov til å gjøre det sånn :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...