tobie Skrevet 9. juli 2001 Del Skrevet 9. juli 2001 Mitt første barn ble forløst med keisersnitt da det lå i seteleie og kom til verden i uke 26 (pga. servix insuffisiens). Alt gikk heldigvis bra, og da jeg ble gravid for andre gang var jeg veldig redd for å ende opp på operasjonsstuen igjen. Etter et svangerskap med cerclage og mye ro, kom vårt andre barn til verden på vanlig måte uten noen form for komplikasjoner. Har en venninne som også har et prematurbarn som ble tatt med keisersnitt i uke 25 pga. svangerskapsforgiftning. Hun har fått beskjed om at hvis hun skal ha flere barn må hun ta keisersnitt neste gang også pga. faren for uterus ruptur. Hva er årsaken til at jeg kunne føde normalt og hun ikke kan det? Hvis det er av betydning har jeg bikinisnitt mens hun har et snitt loddrett opp mot navlen. Hvis jeg skulle bli gravid igjen øker dette da faren for uterus ruptur, eller er det minimale sjanser for dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31321-uterusruptur-etter-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. juli 2001 Del Skrevet 10. juli 2001 Hvis man har lagt et snitt på tvers i nedre del av livmoren kan man føde normalt etterpå, men er snittet lagt på langs i livmoren er det større risiko for at det kan sprekke og derfor vil man gjerne utføre keisersnitt nesten gangen. Grunnen til at snittet iblant legges på langs er at det ved for tidlig fødsel -hvis livmoren ikke er tøyet ordentlig og derfor har tykkere vegg- kan være vanskelig å få barnet ut av snittet. Ved seteleie kan det være greit å få tak i en fot og trekke barnet ut, men et lite og rundt hode kan være vanskeligere å luksere ut av åpningen. Et snitt på langs er svakere enn et på tvers, det første kan sprekke i graviditeten, det andre bare under fødselen hvor man er oppmerksom på problemet og kan gripe inn. Risikoen er imidlertid ikke stor. Snittet i huden har ingen betydning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31321-uterusruptur-etter-keisersnitt/#findComment-124017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.