Gå til innhold

Subduralt hematom

Anbefalte innlegg

Gjest Forfatter

Hei, Jeg har et spørsmål ang. subduralt hematom, som jeg håper du kan hjelpe meg med. Spørsmålet er fiktivt, da jeg trenger informasjonen i forbindelse med en bok jeg skriver. Hvor lang tid kan man gå med et subduralt hematom uten å ha alvorlige symptomer? Hvis man ikke kommer til behandling ved en slik tilstand, hvilke konsekvenser vil det få for pasienten? Handlingen i boken min er lagt til en tid hvor de ikke hadde mulighet til å diagnotisere eller behandle en slik tilstand, så det jeg trenger å vite er hvordan et slikt sykdomsforløp ville ha fortonet seg. "Pasienten" er en voksen, ellers frisk mann.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313210-subduralt-hematom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Et subduralt hematom oppstår vanligvis etter en eller form for hodeskade og hos eldre mennesker skal selv en liten skade utløse et subduralt hematom. Det er også viktig å påpeke at et sponant hematom kan også forekomme (dvs uten skade). Tiden fra et hematom oppstår til det gir symptomer kan varierer veldig mye - fra mindre enn 24 timer til faktisk flere uker eller (tom måneder) og er veldig avhengig av hvor stor skaden var opprinnelig. Symptomene variererer også en god del (avhengig av størrelsen på hematomet) og kan være uspesifikke symptomer (slaphhet, redusert konsentrasjon, reduksjon av fysisk og intelektuell evne, tretthet, personlighetsendring, ustø, svimmelhet) eller andre mer konkrete symptomer (som hodepine, oppkast, kvalme, anfall, redusert kraft på ene siden av kroppen). Konsekvensen av et ubehandlet hematom kan i verste fall være død eller hjerneskade men et lite hematomt kan også forsvinne av seg selv. Et større hematom gir vanligvis økende symptomer men korrekt diagnose samt behandling (kirurgi) fører ofte til full helbredelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313210-subduralt-hematom/#findComment-2559864
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...