Gå til innhold

Din sivilstatud

Anbefalte innlegg

Jeg er samboer, men vi gifter oss i morgen. Har ikke vært forlovet. Går rett på giftermålet. :-)

Men.. er man ikke automatisk forlovet fra det øyeblikket den ene frir, man blir enige og giftemål og evt setter en bryllupsdato da? Å være forlovet betyr jo at man har lovet seg bort til den andre. :-)

Fortsetter under...

• Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BMS!

20

• morsan

19

• AneM1365380603

12

• Lillemus

11

Mest aktive i denne tråden

Forlovet meg i 92 og da hadde vi tenkt å gifte oss senere,men det ble det aldri noe av.

Syns ikke det er tåpelig jeg,så deg om det ; )

Om man har barn kan det være praktisk i forhold til arv og sånt noe.. Vi har foreløpig sikret oss med å skrive testamente, men samboerskap og ekteskap er ikke helt sidestilt ennå, når det kommer til barna. Staten vil visst helst ha oss inn i ektepakten! ;-)

Men trist å gifte seg fordi det er praktisk, da.

Annonse

Gjest D*lilith

Om man har barn kan det være praktisk i forhold til arv og sånt noe.. Vi har foreløpig sikret oss med å skrive testamente, men samboerskap og ekteskap er ikke helt sidestilt ennå, når det kommer til barna. Staten vil visst helst ha oss inn i ektepakten! ;-)

Men trist å gifte seg fordi det er praktisk, da.

Ja det er vel praktiske årsaker,men men...vi kommer godt overens så tror ikke det blir noe problem.

Men hva blir problemet om en av oss skulle falle fra?

Jeg trodde at samboende ikke har rett til å bo i uskiftet bo bla. annet. Og at barna arver og ikke ektefellen. osv....

Men jeg kan virkelig ikke noe om dette lenger, sikkert mange nye regler siden 94, og jeg hadde rettslære sist :-D

Annonse

Gjest Elextra

Hehe,ja blir vel det : )

Forstår bare ikke vitsen med å ha det "på papiret",bortsett fra praktiske årsaker,er det samme for meg om jeg er gift eller ikke.

Det er bare et papir.

Ok, om du føler deg slik, så.

Jeg føler det litt annerledes. Vi har høytidelig og i andres påsyn bekreftet vår kjærlighet og gitt hverandre et løfte :-).

Jeg trodde at samboende ikke har rett til å bo i uskiftet bo bla. annet. Og at barna arver og ikke ektefellen. osv....

Men jeg kan virkelig ikke noe om dette lenger, sikkert mange nye regler siden 94, og jeg hadde rettslære sist :-D

Mente samboen når jeg skrev ektefellen selvsagt.

Men om dere ikke har barn, så håper jeg han har supergreie foreldre/søsken, for har dere ikke egen avtale på dette, arver du heller ikke automatisk.....

Men.. er man ikke automatisk forlovet fra det øyeblikket den ene frir, man blir enige og giftemål og evt setter en bryllupsdato da? Å være forlovet betyr jo at man har lovet seg bort til den andre. :-)

Joda, man er vel det. :) Men vi har ikke gjort noe nummer ut av det og ikke annonsert at vi er forlovet. Har heller ikke hatt ringer. Sendte ut invitasjon til bryllup i slutten av juli og ingen visste at vi gikk med giftetanker. :-) Takk for gratulasjon! :)

Joda, man er vel det. :) Men vi har ikke gjort noe nummer ut av det og ikke annonsert at vi er forlovet. Har heller ikke hatt ringer. Sendte ut invitasjon til bryllup i slutten av juli og ingen visste at vi gikk med giftetanker. :-) Takk for gratulasjon! :)

Vi annonserte heller ingen forlovelse for å si det sånn. Han fridde, ergo ble vi forlovet :-D

Men hva blir problemet om en av oss skulle falle fra?

I vårt tilfelle - vi er begge forsikret, hvis f.eks samboeren min skulle dø ville det blitt utbetalt en pen slump penger. MEN - så lenge vi ikke er gift, vil arven tilfalle ungene. Høres fint ut, men nei. Ungene har ikke lov å være i besittelse av mer enn 70.000 hver (usikker på eksakt beløp) hvilket medfører at overformynderiet låser pengene til ungene er 18 år.

Dermed får ikke jeg en pøkk, og med min lønn som selvsagt er lavere enn samboers, ville jeg ikke hatt råd til å beholde verken hus eller bil, og ville mest sannsynlig blitt nødt til å flytte ut av byen.

Med et testamente sikrer vi at arv og forsikringspenger tilfaller meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...