Gå til innhold

Kviser/akne på brystet og ryggen

Anbefalte innlegg

Gjest kviselei

Hei! Jeg har i mange år slitt med kviser på brystet og ryggen. Jeg har prøvd ut både antibiotika og p-piller mot akne, og det fører til at det roer ned kvisene, men de blir ikke borte for godt. Dessuten har det kommet tilbake etter at jeg har sluttet på antibiotika og jeg kan ikke skjønne at det er bra å gå på dette i lengden!? Nå den siste tiden har jeg begynt å gå til hudpleie. Det har blitt bedre av det, men jeg må bruke produkter hver morgen og kveld for at det ikke skal bli verre. Jeg har vært til hudpleie to ganger, men jeg er ikke helt fornøyd selv om produktene demper kviseproblemene. Arrene er der fortsatt, og dersom jeg ikke bruker hudprodukter så blusser kvisene opp igjen. Det jeg egentlig lurer på er om det går ann å gjennomføre en operasjon og bli helt kvitt kvisene og arrene? Jeg har veldig lyst til å bli helt kvitt det da det ikke er noe pent syn. Jeg spiller fotball og har problemer med å dempe ballen på brystet pga det gjør vondt. Har du noen lignende tilfeller der vedkommende har blitt helt kvitt hudproblemene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313303-kviserakne-p%C3%A5-brystet-og-ryggen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

! Å være plaget med kviser i årevis kan gå utover trivsel og livskvalitet i tillegg til rent fysiske plager. Dersom kvisene forverres og/eller vedvarer utover puberteten, kan problemet fortsette lenge. Man må da vurdere behandling som kan gi en mer varig effekt. I slike tilfeller, dersom ikke problemet løses med gjentatte antibiotika kurer, vurderer vi ofte en tablettkur med Roaccutane . Dette er "sterke" tabletter som kan ha bivirkninger , men først og fremst har de en bremsende effekt på talgkjertlene og fører som oftest til at huden blir glatt og kviseutbruddene gir seg. Før gav man bare disse tablettene ved bylle- utbrudd i ansiktet. Etter hvert har vi også begynt å gi dem til personer som ikke har fult så kraftige utbrudd , men der problemet vedvarer. Det viktigste med tablettene er at man ikke må bli gravid under kuren, dessuten forsiktig med alkohol og man må gå til jevnlig kontroll under hele behandlingen. . En vanlig sideeffekt er tørrhet i huden , på leppene og i nesen. Dette gir seg når man stanser tablettkuren. Hvor vidt du skal få Roaccutane kur må du finne ut sammen hudlegen. Når det gjelder arrbehandling på kroppen er dette meget vanskelig og må vurderes i hvert enkelt tilfelle Hudlegen . Det kan være aktuelt med karlaser dersom det er rødt/ blodkar og Fraxel laser på grove porer Med hilsen fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...