Gjest ungmannmedhypertensjon Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hei jeg er en ung mann på 23 år som har hypertensjon. Har vært hos kardiolog og det ble erklært at jeg har hypertenjon. Jeg lider også av migrene og har brukt selo-zok 50 mg mot dette. Trykket mitt lå på 157/98 dag ved døgnførste måling og andre døgnmåling fire måneder etter at jeg hadde begynt på selo-zok var nesten identisk. Når jeg har målt trykket på konsultasjon har det vært opp i 200/110, Nesten samtlige på farsiden min har hatt hypertensjon,angina og infarkt. Jeg bruker efexor 225mg , som jeg vet kan gi blodtrykkstigning, men brukte ikke denne før første døgnmåling så jeg tror derfor ikke det er av betydning.. Nå står jeg på selo-zok 50 mg og 5mg norsvasc. Blodprøver røntgen og ultralyd av hjertet og nyrer var normale hos kardiolog/radiolog. Det har vært spekulert i om slekten min har en lavere terskel for hva som er bra kolesterol. Jeg røyker ikke, er ikke overvektig og ikke innaktiv. Hvorfor går ikke trykket mitt ned? Og er det en sammenheng mellom migrene og hjerte-kar sykdommer? Medisiner: Selo-zok 50mg Norvasc. 5 mg efexor 225 mg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313350-ung-mann-med-hypertensjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Du skriver at du er 23 år og har betydelig hypertensjon selv etter behandling med selo zok og norvasc. Hypertensjon i de fleste tilfeller har ikke noe kjent årsak men hos ca 5% av pasienter er det en annen underliggende årsak og dette er mer vanlig i tilfeller der enten pasienten er ung eller har høyt BT selv etter behandling. Du oppfyller begge disse kriteriene og jeg synes derfor at en indremedisiner bør tar ansvar for videre utredning for å utelukke (i) nyresykdom (du har tatt ultralyd nyre men CT nyrearterie bør gjøres for å utelukke nyrearteriestenose da dette synes ikke på ultralyd) og (ii) hormonelle årsaker til hypertensjon (feks cushings syndom eller Conns syndom er relativ uvanlige hormonsykdommer men kan forekomme og være årsak til hypertensjon i noen tilfeller). Dersom en slik utredning er negativ bør efexor behandling også revurderes selv om du sto på denne medisinen før første døgnmåling da dette kan ihvertfall være en medvirkende årsak til at BT er like høyt selv etter oppstart av selozok og norvasc. Ta derfor kontakt med din egen lege og be først om en henvisning til indremedisinsk poliklinikk ved et lokalt sykehus. Når det gjelder migrene og hjerte-kar sykdommer så har studier vist at det er en mulig sammenheng (dvs økt risiko for hjertesykdom hos pasienter med migrene og særlig migrene med aura) men det er også omdiskutert i fagmiljøet og betraktes uansett ikke som en av de fem store risikofaktorene (dette er diabetes, røyking, hypertensjon, hjertesykdom i familien, forhøyet kolesterol). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313350-ung-mann-med-hypertensjon/#findComment-2559952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.