Gå til innhold

Jeg er LEILEILEI

Anbefalte innlegg

Gjest Hoggormen

Hvorfor i svarte granskauen måtte jeg begynne å røyke???? Hadde vel verdens mest idiotiske og korttenkte grunn til det. Hadde begynt på vgs., og slet en del etter mobbing i grunnskolen og derav utrolig dårlig selvtillit. Røykehjørnet var en plass man prata sammen liksom. Så hva er verst? Det er jo klart! Selvsagt er det maaaange ganger verre å kverke seg selv langsomt med røyyking enn å falle utafor på skolen - selv om det setter seg som vonde psykiske spor. Men nå er jeg rett og slett lei av å røyke! Har gjort det i 12-13 år, og jeg tenker med gru på kols og all elendighet med det. Jeg har sett folk som har hatt langkommet lungekreft, jeg har sett mennesker med alvorlig KOLS (jobbet på sykehjem en periode). Og likevel FORTSETTER JEG Å RØYKE!!!! Det er helt utrolig egentlig.

Jeg er motivert for å slutte nå, men jeg lurer på hvordan jeg skal legge slagplanen. Røyker 10-15 om dagen, så jeg kan vel ikke kalle meg en regelrett storrøyker. Problemet mitt er at mesteparten av avhengigheten sitter i psyken. Jeg klarer å gå en dag uten eller nesten uten røyk, noen ganger også to. Føler ikke særlig abstinens. Men jeg vil ikke unngå de situasjonene jeg røyker i, for det ville være å skrinlegge mitt sosiale liv! Jeg må finne på noe annet.

Og jeg ønsker å holde meg røykfri nå også! Jeg har sluttet før, men sprukket igjen. Så den største utfordringen er faktisk å ikke begynne igjen.

Har jo sittet og lest litt om diverse. Alt fra Dr.Kimo, "stop-spray", hypnose, nikotinprodukter... Har prøvd tyggis før, men ble veldig sår i munnen av det. Plaster kladde noe vanvittig. Jeg har heller ikke lyst til å ende opp som hekta på nikotintyggegummi... Det er dyrere enn røykinga mi så lenge jeg handler i Sverige. Lurer nesten på om produsentene av disse produktene spekulerer litt i å få folk hekta for å tjene penger...

Vet det ikke er noen kvikk-fiks, men nå har jeg motivasjonen der. Jeg har skaffet meg "Endelig ikke-røyker," men ikke hatt tid til å lese i den ennå. Har prøvd avvenningskurs, men det gikk dårlig.

Jeg vet ikke jeg... Hva har funket for dere? Og har dere klart å holde dere røykfrie?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313443-jeg-er-leileilei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Les den boka - den skal være veldig bra.

Jeg sluttet flere ganger - men den siste gangen gikk det bare over. Jeg var ferdig med røyk. Sluttet pga jeg ble gravid, så det ble bråkutt, men etter noen uker sluttet jeg å tenke på røyk, og etter kort tid var jeg blitt ikke-røyker.

Nå glemmer jeg tidvis at jeg faktisk har røykt 40 om dagen i mange år.

Det er nå over åtte år siden jeg sluttet, har aldri tenkt på å ta et trekk etterpå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313443-jeg-er-leileilei/#findComment-2560322
Del på andre sider

Gjest lykkelig ikke-røyker

Jeg kan ikke bruke Zyban fordi jeg har en kontraindikasjon. Hvordan det er med Champix er jeg usikker på.

Les boka! Jeg leste den - og sluttet. Begynte igjen etter ei stund (dumme meg!!) men har nå sluttet og er lykkelig ikke-røyker! Det sitter kun i hodet! Jeg brukte litt tid før jeg sluttet på å glede meg til å bli ikke-røyker, gledet meg til god kondis, god morgenånde, pen hud osv osv. Trikset er når du kommer i situasjoner der du tenker "Nå hadde det vært godt med en røyk" å snu tanken til: Hvorfor tror jeg det? Har en som aldri har røykt fått det bedre med røyk i denne situasjonen? Hvorfor skal det da hjelpe meg? Og når lysten på en røyk kommer - kjenn på den og nyt følelsen av at tenk, nå er det jeg som bestemmer! Hver gang jeg f.eks er på fest, noe som alltid har vært starten på sprekken for meg, har jeg øvd på å tenke: Å så heldig jeg er som slipper å røyke nå. slipper å gå ut i regn, kulde og blåst og hutre... Slipper å stresse for å finne et sted der det er lov.. Har faktisk ikke lyst på røyk lengre, og det tok ikke lang tid. Og det etter å ha røykt mer eller mindre i 20 år. Fake it until you make it - det er trikset!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313443-jeg-er-leileilei/#findComment-2562280
Del på andre sider

Gjest Hoggormen

Les boka! Jeg leste den - og sluttet. Begynte igjen etter ei stund (dumme meg!!) men har nå sluttet og er lykkelig ikke-røyker! Det sitter kun i hodet! Jeg brukte litt tid før jeg sluttet på å glede meg til å bli ikke-røyker, gledet meg til god kondis, god morgenånde, pen hud osv osv. Trikset er når du kommer i situasjoner der du tenker "Nå hadde det vært godt med en røyk" å snu tanken til: Hvorfor tror jeg det? Har en som aldri har røykt fått det bedre med røyk i denne situasjonen? Hvorfor skal det da hjelpe meg? Og når lysten på en røyk kommer - kjenn på den og nyt følelsen av at tenk, nå er det jeg som bestemmer! Hver gang jeg f.eks er på fest, noe som alltid har vært starten på sprekken for meg, har jeg øvd på å tenke: Å så heldig jeg er som slipper å røyke nå. slipper å gå ut i regn, kulde og blåst og hutre... Slipper å stresse for å finne et sted der det er lov.. Har faktisk ikke lyst på røyk lengre, og det tok ikke lang tid. Og det etter å ha røykt mer eller mindre i 20 år. Fake it until you make it - det er trikset!!

Takk for gode tips folkens!

Den tankemåten hørtes veldig fornuftig ut egentlig .Skal prøve den på meg selv, for jeg merker at jeg tåler røyken ganske dårlig nå. Jeg begynner faktisk å bli redd fordi jeg føler meg hoven i luftveiene - noe jeg ikke har gjort før. Merker at det blir verre om jeg sitter innendørs og mange røyker samtidig. Tror kroppen driver og gir meg klar beskjed om at jeg MÅ slutte.

Skulle ønske det fantes noe som fikk en til spy om man tok et eneste trekk av en røyk. Fysj Fei!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313443-jeg-er-leileilei/#findComment-2563288
Del på andre sider

Annonse

Gjest katapillar

Takk for gode tips folkens!

Den tankemåten hørtes veldig fornuftig ut egentlig .Skal prøve den på meg selv, for jeg merker at jeg tåler røyken ganske dårlig nå. Jeg begynner faktisk å bli redd fordi jeg føler meg hoven i luftveiene - noe jeg ikke har gjort før. Merker at det blir verre om jeg sitter innendørs og mange røyker samtidig. Tror kroppen driver og gir meg klar beskjed om at jeg MÅ slutte.

Skulle ønske det fantes noe som fikk en til spy om man tok et eneste trekk av en røyk. Fysj Fei!

Ja, det er det faktisk (noe som kan få deg til å spy) men da må du gå til hypnoterapi. Det funker for mange.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313443-jeg-er-leileilei/#findComment-2563982
Del på andre sider

Gjest Hoggormen

Ja, det er det faktisk (noe som kan få deg til å spy) men da må du gå til hypnoterapi. Det funker for mange.

Kult!

Det fikk jeg faktisk lyst til å sjekke ut! Men det er vel ganske dyrt? (jada jeg vet at det er dyrt å røyke også). Men hvor kan man få slik behandling? Jeg bor i Akershus.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313443-jeg-er-leileilei/#findComment-2566527
Del på andre sider

Gjest eksrøyker

Kult!

Det fikk jeg faktisk lyst til å sjekke ut! Men det er vel ganske dyrt? (jada jeg vet at det er dyrt å røyke også). Men hvor kan man få slik behandling? Jeg bor i Akershus.

Se på Norsk Forbund for Klinisk Hypnose. De har en side som heter Finn en behandler.

Ikke veldig dyrt, for du trenger antakelig bare 2 behandlinger!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313443-jeg-er-leileilei/#findComment-2567513
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Deilig å ha klart det

Jeg har prøvd Champix, og nikotinplaster.

Det som har funket for meg er å få det inn i hodet. Klarer man å nå over psyken så er man reddet. Allan Carrs bøker er akkuart hvordan jeg føler det.

Har prøvd mange ganger og som du sier så har det vanskligste vært å ikke begynne igjen.

Klarte det ikke før jeg fikk kontroll på hjernen. Kroppen har ikke vært noe problem.

Røykfri halvannet år nå, og helt uten hjelpemidler og problemer også :D

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313443-jeg-er-leileilei/#findComment-2652875
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...