Gå til innhold

Trykkfølelse i halsen

Anbefalte innlegg

Gjest nickgutt

Jeg er en mann på 33. For cirka 4 år siden var jeg til gastroskopi siden jeg hadde store plager med sure oppstøt og at maten satt fast i halsen. Her ble det påvist irritasjon i nedre del av spiserøret og jeg fikk resept på Nexium. En søndag i februar 2007 våknet jeg av smerter i høyre side av magen. Smertene varte hele dagen og om kvelden fikk jeg feber. Neste dag var smertene vekke, men jeg gikk like vell til lege. Hos legen fikk jeg vite at jeg hadde høy hurtigsenkning og han ville legge meg inn på sykehus siden jeg hadde hatt smerter i magen. På sykehuset tok jeg ultralyd og de fant gallestein og noen flekker på leveren. Legene mente at jeg hadde hatt betennelse i galleblæren og jeg ble satt på kur mot dette. Med nærmere syn på leveren med MR, fant legene ut at flekkene ikke var noe farlig. Etter dette har jeg vært mye plaget med løs mage som ofte er lys, og stikking og sviende følelse forskjellige steder i hele øvre deg av magen. I noen tilfeller har jeg hatt en ubehagelig trykkfølelse nederst i magen. Når dette trykket kommer får jeg problemer med å tisse og jeg får veldig løs og irritert mange. Dette kan vare en uke av gangen. Har snakket med legen om dette men de finner ikke noe gale. September 2007 ble jeg dårligere igjen. Følte som jeg hadde en influensa som aldre tok slutt. Etter en mnd. tid gikk jeg til lege. I blodprøvene fant de spor av mykoplasma og jeg ble behandlet for dette. Etter dette har plagene mine vært den løse magen, stikkingen og svingen jeg har i øvre del av magen fram til juni 2008. I juni fikk jeg hoste, vondt i bryste, ryggen og på sidene. Trykte jeg på brystet var det ømt. Jeg hadde også hovne kjertler på halsen. Hos legen ble det tatt mange blodprøver, han lyttet på lungene og han henviste meg til røntgen av lungene. Legen mente jeg kunne ha astma, så jeg skulle prøve astmamedesin i 10 dager mens vi ventet på svarene fra de andre prøvene. På disse 10 dagene ble jeg bedre, men vet ikke om det skuldes medisinen. Hos legen igjen får jeg vite at bilde av lungene var fint men på ene blodprøven kunne det se ut som jeg hadde laktoseinntolerans. Nå mente legen at det var dette som kunne være grunne til plagene i magen og brystet. Nå ville han at jeg skulle holde meg helt uten melk resten av sommeren og komme tilbake etter ferien og ta nye prøver. Igjennom ferien var jeg overraskende bra. Alle uvelhetene jeg hadde i magen / bryst var vekke unntatt den løse magen. Etter ferien tar jeg nye blodprøver. Av disse får jeg vite at jeg ikke har laktoseintolerase, men at det er helt tydelig at jeg reagere på noe. På denne tiden begynte jeg å føle meg dårlig igjen. Virker som en mild forkjølelse som sitter i halsen. Etter noen dager begynte jeg å få vondt i bryste og ryggen igjen. Men bare om natten når jeg sov på magen. Snudde jeg meg eller sto opp gikk det vekk. Siden jeg ikke hadde noen avtale med fastlegen gikk jeg til legevakten. Legen her mente det var muskulært og har henvist meg til kiropraktor. Han sa jeg også kunne ta noen Paracet før jeg legger meg om kvelden. Smertene i brystet forsvant med Paracet. Den siste uken har problemene blitt annerledes. Jeg har forsatt hoste og er øm i lymfene på halsen. Det nye er at jeg har en ubehagelig trykkfølelse i halsen og det virker som spiserøret er helt stivt. Jeg har ikke lengre smerter i brystet meg det er ømt trykker jeg høyt. Det virker som trykkfølelsen i halsen blir sterkere etter jeg har spist ett større måltid. Jeg har ikke svelgevansker. Av og til er jeg litt hes. Andre ting jeg kan nevne er at jeg har til tider nattesvete. Jeg har hatt tilfeler med infeksjon i huden. Jeg verken røyker eller dikker og bruker Nexium fast. Har lest litt på nettet, og kommer over mange artikler om kreft i spiserøret. Ser at mange av symptomene på denne kreft formen er symptomer jeg har, og dette skremmer meg. Hve synes du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313448-trykkf%C3%B8lelse-i-halsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...