Gjest Rådvill30 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei, jeg har hatt samleie med en jente for to dager siden. Før vi hadde samleie fortalte hun meg at hun hadde herpes viruset i kroppen men hadde ikke utbrudd da. Jeg visste egentlig ikke så mye om dette viruset men antok at jeg ikke kunne bli smittet siden hun ikke hadde utbrudd på det tidspunktet.Vi hadde heller ikke kondom tilgjengelig. (hadde det ikke vært alkohol med i bildet ville jeg stått over). Men i ettertid har jeg undersøkt endel på nettet, og til min store forskrekkelse funnet ut at man kan bli smittet selv om hun ikke har utbrudd el tegn på utbrudd under samleiet. Nå er jeg mildt sagt bekymra og lurer på hva jeg skal gjøre? Tidligere har jeg hatt en liten lys blemme på leppa, har gått utifra at dette var herpes. Er kanskje to år eller lengre siden sist jeg har merket noe på leppa.Mener at jeg har lest at hvis man har hatt herpes på leppa HSV1 er det midre sjans for og bli smitta med HSV2 nedentil? Jeg har aldri merket noe nedentil heller ikke etter at jeg hadde samleie med denne jenta. Har lest at en blodprøve kan vise om jeg har herpes viruset i kroppen men at jeg må vente en stund etter samleie før jeg kan ta prøven.Vil denne prøven skille mellom HSV1 og HSV2? Liker denne jenta godt og hun liker meg men jeg vet ikke om jeg tør treffe henne igjen pga smittefare. Hvis jeg har fått herpes av henne og treffer andre jenter senere er det vel risiko for at jeg kan smitte andre igjen selv om jeg ikke har sett noe tegn på smitte?.Merker at henne skammer seg litt for at hun har dette viruset og det skjønner jeg, for bare tanken på at jeg kan ha det gjør at jeg skammer meg. Hva skal jeg gjøre med tanke på blodprøve, sex i framtiden? Har jo selvfølgelig lært at jeg bør bruke kondom ved samleie men med en langvarig partner høres det kanskje ikke forlokkende ut på motparten.En siste ting... blir jenter rammet hardere av herpes enn gutter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313500-herpes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke lett det der nei Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg vil anbefale at du leser ennå litt til, til du finner svarene du er ute etter, eller at du tar kontakt med en lege og har en god opplysende samtale med ham. Dette er jo et såpass viktig tema at det er greit å være sikker på at en får de helt korrekte svarene. Her er noe om Herpes, du har muligens lest det selv: http://verden.abcsok.no/index.html?q=herpes&cs=latin1&lr=lang_no Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313500-herpes/#findComment-2558502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke lett det der nei Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Beklager, så ikke om du har betalt for svar her. Om du får svar et legen her inne så bør selvsakt det være godt nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313500-herpes/#findComment-2558504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Hei, Informasjonen du har hentet fra internet er stort sett riktig, men kanskje noe unyansert. For det første er det riktig at en person har en gang fått genital herpes blir han/hun bærer av viruset for resten av livet. Den latente (sovende) infeksjon kan bloi reaktivert senere, ofte hos noen, nesten aldri hos andre. Personen er smittefarlig under reaktivering. Og nå kommer vi til den delen som angår deg: det hender at reaktivering skjer uten symptomer, men fremdeles med virusproduksjon og smittefare. Med andre ord det kan hende at hun er smittefarlig uten at hun har symptomer på utbrydd. Dette skjer relativt sjelden hos personer som sjelden eller aldri har utbrydd med kliniske symptomer. Hvis din partner er så heldig at hun meget sjelden har UTBRYDD ER SJANSEN FOR AT HUN ER SMITTEFARLIG UTEN UTBRYDD ER MEGET LAV. Flertallet av voksne prsoner i Norge har vært smittet og er bærere av herpesvirus, enten i genitalia eller i munnregionen. Det er slett ikke usannsynlig at du er også bærer, uten at du er klar over det. Dette kan påvises ved blodprøve.Det finnes metoder til å differensiere mellom antistoffer mot type 1 og 2, men de er ressurskrevende, og så vidt jeg vet utføres ikke som rutine ved norske mikrobiologiske laboratorier. En bærertilstand gir en ganske markert, men ikke absolutt beskyttelse mot en ny infeksjon. Det er et poeng til: ganske mange som har genital herpes infiserer seg selv fra munnherpes, uten at de vet det. Det er derfor ganske unødvendig å gå rundt med skammfølelse for det. Om du blir smittefarlig i fremtiden? Selv om du bl.ir infisert, men ikke har hyppig utbrydd er faren meget lav. Har du fast partner kan du droppe kondom, men jeg ville brukt det med mer kortvarige kontakter. Jeg er ikke overbevist at jentene blir rammet hardere enn gutter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313500-herpes/#findComment-2558682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.