Gå til innhold

Hoftedysplasi - Røntgen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Tviler jeg på. Da hadde de opplyst deg om det.

Jeg har tatt mange, og da mener jeg mange røntgenundersøkelser opp igjennom, og har ett team av spesialister rundt meg, og det har ikke vært farlig.

Klippet fra: http://www.rikshospitalet.no/portal/page/portal/no/forsiden/sykdom/diagnoser?p_doc_id=55859

''Redusert sprikebevegelighet hos både nyfødte og etter nyfødtperioden vil vekke mistanke om HD og ultralyd eller røntgen må tas snarest. ''

De hadde jo ikke hatt dette som standardundersøkelse hvis det var farlig.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette kan dere ta helt med ro. Svært mange barn får tatt røntgenbilder av hofter mens der små, og det er aldri sett at disse får noe nedsatt fertilitet. Heller ikke dersom det er tatt flere bilder over flere måneder. Mengdene røntgenstråler ved slike bilder er lav, dessuten pleier radiologen å dekke til nedre deler av magen hos jenter, og pungen hos gutter. Forøvrig er det standard behandling av hoftene til disse barna, og de aller fleste får ingen senskader eller plager med hoftene sine.

• 4 måneder senere...

Dette kan dere ta helt med ro. Svært mange barn får tatt røntgenbilder av hofter mens der små, og det er aldri sett at disse får noe nedsatt fertilitet. Heller ikke dersom det er tatt flere bilder over flere måneder. Mengdene røntgenstråler ved slike bilder er lav, dessuten pleier radiologen å dekke til nedre deler av magen hos jenter, og pungen hos gutter. Forøvrig er det standard behandling av hoftene til disse barna, og de aller fleste får ingen senskader eller plager med hoftene sine.

Det ble ikke dekket til noe nederst på magen. Sykehuset mente at det ikke var vanlig. Jeg håper det likevel ikke er noe å bekymre seg for?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...