Gå til innhold

Vitamintilskudd ved graviditet - for mye?

Anbefalte innlegg

Gjest baby-i-mai

Kan man ta for mye vitaminer under svangerskapet, slik at det kan være farlig for fosteret?

Jeg er gravid i uke 5, og har lest at man ikke skal ta tran i tillegg til folat fordi man kan få for mye a-vitaminer. Stemmer det, og hvor farlig er det?

Jeg har slitt med mye bronkitt, og begynte for ca. 1 år siden med vitaminer for å styrke immunforsvaret (noe jeg føler har hjulpet, da jeg ikke har hatt bronkitt siden oktober i fjor, mot normalt mange ganger i året, også i sommerhalvåret). Jeg tar 1 multivitamin, 1 omega-3 og 1 b-vitaminkompleks hver dag, og c-vitaminer etter behov. Jeg har i tillegg tatt folat siden vi begynte å prøve på å bli gravide, dvs. ca. et halvt år. Jeg bruker vanlige Nycomed vitaminer som kjøpes på apotek.

Kan dette være for mye? Hva bør jeg eventuelt fortsette med i tillegg til folat? Jeg vil selvfølgelig ikke gjøre noe som er skadelig for fosteret i magen...

Hilsen litt bekymret ny-gravid :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313591-vitamintilskudd-ved-graviditet-for-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer at man ikke skal ta for mye A-vitamin når man er gravid. Men folat har da ikke noe med det å gjøre, det er jo et B-vitamin. B-vitaminer skal det mye til å få for mye av, da det er vannløselig, og et evt overskudd skilles ut av kroppen.

Det er heller ved kombinasjonen A-vitamin og omega 3/tran det kan bli for mye. Så da kommer det an på hvor mye det er i multivitaminene og omega 3 tilsammen.

Du kan jo evt ta multivitaminer beregnet på gravide, de inneholder ikke A-vitamin.

Folat har ingenting med A-vitamin å gjøre, så kombinasjonen tran og folattilskudd er helt fin.

Men det er riktig at store doser A vitamin ikke er bra. A vitamin er ikke vannløselig og et evt overskudd skilles derfor ikke ut med urinen. Så lenge du tar multivitamin og omega 3 tilskudd burde det ikke være nødvendlig å ta tran i tillegg, men om det er farlig i så små doser tviler jeg vel på....

Gjest baby-i-mai

Det stemmer at man ikke skal ta for mye A-vitamin når man er gravid. Men folat har da ikke noe med det å gjøre, det er jo et B-vitamin. B-vitaminer skal det mye til å få for mye av, da det er vannløselig, og et evt overskudd skilles ut av kroppen.

Det er heller ved kombinasjonen A-vitamin og omega 3/tran det kan bli for mye. Så da kommer det an på hvor mye det er i multivitaminene og omega 3 tilsammen.

Du kan jo evt ta multivitaminer beregnet på gravide, de inneholder ikke A-vitamin.

Det var det jeg trodde jeg også, så skjønte ikke hvorfor det sto skrevet som det gjorde. Forhåpentligvis gjør jeg ikke noe feil når jeg tar det jeg tar, og så sjekker jeg når jeg skal til legen i neste uke...

Folat har ingenting med A-vitamin å gjøre, så kombinasjonen tran og folattilskudd er helt fin.

Men det er riktig at store doser A vitamin ikke er bra. A vitamin er ikke vannløselig og et evt overskudd skilles derfor ikke ut med urinen. Så lenge du tar multivitamin og omega 3 tilskudd burde det ikke være nødvendlig å ta tran i tillegg, men om det er farlig i så små doser tviler jeg vel på....

Hvis for mye a-vitamin ikke er bra, betyr det at man ikke bør spise så mye gulrøtter? Har en trang til rå gulrøtter for tida, og jeg har trodd det bare er positivt siden det er så sunt... Må jeg holde meg unna?

Hvis for mye a-vitamin ikke er bra, betyr det at man ikke bør spise så mye gulrøtter? Har en trang til rå gulrøtter for tida, og jeg har trodd det bare er positivt siden det er så sunt... Må jeg holde meg unna?

Det er ikke rene a-vitaminer i gulrot, men et stoff som omdannes til det om du trenger det. Det skal svært mye til for å spise for mye gulrøtter - du blir oransje i huden lenge før du får for mye a-vitaminer av det! :o)

Annonse

Det er ikke rene a-vitaminer i gulrot, men et stoff som omdannes til det om du trenger det. Det skal svært mye til for å spise for mye gulrøtter - du blir oransje i huden lenge før du får for mye a-vitaminer av det! :o)

Takk for svar, Lillemus, da tror jeg jammen jeg tar meg en gulrot til. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...