Gå til innhold

clamydia

Gjest samvittighetskvaler

Anbefalte innlegg

Gjest samvittighetskvaler

Hei. Jeg er en ung mann som har fått konstatert at jeg er smittet med klamydia. Jeg fikk dette etter at jeg etter en fuktig bytur hadde ubeskyttet sex med en vanlig norsk jente. Jeg sjekket meg hos fastlegen etter ca to uker, og resultatet var negativt, ingen funn. Jeg sjekket meg likevel på ny ca to måneder etterpå og resultatet var ingen funn. Jeg har strevd med smerter i urinrøret. Jeg har en samboer som ikke vet om dette. Vi har hatt sex en gang etter utroskapen, da jeg tross alt hadde testet negativt på klamydia. Jeg har likevel fått antibiotikalkurer som ikke har hatt effekt. Men så oppsøker jeg en spesialist som finner ut at jeg har klamydia,og jeg blir da rådvill. Hvorfor har ikke dette blitt oppdaget før, jeg har tatt vattpinneprøver, sædpræver, dyrkning,urinprøver med ingen funn. Jeg er meget sikker på at min samboer ikke har vært utro.Jeg er nå redd for at jeg har smittet min samboer. Jeg er redd for å fortelle om dette, av frykt for hennes reaksjon. Er det mulig å gjøre ferdig antibiotikakuren, og da evt bli friskmeldt, og så ha sex med min samboer noen ganger , for så å teste meg på nytt for klamydia for å se om hun faktisk er smittet, eller bør jeg ta motet til meg og fortelle om utroskapen. (Vi har også et barn sammen). Hilsen en med dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313630-clamydia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er ikke lett å gi et entydig på ditt problem. Jeg kan bare reflektere litt over forskjellige deler av din historie. Kan bebynne med at chl amydiainfeksjon er svært utbredt også i Norge. Over 20000 tilfeller diagnostiseres hvert år. En del av problemet er at en ikke ubetydelig andel av infeksjoner forløper uten symptomer. Spesielt hos kvinner er det meget hyppig. Det er derfor slett ikke sikkert at din "vanlig norsk jente"-kontakt visste om at hun var infisert. Hun kan ha vært bærer uten symptomer. Det er teoretisk også mulig at duhar vært bærer over lenger tid. uten at du visste om det.

Jeg har det problemer med å gi en rimelig forklaring på de motstridende resultater av dine tester på chlamydia. Praktisk talt alle norske laboratorier bruker nå meget sensitive metoder til påvisning av chlamydiabakterien. Det kan hende at du har en meget lavgradig infeksjon, som svinger litt med tanke på utskillelse av bakterien. Det kan hende at du er blitt testet negativt i en periode da du faktisk ikke utskilte bakterier. Du sier ikke noe om spesialisten har også tatt prøve og om hans/hennes "positive diagnose" er basert på en slik undersøkelse. Hvis ikke ville jeg være noe skeptisk. Det er vanskelig å stille en sikker diagnose på chlamydia basert på klinisk undersøkelse alene. Selv for en erfaren spesialist. Du sier heller ikke noe om du har noe symptomer nå.

Mitt råd er om du ikke har symptomer at du får tatt en siste test (urinprøve er helt perfekt) på chlamydia - er den negativ glemm hele historien. Hvis den er positiv bør du gjenta antibiotikakuren, gjerne med et alternativt antibiotikum.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313630-clamydia/#findComment-2560107
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...