Gå til innhold

Trisekvens/pergotime

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er ei dame på 33 år. Har fått påvist PCOS for ca 13 år siden. Har en sønn på 8 år. Gikk da igjennom et inseminasjonsforsøk som det ikke ble noe av men mnd etter ble vi gravide på naturligvis (puregon ble jo brukt ved inseminasjonen så den virker vel i 2 mnd så den hjalp nok). Har prøvd å bli gravid siden men uten noe hjelp. oppsøkte gyn for en stund siden og fikk TRISEKVENS som hjalp meg til å få regelmessig mens. Yttret så ønsket om ytterligere hjelp fikk da Pergotime. Er i mnd 4 nå (6mnd kur) uten at noe har skjedd. så til spørsmål 1 - kan jeg bruke TRISEKVENS sammen med Pergotime eller var det meningen at jeg skulle slutte på TRISEKVENS når jeg startet på Pergotime ? spørsmål 2 - kan en vanlig gyn. skrive ut respet på f.eks puregon. Jeg kunne tenkt meg å kun prøve medisinene vi brukte under inseminasjonsforsøket uten å gjennomgå selve inseminasjonen? På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313631-trisekvenspergotime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du forteller ikke om du har menstruasjoner når du ikke bruker Trisekvens. Hvis det er lavt østrogennivå vil det ikke komme blødninger og ikke eggløsning, da hjelper verken Trisekvens eller pergotime for å få eggløsning satt i gang. Da må det gis sprøyte med FSH (som puregon) for å modne egget og gis HCG eller LH for å få til eggløsning. Puregon virker ikke i to måneder, bare frem til egget er modnet, det tar noen dager.

Hvis du har PCOS er Trisekvens ikke noen aktuelle behandling, verken for blødninger eller eggløsning. Da brukes pergotime alene.

Behandling med pergotime må sjekkes med temperatur eller hormonmåling for å se om det fremkaller eggløsning. Du forteller ikke om det kom menstruasjon etter kuren.

1. Det har ikke hensikt å kombinere Trisekvens og pergotime.

2. En spesialist kan skrive ut puregon, men det er ikke alle (kanskje de færreste) som kan følge opp behandling med ultralyd og hormonkontroller.

For å summere opp. Hvis du ikke selv produserer en viss mengde østrogen, så vil pergotime ikke virke, da må du i stedet få injeksjoner med FSH og LH/HCG. Å tilføre østrogen som Trisekvens har ingen effekt.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313631-trisekvenspergotime/#findComment-2562094
Del på andre sider

Du forteller ikke om du har menstruasjoner når du ikke bruker Trisekvens. Hvis det er lavt østrogennivå vil det ikke komme blødninger og ikke eggløsning, da hjelper verken Trisekvens eller pergotime for å få eggløsning satt i gang. Da må det gis sprøyte med FSH (som puregon) for å modne egget og gis HCG eller LH for å få til eggløsning. Puregon virker ikke i to måneder, bare frem til egget er modnet, det tar noen dager.

Hvis du har PCOS er Trisekvens ikke noen aktuelle behandling, verken for blødninger eller eggløsning. Da brukes pergotime alene.

Behandling med pergotime må sjekkes med temperatur eller hormonmåling for å se om det fremkaller eggløsning. Du forteller ikke om det kom menstruasjon etter kuren.

1. Det har ikke hensikt å kombinere Trisekvens og pergotime.

2. En spesialist kan skrive ut puregon, men det er ikke alle (kanskje de færreste) som kan følge opp behandling med ultralyd og hormonkontroller.

For å summere opp. Hvis du ikke selv produserer en viss mengde østrogen, så vil pergotime ikke virke, da må du i stedet få injeksjoner med FSH og LH/HCG. Å tilføre østrogen som Trisekvens har ingen effekt.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Hei igjen,

når jeg ikke bruker trisekvens så har jeg sjelden eggløsning og av og til lange blødninger (i januar varte det 2 mnd - det var da jeg fikk trisekvens + noe først for å renske opp husker ikke navnet) Med trisekvens så kommer mensen på slutten av hver mnd men det er veldig lite blod.

Tidligere har jeg ikke fått mens av kun å bruke pergo, derfor trodde jeg at blandingen av de to var hensiktsmessig men slik jeg forstår deg så kan jeg altså bare slutte på trisekvens?

De siste 4 mnd mår jeg har brukt begge deler så har jeg hatt mens men har ikke målt temp eller brukt eggløsningstester fordi jeg trodde at mens = eggløsning.

Hvordan kan jeg få sjekket om jeg produsere en viss mengde østrogen ? Takk for hjelpen !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313631-trisekvenspergotime/#findComment-2563266
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...