futura Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Hei Pga plager som mye hodepine, betydelig økt søvnbehov, svimmelhet, kvalme etc ble det tatt en utvidet blodprøve i 2005. Jeg har lavt stoffskifte og tar 75mg thyroxin daglig. Her er verdiene nå for S-TSH i omr 1-1,4 som er det jeg har hatt naturlig siden 1990. I 2005 begynte jeg med aminojern Ferrocel (3 pr dag) pga ferritn=10. Etter 2 år var det oppe i 12. Byttet til en annen type anbefalt fra apoteket. Tok totalt 300mg Fe hver dag. Fikk store smerter i magen (magen "brant"). Gikk over på nytt produkt. Dette fungerte bra noen uker men så begynte svien i magen igjen. Tok da 200mg Fe annenhver dag og 300mg Fe de øvrige. Jernlager var i juni 6. Jeg har ikke tatt noe Fe de siste par dagene. I dag ble det tatt ny prøve og jeg ba også om å få sjekket B12 og S-glukose (var 2,7 ifjor). Nå skal jeg til lege for å gå i gjennom de siste analysere-sultatene neste uke. I alle år har blodprosenten min vært stabil på ca 13. Sist S-Jern ble målt var den 13,1 (2005) og jernbinding.kap 73 (2005). Blodtrykk er meget fint nå (nedre område og var ofte litt lavt tidligere). Forøvrig har jeg fjernet halve skjoldbruskkjertelen (2004). Kostholdet mitt er allsidig og sunt bortsett fra litt lite rødt kjøtt. Pga av en feil skrev de ut nesten alle lab.res. idag. Av annet som er merket med stjerne er S-Alat. Verdien var her 38 i 2000 men er ikke målt siden. Noe som heter S-Alp er iår 60 mot ca 130 de andre gangene den er målt. Vet ikke om disse tingene betyr noe. Fra stoffskifte problemene begynte og til idag er det jeg som må følge opp, sjekke på nett og be legen ta en blodprøve. Dette trenger jeg nå mer hjelp til. Er det noe legen min bør sjekke? Har du noen tips om ting jeg kan spørre om evt gjøre selv? Har det noen hensikt å bli henvist til en spesialist og i så tilfelle innen hvilket område? Slik det er idag orker jeg nesten ikke mer enn å gå på jobb. Med en gang jeg sitter rolig sovner jeg. De siste par måneden har jeg lagt godt på meg pga at mine daglige turer er kuttet ut. Det verste er likevel å gå konstant kvalm og med hodepine (synet er sjekket). Fastlegen har han liten tro på sprøyter med jern, i tillegg hadde han hørt det var veldig smertefyllt men jeg kommer til å be om å få dette. Jeg har gått til samme lege siden 1990 men vurderer nå å bytte. Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313728-lavt-jernlager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest schwung Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Har du forsøkt Floradix? Du bør også sjekke D-vit status. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313728-lavt-jernlager/#findComment-2562139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
futura Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Har du forsøkt Floradix? Du bør også sjekke D-vit status. Hei Jeg begynte først med Floradix men det innholder litt lite jern. Jeg vil be om å få sjekket D-vit- Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313728-lavt-jernlager/#findComment-2562298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hei! Når det gjelder ALP og ALAT - dette er leververdier og jeg synes ikke det er noen direkte indikasjon for hyppig måling av dette men det er greit å sjekke dette feks en gang i året. Uansett er dine verdier normale - husk at lav ALP (60 som er siste svaret) betyr ikke noe (ALAT på 38 er også lavt men igjen betyr ikke dette noe). Når det gjelder dine jernverdier - jeg synes det er rimelig at du ber om å bli vurdert av en indremedisiner for å avklare hvorfor du har hatt så dårlig respons på jerntabletter. Siden din Hb er normal er det lite som tyder på noe alvorlig sykdom men det er vel lurt å be en spesialist ta stilling til videre behandling med jernsprøyte - dette bør ihvertfall gi deg mer energi i hverdagen. Når det gjelder råd om hva annet din lege bør sjekke er det greit å ta en generell screening som omfatter kreatinin (nyreprøve), Hb, glukose, stoffskifteverdier, B12, folsyre og event kolesterol. Håper at dette hjelper! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313728-lavt-jernlager/#findComment-2565595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.