Gjest Normal? Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hei. Jeg skrev et innlegg i går, men ønsker nå svar fra en fagperson. Jeg er en jente på 29 år. Jeg har diagnosen paranoid schizofreni. Det var sånn det begynte, med stemmer som sa at ikke jeg fikk lov til å spise.Følte at dette var en måte å ha kontroll over kroppen på - siden jeg ikke hadde kontroll over hodet og stemmene. Nå har jeg gått ned over 20 kg på kort tid, og takler ikke lenger mat. Jeg klarer ikke svelge den maten jeg noen ganger blir tvunget til å spise - av min nærmeste venninne som skjønner hva jeg sliter med. Jeg klarer knapt nok svelge medisinene jeg får for min lidelse. De rundt meg synes jeg har blitt altfor tynn og er bekymret. De mener jeg har en spiseforstyrrelse - noe jeg ikke er enig i. Jeg greier bare ikke få i meg mat og når jeg får i meg det minste lille må jeg ta avføringspiller med en gang for å få det ut igjen. Noen ganger tar jeg disse pillene også når ikke jeg har spist, sånn for sikkerhetsskyld. Jeg er tilknyttet psykiatrien og blir tvunget til å ta to næringsdrikker om dagen...men disse prøver jeg å få ut igjen ved å ta flytende avføringsmiddel som virker på væsken i kroppen. Jeg lurer på hva som er idealvekta mi når jeg er ca 1,53 m, og har en relativt spinkel beinbygning. Jeg kjenner ryggmargen og kravebena og hoftebena begynner å stikke ut. Det jeg lurer på er : Hva gjør jeg? Er det sant som de sier at jeg har en spiseforstyrrelse eller er det bare en bivirkning av min psykiske tilstand? Takknemlig for råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313962-spiseforstyrrelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det finnes flere former for spiseforstyrrelser. Ren anorexi betyr at man får i seg alfor lite næringsstoffer, ofte kombinert med for mye fysisk aktivitet, og ulike måter å kvitte seg med mat på; oppkast og/eller bruk av avføringsmidler. Og man ønsker å gå ytterligere ned i vekt, eller har frykt for å legge på seg igjen. De fleste anorexi-pasienter er veldig undervektige, blir trøtt, slappe og mister menstruasjonen. Bulimi er en annen variant. Dette innebærer overspising, og ofte oppkast etterpå. mange med ulimi har normal kroppsvekt. Blandingstyper forekommer også. Kan høres ut som du har anorexi. Hurtig vekttap, at du selv benekter dette, bruker avføringsmidler og tydelig spiser altfor lite indikerer dette. Men i ditt tilfelle kan utløsende årsak være det andre du sliter med psykisk. Kanskje kan det være de paranoide følelsene i seg selv som fører til avsky for mat. Men uansett må du ha hjelp, og inntak av næringsstoffer må økes. Rask vekttap gir forværring av alle andre psykiske problemer, og du vil bli trøtt, deprimert og lite mottaklelig for annen hjelp. Synes du skal få hjelp til å snakke med psykologen eller psykiateren din og få de til å skaffe kyndig hjelp. Ernæringsfysiolog bør sette seg ned sammen med deg for å lage en diett av mat du liker, og som inneholder riktige næringsstoffer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313962-spiseforstyrrelse/#findComment-2565929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.