Gå til innhold

Roaccutane for Rosacea

Anbefalte innlegg

Gjest Snegovik

Hei, Jeg har slitt med Rosacea siden slutten av tenårene. Det startet med perioral dermatitt, som legen da mente var seborrorisk eksem. 2 hudleger har senere sagt at diagnosen er Rosacea, men at jeg er mer angrepet i de seborroiske områdene. I hodebunnen har jeg nok litt seb. eksem. Den kan være litt tørr og flassende om vinteren, men det er beskjedent. Etter 10-12 år med disse plagene er huden i ansiktet nå fet, småkvisete i perioder, noen synlige blodkar, og generelt rød. Verst rundt munnen. Har også vonde acne/follikulitter i hodebunnen, som responderer godt på tetralysal, men kommer tilbake etter avsluttet kur. Jeg har ikke vært hos hudlege på 4-5 år fordi en lokalbehandling jeg har fått fra en utenlandsk lege har fungert greit. I den senere tid har jeg utviklet en allergi mot disse medesinene, og gikk derfor til hudlege som ba meg slutte med disse, og starte på en 3 mnd tetralysal kur (300 mg morgen og kveld), + finacea salve 1 gang pr dag. Jeg fortalte at jeg har gått på tetralysal før, uten særlig effekt utover selve behandlingsperioden, og han svarte at vi kan prøve roaccutane om dette ikke virker. Jeg har lest om roaccutane på nettet, og det kan virke som om dette er en effektiv medesin mot acne, men mot rosacea står det ikke mye om resultatene. Kun at man i noen ganger bruker lav dose i alvorlige tilfeller. Hudlegen min snakket om dose på 20 mg. Hva er din erfaring med roaccutane og rosacea/perioral dermatitt? Kan man få samme kurative virkning som ved acne? Og hvorfor er det så viktig å bruke lav dose når man behandler rosacea? Jeg leste på nettet at sykdommen kan forverres om man bruker samme dosering som ved acne. Stemmer det? Vil jeg merke lite til bivirkningene ved så lav dose som 20mg? Og hvor lenge varer en slik behandling? En annen bekymring er hodebunnen som kan være tørr om vinteren. Hvordan vil en roaccutane kur virke på seborroisk eksem? Selv om hudlegene sier jeg har rosacea i ansiktet, frykter jeg at hodebunnen blir verre, og at jeg evt. vil slite med tørr hud og eksem etter kuren. Har også lest om dette på nettet. I dag er som sagt huden fet, litt glinsende og rødlig. Ikke veldig rød, men mer en normalen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313991-roaccutane-for-rosacea/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...