Gå til innhold

jernlager som synker

Gjest en litt sliten mamma

Anbefalte innlegg

(jeg får ikke til å lage avsnitt tross tredoble linjeskift..) Hei, jeg er jente i begynnelsen av 30-årene som det siste halvåret har hatt lavt "jernlager". Dette var nede i 6,1 da det ble målt i april, og jeg hadde da i flere mnd hatt store problemer med å fungere i hverdagen - hukommelsen sviktet, jeg følte meg dønn sliten, forvirret og utafor, osv. Hb har hele tiden vært innefor normalen. Begynte etter legens anbefaling med jerntabletter Duroferon 100 mg 1-2 stk pr dag. Etter 3 mnd var jernlageret oppe i 8,8, men glemte tablettene da jeg var på ferie i 6 dager, og da var verdien sunket til 8,7 ved neste måling. Legen min ville da at jeg skulle ta jerninjeksjoner. Fikk satt 3 sprøyter i løpet av 6 dager, dette var for ca en måned siden. Etter 3 uker ble ny blodprøve tatt, og jernlageret er nå sunket ytterligere til 8,0. Jeg har hele tiden tatt Duroferon (unntatt opphold i tiden da jeg fikk sprøyter, startet på igjen 5 dager etter siste ble satt). Har tatt tilskudd av C-vitamin (4-600 mg pr dag), og Cyklokapron for å redusere mensblødninger. Aldri før fått påvist jernmangel, tross rikelige blødninger. Så jeg lurer på hva årsaken kan være til at jernet tross alt dette fortsetter å synke? Kostholdet mitt kunne sikkert vært litt bedre med mer jernrike grønnsaker, rødt kjøtt osv. Men har et helt normalt kosthold, mer sunt enn usunt egentlig (småbarnsfamilie.) Jeg drikker ikke mye kaffe, ca en kopp pr dag, utenom måltid. Drikker heller ikke spesielt mye melk, det går mest i vann. Har ikke sett noe blod i avføring. (har heller ikke tatt noen avføringsprøve.) Om kvelden tar jeg "cocktailen" min bestående av 1-2 Duroferon, 4-600 mg c-vit, 2 kapsler Omega-3 og en Gerimax ginseng-multivitamintablett. Kan dette være en uheldig kombinasjon? Ginseng synes å virke veldig bra på energien min. Legen min vil nå at jeg skal ta ytterligere 3-4 jernsprøyter, og tror lagrene da vil stige. Høres dette riktig ut? Jeg er deltidssykemeldt pga dette (i kombinasjon med utbrenthet). Håper du har et beroligende svar, jeg begynner å bli litt bekymret over dette - og ikke minst lei av å hangle slik måned etter måned.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314039-jernlager-som-synker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Får du i deg nok vitamin c? Kroppen er ikke så flink til å ta opp jern hvis den ikke får nok c-vitamin samtidig.

Drikker du mye melk eller te? Melk hemmer jernopptak og te bruker jern fra kroppen.

Be legen om å sjekke etter infeksjoner og symptomer på andre sykdommer.

Bakgrunnen for at jeg svarer er at minste sønnen min hadde en sånn jernhistorikk - men heldigvis ikke fullt så dramatisk da. Jernet ville ikke holde seg på et akseptabelt nivå og han ble slapp og syk for ingenting.

Viste seg at han hadde spiserørsbetennelse pga refluks. Ble ikke diagnostisert før han var seks år siden han aldri fikk de karakteristiske brekningene. Med en gang den ble behandlet ble jernet helt fint uten å stupe igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314039-jernlager-som-synker/#findComment-2564119
Del på andre sider

Får du i deg nok vitamin c? Kroppen er ikke så flink til å ta opp jern hvis den ikke får nok c-vitamin samtidig.

Drikker du mye melk eller te? Melk hemmer jernopptak og te bruker jern fra kroppen.

Be legen om å sjekke etter infeksjoner og symptomer på andre sykdommer.

Bakgrunnen for at jeg svarer er at minste sønnen min hadde en sånn jernhistorikk - men heldigvis ikke fullt så dramatisk da. Jernet ville ikke holde seg på et akseptabelt nivå og han ble slapp og syk for ingenting.

Viste seg at han hadde spiserørsbetennelse pga refluks. Ble ikke diagnostisert før han var seks år siden han aldri fikk de karakteristiske brekningene. Med en gang den ble behandlet ble jernet helt fint uten å stupe igjen.

''Får du i deg nok vitamin c? Kroppen er ikke så flink til å ta opp jern hvis den ikke får nok c-vitamin samtidig.''

Jeg tar 4-600 mg daglig. Tør ikke ta mer pga at jeg har hatt nyregrus. Tok tidligere store doser c-vitamin, gjerne 1000 mg daglig, og nyregrus var muligens oxalatsteiner fra c-vit.

''Drikker du mye melk eller te? Melk hemmer jernopptak og te bruker jern fra kroppen.''

Drikker lite melk, ikke te, en kopp kaffe daglig. Drikker stort sett vann.

''Be legen om å sjekke etter infeksjoner og symptomer på andre sykdommer.''

Jeg har gått hos jevnlig hos legen siden februar, og det er tatt blodprøver av både stoffskifte og det ene og andre, uten at hun har funnet noe annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314039-jernlager-som-synker/#findComment-2564123
Del på andre sider

''Får du i deg nok vitamin c? Kroppen er ikke så flink til å ta opp jern hvis den ikke får nok c-vitamin samtidig.''

Jeg tar 4-600 mg daglig. Tør ikke ta mer pga at jeg har hatt nyregrus. Tok tidligere store doser c-vitamin, gjerne 1000 mg daglig, og nyregrus var muligens oxalatsteiner fra c-vit.

''Drikker du mye melk eller te? Melk hemmer jernopptak og te bruker jern fra kroppen.''

Drikker lite melk, ikke te, en kopp kaffe daglig. Drikker stort sett vann.

''Be legen om å sjekke etter infeksjoner og symptomer på andre sykdommer.''

Jeg har gått hos jevnlig hos legen siden februar, og det er tatt blodprøver av både stoffskifte og det ene og andre, uten at hun har funnet noe annet.

Da høres det ut som du gjør det du skal ihvertfall, så du ikke ødelegger opptaket av jern. (Så langt jeg vet noe om det da - jeg er jo ikke lege).

Spiserørsbetennelsen til sønnen min vistes ikke på prøver den heller. Han hadde såvidt et lite utslag på crp, men det lå innenfor normalområdet, så det ble ikke lagt vekt på.

Da han var til sykehus for å utredes for langvarig diaré fant de betennelsen der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314039-jernlager-som-synker/#findComment-2564325
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Jeg mener at årsaken til jernmangel og manglende respons på jerntilskudd nå bør utredes. Kvinner bør i første omgang henvises til gynekolog. Så bør man undersøke med blodprøver om man har generelt økt blødningstendens, eller om det er noe annet galt med blodceller og blod-dannende organer. En prøve for å se etter "skjult blod i avføringen" bør også gjøres. Høres forøvrig ut som om du gjør mye riktig. Men kanskje du burde ta Ginseng på en annen tid av døgnet enn jern/C-vitamin. Dersom man ikke finner årsak til jernmangelen ut fra undersøkelsene nevnt over, bør fastlegen din vurdere å henvise deg til en indremedisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314039-jernlager-som-synker/#findComment-2565939
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...