Gå til innhold

Hodepine i forbindelse med trening

Anbefalte innlegg

Gjest Lina, 25 år.

Hei! Jeg er plaget m hodepine i etterkant av relativt hardt treningsøkter, og er ganske sikker på at det ikke skyldes at jeg drikker for lite. Opplever dette kun i forbildelse med type aerobic, jobbing, løping - det føles på sett og vis som at hode blir overopphetet, og dette resulterer i en kraftig hodepine i etterkant, som kan vare i flere dager. Jeg er i relativt god form, og har en "normal" kropp (BMI på ca 24). Er ikke plaget m hodepine ellers, og har heller aldri vert det. Kan også nevnes at jeg ikke opplever denne plagen etter spinningøkter, til tross for at jeg kjører hardt! En teori jeg har er at det har noe med at kroppen ikke "tar opp" all væsken jeg har i meg; jeg drikker vanligvis minst halvannen liter vann under og etter trening, svetter relativt mye, men det merkelige er at jeg føler at jeg tisser ut minst like stor mengde som jeg har tatt inn! Timene etter trening er jeg på toalettet opptil flere ganger i timen. Hva skyldes dette, og hva kan jeg gjøre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314088-hodepine-i-forbindelse-med-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Jeg er ikke helt overbevist om at din hodepine har sammenheng med for lite væskeinntak - særlig fordi du opplever jo ikke hodepine etter harde spinningsøkter. Jeg tror heller ikke at kroppen din ikke klarer å ta opp væsken - det at du må tisse så mye er indikasjon på at kroppens væskebalanse fungerer normalt. Kroppen er vant til å justere urinmengde i forhold til væskeinntak og væsketap knyttet til svetting. Men det er uansett lurt å drikke mye før og etter trening - det er bare sunt. Derimot når det gjelder hodepinen tror jeg at løsningen blir nok å tilpasse din aktivitet slik at disse episoder ikke forekommer - feks ved å unngå ekstremt harde treningsøkter og heller velge andre aktiviteter (som feks spinning). Dette er kanskje et skuffende svar men det er ofte slik at det er individuelle forskjeller på hvordan kroppen reagerer og jeg tror ikke det er noen annen "sykdom" eller diagnose som kan forklare dine symptomer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...