Gjest blæhhhhhhhhhhh Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg stilte jo spørsmålet. HVOR godt skal vi ha det selv før vi begynner å hjelpe andre? Hvor skal vi legge listen på kvalitetet på sykehus, aldershjem, barnehager, skoler, veier osv. Vi må innse at dersom vi skal ha ALLER beste kvalitet på ALLE offtentlige tilbud før vi vil gi noe fra oss, er det sannelig ikke mye igjen å dele på! Skal alle som har plass på aldershjem ha enerom f.eks.? Skal alle ha stående tilbud om barnehage, sykehjemsplass? Dersom vi skal få til det, må vi til enhver tid ha ledige plasser, skal vi det? Først når vi har ledige eneromsplasser i hele landet skal vi begynne å dele med resten av verden? Hvor skal vi legge listen for våre egne krav? Du er inne på noe sepe Ja, hjelp våre egne først, så hjelp de andre. Så blir det kanskje ikke noe igjen til de, men skit i det... trukke de ville hjulpet oss om vi var de fattige og de de rike. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grurer meg til jeg blir gammel Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ja du er flink til å stille spørsmål, men i politikken må de prøve å finne noen svar også. Jeg syns det er rart at noen fortsatt i dag spør om det er nødvendig at folk på aldershjem og sykehjem skal få bo på enerom. Husk at det er hjemmet til disse menneskene, og som litt "bistand" til deg, kan du forestille deg at det flyttet inn et vilt fremmed menneske på soverommet ditt. Det avslører manglende innsikt og respekt for medmennesker, men du er kanskje veldig ung. uff jeg gruer meg til jeg blir eldre... jeg var jo innlagt pga fødsel m keisersnitt og havnet på tremannstue, det var helt forferdelig. Jeg er så glad i privatliv, å kunne sprade rundt naken om jeg vil for å sette det litt på kanten. Å hele tia ha folk rundt meg - travelt! Enerom til de som vil ha det - ja takk Jeg vet om eldre som liker å dele rom med noen pga de føler seg ensomme, så det hadde vært veldig fint om staten kunne fordelt midlene slik at de eldre hadd evalgfriheten - enerom eller tomannsrom 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva er bra nok? Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ja, jeg er kjempeung! :-) jeg vet at jeg stiller spørsmål uten å svare, men disse tingene er veldig lite diskutert, synes jeg! Kan godt være at enerom er en selvfølge, men vi må kunne diskutere når nok er nok, og vi sier at NÅ har vi det bra nok! Nei, vi har det ikke bra nok, da er du bra naiv! Det kan hende du har det bra og de du kjenner, men du kjenner ikke alle i Norges land! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jippy Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ''Tidlig på 1990-tallet var boligrenten tosifret, den betalte fødselspermisjonen var et halvt år og de barnehageplassene som fantes for barn under tre år, kostet ca. kr. 4000. Ting har faktisk gått framover. '' Godt poeng. Husker vi betalte 4.200,- pr mnd for barnehageplassen til guttungen. Det må ha vært rundt 2001, tenker jeg. HØrer at barnehageprisene er på vei nedover 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Her har vi sølvskjeen en gang til. Det er ikke alle familier som har det så godt som deg. Jeg kjenner småbarnsfamilier som må vri og vende på hver en krone for å få råd til mat og klær! Klærne de har er arvet eller kjøpt brukte, og lekene er sånt de får av slekt til jul. Selv har jeg det veldig godt egentlig, jeg må selvsagt tenke på hva jeg bruker, men jeg har råd til mat og klær... Vet jeg kommer til å slite litt mer når barnet begynner i barnehage og etterhvert SFO, men vi får bare tilpasse oss etter det da, og gjøre som du nevner - vente litt lenger før vi tar oss råd til duppeditter osv. Vit bare at ikke alle i Norge har det like bra! Nei, ikke alle i Norge har det like bra, og jeg er klar over at jeg selv har det veldig bra. Men alle i Norge har det bedre enn de fattigste i verden, og jeg mener at vi har råd til å gi litt mer enn vi gjør i dag. Hvis noen har det så trangt at de ikke får det til å gå rundt, bør vi heller etter min mening prøve å omfordele litt her hjemme enn å la være å hjelpe de som ikke har noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 uff jeg gruer meg til jeg blir eldre... jeg var jo innlagt pga fødsel m keisersnitt og havnet på tremannstue, det var helt forferdelig. Jeg er så glad i privatliv, å kunne sprade rundt naken om jeg vil for å sette det litt på kanten. Å hele tia ha folk rundt meg - travelt! Enerom til de som vil ha det - ja takk Jeg vet om eldre som liker å dele rom med noen pga de føler seg ensomme, så det hadde vært veldig fint om staten kunne fordelt midlene slik at de eldre hadd evalgfriheten - enerom eller tomannsrom Når vi blir gamle står det nok igjen masse tomme rom etter foreldregenerasjonen vår. De er jo mange fler enn oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ''Ok. Veldig ulikt? 0,98% kontra 0,7% for eksempel? For verdens fattige tror jeg ikke det spiller så stor rolle'' For de barna som ikke får gå på skole eller ikke får mat, spiller det jo en enorm rolle! Verdens fattige er ikke en stor gruppe ubestemmelig mørk masse, det er enkeltpersoner med like stor verdi som deg. Det utsagnet der tror jeg må være noe av det mest arrogante og ufølsomme jeg har hørt på en god stund. For deg og meg, derimot, spiller det nesten ingen rolle om vi øker bistandsbudsjettet med noen promille. Kanskje SFO-prisen øker noe slik at vi må vente noen måneder ekstra før vi kjøper det speilreflekskameraet eller flatskjermen vi har så lyst på, men det tror jeg nok vi tåler. Så jeg er ufølsom og arrogant som kanskje vil gi 0,7% av BNP og ikke 0,98% ? Det er flere som hevder at vi bør gi 2% av BNP. Da kan vel de med like stor rett hevde at du er hjerterå, ufølsom og arrrogant? Men det ser du vel ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Så jeg er ufølsom og arrogant som kanskje vil gi 0,7% av BNP og ikke 0,98% ? Det er flere som hevder at vi bør gi 2% av BNP. Da kan vel de med like stor rett hevde at du er hjerterå, ufølsom og arrrogant? Men det ser du vel ikke. For det første har jeg ikke sagt at du er ufølsom og arrogant, men at utsagnet ditt var det. For det andre har jeg vel aldri sagt at jeg ikke vil gi 2% av bnp i bistand, har jeg? En reduksjon fra 1% til 0.7% av bnp utgjør nesten 7 milliarder kroner. Man kan redde ganske mange menneskeliv for den summen og å si at dette ikke vil spille noen rolle for verdens fattige faller jo på sin egen urimelighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitre Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 jeg syns det er merkelig at staten ikke har råd til å gi sykehusene, eldreomsorgen osv så mye penger som trengs, men økt uhjelp, økt inntak av asylsøkere osv har de råd til. Greit nok, jeg syns synd på de i fattige land og vi har det faktisk ganske bra her i Norge, men prioriteringene syns jeg er merkelige. Dårlige veier har vi og... Det var en jeg snakket med på nettet fra et land i Saudiarabia (der de er så rike), han mente Norge var et fattig land pga vi hadde så dårlige veier (han hadde vært her en gang). Hvor mye penger skal til for at sykehusene har fått "det som trengs"? Dette er vel som å fylle penger i et hull uten bunn. Mye kan gjøres hos sykehussektoren selv ved å være mer effektiv, men da er det inflasjonsdrivende å pøse på mer penger. Sykehussektoren må ha insentiver til å løse sine oppgaver mest mulig kostnadseffektivt. Effektivitetsforbedringer er ikke gjort i en fei, og detaljestyring for å få det til er lite egnet. Mer enn penger er dette snakk om hvor den arbeidsføre delen av befolkningen skal bidra med sine ressurser på ulike sektorer i samfunnet og innad på den enkelte sektor. Her vil vi få større utfordringer etter hvert som andelen av den arbeidsføre delen av befolkningen blir lavere og andelen eldre stiger. Det er også snakk om hva slags nivå vi skal ha på helsetjenestene. Hvilke behandlinger det offentlige skal dekke, og hva folk må betale for selv. Hva det enkelte sykehus skal spesialisere seg på, og hva vi kan forvente at finnes på alle sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg syns vi burde gitt hele oljeformuen til U-landene jeg Det er greit, noen er selvutslettende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Er det det du vil? Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvor mye penger skal til for at sykehusene har fått "det som trengs"? Dette er vel som å fylle penger i et hull uten bunn. Mye kan gjøres hos sykehussektoren selv ved å være mer effektiv, men da er det inflasjonsdrivende å pøse på mer penger. Sykehussektoren må ha insentiver til å løse sine oppgaver mest mulig kostnadseffektivt. Effektivitetsforbedringer er ikke gjort i en fei, og detaljestyring for å få det til er lite egnet. Mer enn penger er dette snakk om hvor den arbeidsføre delen av befolkningen skal bidra med sine ressurser på ulike sektorer i samfunnet og innad på den enkelte sektor. Her vil vi få større utfordringer etter hvert som andelen av den arbeidsføre delen av befolkningen blir lavere og andelen eldre stiger. Det er også snakk om hva slags nivå vi skal ha på helsetjenestene. Hvilke behandlinger det offentlige skal dekke, og hva folk må betale for selv. Hva det enkelte sykehus skal spesialisere seg på, og hva vi kan forvente at finnes på alle sykehus. kostnadseffektivt vil si kutt i antall senger, kutt i bemanning - noe som er negativt. Færre senger betyr at færre blir behandlet og større venteliste for å få behandling, og kutt i bemanning innebærer at folk mister jobbene sine! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Morsomt å se hvor engasjerte DOL'erne ble av denne tråden 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitre Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 kostnadseffektivt vil si kutt i antall senger, kutt i bemanning - noe som er negativt. Færre senger betyr at færre blir behandlet og større venteliste for å få behandling, og kutt i bemanning innebærer at folk mister jobbene sine! Kostnadseffektivt er et temmelig nøytralt ord og innebærer ikke kutt i noe som helst. Det innebærer at en gjør det en gjør til lavest mulig kostnader. Ikke at en gjør minst mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Morsomt å se hvor engasjerte DOL'erne ble av denne tråden Ja det ble morsomt. Godhetsapostlene syns at fattigfolk, gamle og syke her i landet er noen egoister hvis de syns at deres eget land og deres egen regjering først og fremst bør fokusere på egne innbyggere. De som snakker høyest om å sende mer av våre egne skattepenger ut landet, er helst de som har mest fra før. De har råd til å det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Kostnadseffektivt er et temmelig nøytralt ord og innebærer ikke kutt i noe som helst. Det innebærer at en gjør det en gjør til lavest mulig kostnader. Ikke at en gjør minst mulig. Bra. Noen har tydeligvis misforstått. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Tja, du kan jo ta et blikk mot andre land. Da har vi en helt utrolig ordning her i landet. Vi får permisjon i over ett år med 80% lønn. Tror nok ikke mange land kan tilby noe slikt. Billig barnepass i forhold til hva dette virkelig koster. Og skattetfradrag for barnepassen + barnetrygd. Husker at jeg fortalte dette til noen venner i USA. De fikks større og større øyne etter hvert som jeg fortalte.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ja det ble morsomt. Godhetsapostlene syns at fattigfolk, gamle og syke her i landet er noen egoister hvis de syns at deres eget land og deres egen regjering først og fremst bør fokusere på egne innbyggere. De som snakker høyest om å sende mer av våre egne skattepenger ut landet, er helst de som har mest fra før. De har råd til å det. Hør hør 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tzzzzzzzzzzzzzzzh Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Kostnadseffektivt er et temmelig nøytralt ord og innebærer ikke kutt i noe som helst. Det innebærer at en gjør det en gjør til lavest mulig kostnader. Ikke at en gjør minst mulig. Men jeg jobber på sykehus og der skulle man jobbe mer kostnadseffektivt - noe som medførte faktisk kutt i antall senger og nedbemanning! De som jobbet der etter det måtte jobbe ekstra hardt, jobbe ekstra mye overtid da de ikke rakk å gjøre det de skulle på sin vanlige arbeidstid pga de før var flere til å gjøre den jobben... og overtid innebærer jo økte lønnsutgifter, for vanlig overtid er dette 50 %, og 100 % på kveldstid og i helger og 133 komma noe i helger og høytider.... bla bla... Over tid tror jeg ledelsen vil innse at det lønner seg bedre å ha full bemanning enn å si opp halvparten, slik at resten må jobbe for to! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitre Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Men jeg jobber på sykehus og der skulle man jobbe mer kostnadseffektivt - noe som medførte faktisk kutt i antall senger og nedbemanning! De som jobbet der etter det måtte jobbe ekstra hardt, jobbe ekstra mye overtid da de ikke rakk å gjøre det de skulle på sin vanlige arbeidstid pga de før var flere til å gjøre den jobben... og overtid innebærer jo økte lønnsutgifter, for vanlig overtid er dette 50 %, og 100 % på kveldstid og i helger og 133 komma noe i helger og høytider.... bla bla... Over tid tror jeg ledelsen vil innse at det lønner seg bedre å ha full bemanning enn å si opp halvparten, slik at resten må jobbe for to! Så hos deg ble det slik at å "skulle jobbe mer kostnadseffektivt" endte med at mindre ble gjort til en høyere kostnad - altså det motsatte av det som var hensikten. Høres ikke ut som helt glupe virkemidler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg vil bare nevne noe om barnetrygden! Greit nok med rettferdighet, men hva skal en familie som tjener omtrent millionen i årslønn og mer med barnetrygd på 970 per barn? Og 970 kroner hjelper lite for en barnefamilie som kanskje tjener 600 tusen i året eller mindre - med tankte på at de kanskje har boliglån, billån osv... pga de ikke er så heldige som de med høy årslønn at de slipper å ta opp så mange lån for å kjøpe ting. Og småbarnsfamilier er ofte avhengig av bil da det blir upraktisk med bil når de skal levere ungene hit og dit. Og at de er helt avhengig av at begge foreldrene jobber for å fåhjulene til å gå rundt. Behovsprøv barnetrygden, ta fra de rike og gi til de fattige som det sies. Jo mindre en tjener, jo mer barnetrygd skal en få. Bare så det er sagt, så er det ikke nødvendigvis samsvar mellom hvor mye man tjener, og hvor "god råd" man har! En familie med høy inntekt, og mye lån og utgifter, kan faktisk ha mindre å rutte pr mnd, enn f.eks en familie med lavere inntekt, men som også har mindre i utgifter og gjeld! Noen er heldige å få gratis/billig barnepass av f.eks familie eller venner, mens andre betaler dyre dommer for barnehage og SFO. Det er også stor forskjell på hvor i landet man bor. Folk som bor rundt byene, og særlig i Oslo-området, må som regel ha større boliglån enn de som har bosatt seg mere landlig. Hvis man skulle behovsprøve barnetrygden, måtte man i prinsippet sett på alle sider ved en families økonomi - ikke bare på inntekten! Det sier seg selv at dette er nærmest umulig å gjennomføre. Derfor synes jeg det er greit at det er "likt for alle" fra statens side. At folk har forskjellig behov, blir en annen sak.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.