Gå til innhold

noen politiske tema for oss foreldre

Gjest Lyst til å bli politiker

Anbefalte innlegg

Ja det ble morsomt. Godhetsapostlene syns at fattigfolk, gamle og syke her i landet er noen egoister hvis de syns at deres eget land og deres egen regjering først og fremst bør fokusere på egne innbyggere.

De som snakker høyest om å sende mer av våre egne skattepenger ut landet, er helst de som har mest fra før. De har råd til å det.

En virkelig dyptpløyende analyse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

11

• mariaflyfly

11

• Aliza1365380759

11

• ....AV

7

Bare så det er sagt, så er det ikke nødvendigvis samsvar mellom hvor mye man tjener, og hvor "god råd" man har!

En familie med høy inntekt, og mye lån og utgifter, kan faktisk ha mindre å rutte pr mnd, enn f.eks en familie med lavere inntekt, men som også har mindre i utgifter og gjeld!

Noen er heldige å få gratis/billig barnepass av f.eks familie eller venner, mens andre betaler dyre dommer for barnehage og SFO.

Det er også stor forskjell på hvor i landet man bor. Folk som bor rundt byene, og særlig i Oslo-området, må som regel ha større boliglån enn de som har bosatt seg mere landlig.

Hvis man skulle behovsprøve barnetrygden, måtte man i prinsippet sett på alle sider ved en families økonomi - ikke bare på inntekten!

Det sier seg selv at dette er nærmest umulig å gjennomføre.

Derfor synes jeg det er greit at det er "likt for alle" fra statens side. At folk har forskjellig behov, blir en annen sak..

''Bare så det er sagt, så er det ikke nødvendigvis samsvar mellom hvor mye man tjener, og hvor "god råd" man har!

En familie med høy inntekt, og mye lån og utgifter, kan faktisk ha mindre å rutte pr mnd, enn f.eks en familie med lavere inntekt, men som også har mindre i utgifter og gjeld!''

Der der, pluss tanken om hvor fort man synes man MÅ kvitte seg med f.eks. huslån, avgjør mye på folks økonomiske hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare nevne noe om barnetrygden! Greit nok med rettferdighet, men hva skal en familie som tjener omtrent millionen i årslønn og mer med barnetrygd på 970 per barn?

Og 970 kroner hjelper lite for en barnefamilie som kanskje tjener 600 tusen i året eller mindre - med tankte på at de kanskje har boliglån, billån osv... pga de ikke er så heldige som de med høy årslønn at de slipper å ta opp så mange lån for å kjøpe ting.

Og småbarnsfamilier er ofte avhengig av bil da det blir upraktisk med bil når de skal levere ungene hit og dit. Og at de er helt avhengig av at begge foreldrene jobber for å fåhjulene til å gå rundt.

Behovsprøv barnetrygden, ta fra de rike og gi til de fattige som det sies. Jo mindre en tjener, jo mer barnetrygd skal en få.

Mener du at de som har en årsinntekt på 600 000 har en lav inntekt eller...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kostnadseffektivt vil si kutt i antall senger, kutt i bemanning - noe som er negativt.

Færre senger betyr at færre blir behandlet og større venteliste for å få behandling, og kutt i bemanning innebærer at folk mister jobbene sine!

Hvis du tenker sykehus, kan færre antall senger bety at behandling foregår uten at pasienter blir lagt i en inn, altså poliklinisk. Eller kortere innleggelse. Vanlig det, nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter

Mener du at de som har en årsinntekt på 600 000 har en lav inntekt eller...??

Det kommer an på hvor mye de har i lån :)

Nå tenker jeg på 600 tusen totalt for to personer før skatt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jeppzzzzzzz

Bare så det er sagt, så er det ikke nødvendigvis samsvar mellom hvor mye man tjener, og hvor "god råd" man har!

En familie med høy inntekt, og mye lån og utgifter, kan faktisk ha mindre å rutte pr mnd, enn f.eks en familie med lavere inntekt, men som også har mindre i utgifter og gjeld!

Noen er heldige å få gratis/billig barnepass av f.eks familie eller venner, mens andre betaler dyre dommer for barnehage og SFO.

Det er også stor forskjell på hvor i landet man bor. Folk som bor rundt byene, og særlig i Oslo-området, må som regel ha større boliglån enn de som har bosatt seg mere landlig.

Hvis man skulle behovsprøve barnetrygden, måtte man i prinsippet sett på alle sider ved en families økonomi - ikke bare på inntekten!

Det sier seg selv at dette er nærmest umulig å gjennomføre.

Derfor synes jeg det er greit at det er "likt for alle" fra statens side. At folk har forskjellig behov, blir en annen sak..

Hvis jeg hadde bodd i nabokommunen hadde 600 tusen vært mye, der er det billigere hus og jeg hadde sikkert klart meg med under en million i lån, og barnehagene er billigere der og det er kort vei til evnt. jobb der, så jeg hadde sluppet å vært så avhengig av bilen. Nå har jeg jo valgt å bo der jeg bor, mest pga ungene har venner her, og jeg har familie her. Dessuten har jeg jo jobben her hvor jeg trives.

Vi tjener rundt 600 tusen, har ikke så mye lån egentlig, rundt 1.3 mill., men med tanke på hvor høy renta har blitt nå og kommer til å bli - og fremtidige barnehage- og SFO-utgifter er jeg litt småbekymret for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dessverre ikke regne på den måten. Dersom disse pengene brukes innenlands i stedet for utenlands vil inflasjonen og temperaturen i økonomien øke, rentene likeså, og man ender ikke nødvendigvis opp i en situasjon som er så mye bedre enn der vi er nå. For å unngå en slik situasjon må man omfordele på midler som allerede brukes innenlands. Økonomi er mye mer komplisert enn fordeling av kroner pr. person.

Personlig spanderer jeg mer enn gjerne den skarve prosenten på barn som sulter i andre land. Mine egne barn har faktisk ikke vondt av å gå med arvede klær for å spare penger (og miljø...). Jeg synes det blir vel gnient å legge for mye vekt på landegrenser når man setter barns velferd opp mot hverandre. Hvorfor skulle mine barn ha rett på f.eks gratis skolefrukt når barn i andre land ikke får mat nok til å overleve engang?

Jeg er så hjertens enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er kjempeung! :-)

jeg vet at jeg stiller spørsmål uten å svare, men disse tingene er veldig lite diskutert, synes jeg! Kan godt være at enerom er en selvfølge, men vi må kunne diskutere når nok er nok, og vi sier at NÅ har vi det bra nok!

Jeg synes spørsmålet ditt er godt, jeg. Noen hver kan ha nytte av å tenke litt over akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel at i takt med økende velstand, øker kravene! Det vi må spørre oss selv om, er HVOR godt vi skal ha det selv før vi begynner å hjelpe andre!

Et annet spørsmål er jo hvor rik vi skal bli før vi kan godta at vi innimellom må kjøpe en blyant til skolebarnet fordi barnet har rotet vekk 12 allerede før jul?

Eller når kan vi godta at barnet ikke får gratis frukt på skolen, at pengene går til skolebøker (eller blyanter til rotekopper)?

Jeg er så gammel at da jeg gikk på skolen var det skolen som var rik og vi var fattig. Vi hadde ikke 50 viskelær og 30 penner hjemme, vi tok vare på det lille vi hadde, og melposenes innside ble brukt som tegnepapir.

Å komme på skolen og få kladdebøker som luktet nytt var himmelrike, og vi tok godt vare på de. Nå er det barna får på skolen dårligere enn det foreldrene kan tilby hjemme.

De samme foreldrene som roper opp om billigere barnehager og sfo, mindre skatt og bedre veier. Man må jo ha økonomi til å betjene lånet på boligen, bilene, garasjene, barna må ha flatskjerm og data på rommet og det nyeste av sykler, klær og utstyr.

Det er galskap synes jeg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sakene dine har jo vært oppe i media stort sett hele tiden jeg har hatt barn.

I løpet av de snart 10 årene har barnehageprisene gått ned, barnehagedekningen gått opp og foreldrepermisjonen har økt.

Kan du ikke finne noe annet å brenne for enn økte åpningstider så ungene kan være i bhg og på SFO enda lenger enn de er i dag? Hva med f.eks kortere arbeidsdager for småbarnsforeldre, en ferieuke ekstra for alenemødre, mer penger til krisesentre, bedre trafikksikkerhet rundt skolene, mer penger til kulturskoler og frivillige organisasjoner for barn og unge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sakene dine har jo vært oppe i media stort sett hele tiden jeg har hatt barn.

I løpet av de snart 10 årene har barnehageprisene gått ned, barnehagedekningen gått opp og foreldrepermisjonen har økt.

Kan du ikke finne noe annet å brenne for enn økte åpningstider så ungene kan være i bhg og på SFO enda lenger enn de er i dag? Hva med f.eks kortere arbeidsdager for småbarnsforeldre, en ferieuke ekstra for alenemødre, mer penger til krisesentre, bedre trafikksikkerhet rundt skolene, mer penger til kulturskoler og frivillige organisasjoner for barn og unge?

''Hva med f.eks kortere arbeidsdager for småbarnsforeldre, en ferieuke ekstra for alenemødre''

Og hvordan har du tenkt at småbarnsforeldre (fortrinnsvis mødre) skal komme seg ut i jobb på denne måten? Arbeidsgivere vil jo mer og mer og mer kvie seg for å ansette dem eller potensielle sådanne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva med f.eks kortere arbeidsdager for småbarnsforeldre, en ferieuke ekstra for alenemødre''

Og hvordan har du tenkt at småbarnsforeldre (fortrinnsvis mødre) skal komme seg ut i jobb på denne måten? Arbeidsgivere vil jo mer og mer og mer kvie seg for å ansette dem eller potensielle sådanne...

neeeiii, det kan vel kompenseres på samme måte som "seniluka" for arbeidstakere over 60 år?

forøvrig ikke veldig gjennomtenkt fra min side, er bare litt lei av de temaene som ble tatt opp, de har jo vært på agendaen daglig og er snart "fikset og tilrettelagt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

neeeiii, det kan vel kompenseres på samme måte som "seniluka" for arbeidstakere over 60 år?

forøvrig ikke veldig gjennomtenkt fra min side, er bare litt lei av de temaene som ble tatt opp, de har jo vært på agendaen daglig og er snart "fikset og tilrettelagt"

''forøvrig ikke veldig gjennomtenkt fra min side, er bare litt lei av de temaene som ble tatt opp, de har jo vært på agendaen daglig og er snart "fikset og tilrettelagt"''

Skjønte det. :o) Skulle forøvrig gjerne hatt en ekstra ferieuke jeg! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi blir gamle står det nok igjen masse tomme rom etter foreldregenerasjonen vår. De er jo mange fler enn oss.

Det holder ikke med et tomt enerom når vi blir gamle. Leilighetskompleks med eget kjøkken, boblebad, triple-play, +++. I syden, selvsagt. Dette må vi kunne forvente, som gamle slitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva syns dere om dagens ordninger, ang. barnehager og SFO? Sånn det er i dag starter og slutter skolene senere enn vanlige folk begynner på jobb og slutter tidligere enn hva vanlige folk slutter i jobb.''

Herligland for en lang tråd du har her da :)

Det jeg synes er at det er trist at folk ikke har tid til å hjelpe hverandre lengre. Folk flest tenker bare seg selv og seg selv. Men det er nå så. At kvinner også skal være i arbeid har nok gjort noe med dette. Også sliter noen kommunr med å legge tilrette fremdeles kanskje??

Har dere kjempet for endringer der du bor, for det tror jeg er veldig forskjellig fra kommune til kommune? Jeg har kun brukt korttidsbarnehage til mine barn, og ikke sfo. Jeg har vært heldig, eller hva skal vi kalle det? Jeg jobbet kvelder da de var små, og da gikk kabalen opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter

Det der var gode forslag GA :)

Jeg skulle gjerne jobbet mindre, men da måtte jeg hatt høyere lønn enn jeg har i dag.

Jeg MÅ jobbe 100 % for å få kabalen til å gå opp, og det er før ungen har begynt på barnehage og sfo, og tenke seg jeg kanskje vi ha en eller to til...

Kvinneyrker i dag er lavtlønte og ikke alle er så heldige at de gifter seg med en ingeniør f.eks som tjener en halv mill og mer i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter

Det holder ikke med et tomt enerom når vi blir gamle. Leilighetskompleks med eget kjøkken, boblebad, triple-play, +++. I syden, selvsagt. Dette må vi kunne forvente, som gamle slitere.

Ja til villa i Syden for alle over 60 :)

Og trygd på 600 tusen i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...