detførstejegkompå Skrevet 11. september 2008 Skrevet 11. september 2008 Jeg har lest endel om at de i Sverige har begynt å bruke B-12 tilskudd som tidligere stort sett ble gitt som sprøyter nå isteden i pilleform. Dette gjelder altså også de som er avhengig av jevnlig tilskudd av dette for å fungere og som kanskje i Norge ville fått sprøyter. Jeg lurer på om noen har erfaring med hva slags merke/type som virkelig fungerer på samme linje som sprøyter, dosering osv. Jeg har sett at det anbefales 1000 mg Betolvex for de som har b-12 mangel (vet at denne finnes reseptfritt i tablettform i Sverige). Er det noen som vet om jeg får kjøpt via nettet, evt hvilken type jeg bør gå for osv? PS: Innlegget ligger også på åpen forum. Vennlig hilsen 0 Siter
Tinkebøtta Skrevet 12. september 2008 Skrevet 12. september 2008 Grunnen til at de fleste får B12 som injeksjon er at de mangler et stoff i magesekken som gjør at andre friske folk kan ta opp B12 fra maten. Det kommer altså an på årsaken til B12 manglen hvorvidt man kan ta vitaminet i tablettform eller ei. F.eks. vegetarianere får lett B12 mangel, for dem kan det ha noe for seg å ta tilskudd i form av tabletter. Jeg vil tro at B12 som du får på apotek i Norge er mer enn nok for denne gruppen. En annen ganske vanlig årsak til B12 mangel er altså manglende produksjon av et hjelpestoff i magesekken. Da hjelper det ikke uansett hvor mye tabletter du putter i deg. Vitaminet må sprøytes inn i kroppen for å kunne tas opp i blodet. 0 Siter
Gjest bareentanke Skrevet 12. september 2008 Skrevet 12. september 2008 Grunnen til at de fleste får B12 som injeksjon er at de mangler et stoff i magesekken som gjør at andre friske folk kan ta opp B12 fra maten. Det kommer altså an på årsaken til B12 manglen hvorvidt man kan ta vitaminet i tablettform eller ei. F.eks. vegetarianere får lett B12 mangel, for dem kan det ha noe for seg å ta tilskudd i form av tabletter. Jeg vil tro at B12 som du får på apotek i Norge er mer enn nok for denne gruppen. En annen ganske vanlig årsak til B12 mangel er altså manglende produksjon av et hjelpestoff i magesekken. Da hjelper det ikke uansett hvor mye tabletter du putter i deg. Vitaminet må sprøytes inn i kroppen for å kunne tas opp i blodet. Det er mange med instrictfactor, inkludert meg som klarer seg med bare tabletter, bare til info. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.