Snikkersen Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hei! Hva slags mattelekser får dere 2.klassinger? Min fikk utlevert et ark han skulle gjøre på t dager. På den ene siden var det en enkel oppgave der han skulle tegne antall blomster i en vase. Helt greit; selv han ikke er noe glad i å tegne da... Men det er en annen ting. På den andre siden var det 52 oppgaver med minus-stykker med tall opp til 20. Det virket ikke som om han hadde lært noen metode for å lære seg å trekke fra når tallet var over ti. Hadde ike nok fingre, liksom. Han slet veldig og ble veldig veldig lei og grinete. Vi delte opp oppgavene på to, og gjorde de over to dager. Allikevel synes jeg det var vel mye lekse? Er dere enig, eller hva? Oppgaven ble delt ut på onsdag, og fredag skulle den leveres. Det som også var litt leit, er at fredag ettermiddag kom gutten hjem med oppgaven, uten at den var rettet! Lærer hadde ikke samlet den inn engang.....veldig demotiverende..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 52 oppgaver er alt for mye (til og med for læreren), så mye lekse har de ikkje på Videregående en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 52 oppgaver er alt for mye (til og med for læreren), så mye lekse har de ikkje på Videregående en gang. På videregående er matteleksene noe mer kompliserte, så selv om de ikke må regne 52 stykker på to dager, så tar leksene allikevel ta mere tid for en elev i videregående skole, enn for en elev i 2. klasse. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Norske barn får generelt altfor lite lekser, noe som igjen viser seg på PISA-tester osv. Og foreldre med slike holdninger får vel ta deler av skylden, det skal ikke mange krav til før de kontakter skolen og klager på at de stakkars små må yte en innsats. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Norske barn får generelt altfor lite lekser, noe som igjen viser seg på PISA-tester osv. Og foreldre med slike holdninger får vel ta deler av skylden, det skal ikke mange krav til før de kontakter skolen og klager på at de stakkars små må yte en innsats. Ok. Jeg tror muligens du misforstår meg. Jeg har ingenting imot hjelpe barnet mitt med leksene, og han slipper ikke lett unna. Selv om jeg synes at ungene burde ha flere timer PÅ skolen (i steden for å slutte kl. 13.00 og gå å henge på sfo hver dag i timesvis) og heller slippe ALLE lekser. Jeg vil gjerne at det stilles krav til barnet mitt. MEN da bør han ha lært metodene som skal til for å løse oppgavene først, læreren bør gi en tilbakemelding og oppgavene må stå i forhold til det enkelte barns evner og forutsetninger. Men altså: jeg er for en leksefri skole. La barna gjøre lekser på skolen, der lærerkreftene allerede er. Foreldrene skal ikke fris fra alt arbeid, det bør stilles enda mer krav til foreldresamarbeid. Men endeløse rekker med mattestykker tror jeg ikke bedrer Pisa-resultatenene. Sorry! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Ok. Jeg tror muligens du misforstår meg. Jeg har ingenting imot hjelpe barnet mitt med leksene, og han slipper ikke lett unna. Selv om jeg synes at ungene burde ha flere timer PÅ skolen (i steden for å slutte kl. 13.00 og gå å henge på sfo hver dag i timesvis) og heller slippe ALLE lekser. Jeg vil gjerne at det stilles krav til barnet mitt. MEN da bør han ha lært metodene som skal til for å løse oppgavene først, læreren bør gi en tilbakemelding og oppgavene må stå i forhold til det enkelte barns evner og forutsetninger. Men altså: jeg er for en leksefri skole. La barna gjøre lekser på skolen, der lærerkreftene allerede er. Foreldrene skal ikke fris fra alt arbeid, det bør stilles enda mer krav til foreldresamarbeid. Men endeløse rekker med mattestykker tror jeg ikke bedrer Pisa-resultatenene. Sorry! Nå er det mye forskning innen matematikk som viser at repetert oppgaveløsning er veldig bra for læringen, og jeg stoler vel mer på det enn ¨på deg:) Med hensynt til leksefri skole, med flere skoletimer i stedet, så finnes det vel verken penger eller nok utdannet personale til det i Norge. Så foreløpig får nok foreldrene gidde å ta i et tak hvis de har barn som ikke er selvgående. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Her har 2. klasse veldig mye lekser, de får de utdelt på mandag og skal levere på fredag. Matte denne uka (og forrige) var et A4-ark med oppgaver på begge sider, både pluss og minus. Det var vel ca 50 oppgaver på hver side. I tillegg: 1 side i leseboka (10 fulle linjer), 1 ark med penskrift, 2 sider norskoppgaver i egen bok samt 10 øveord (ord de skal kunne lese og skrive utenat). Her i huset sitter vi med lekser fra ca 14.45-16.15 hver dag mandag-torsdag. Så - ut fra "vår" standard er vel det sønnen din fikk omtrent sånn passe... Sukk. (Dårlig at oppgavene ikke ble tatt inn, da, og hvorfor i all verden får de ikke leksa før på onsdag?!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Ok. Jeg tror muligens du misforstår meg. Jeg har ingenting imot hjelpe barnet mitt med leksene, og han slipper ikke lett unna. Selv om jeg synes at ungene burde ha flere timer PÅ skolen (i steden for å slutte kl. 13.00 og gå å henge på sfo hver dag i timesvis) og heller slippe ALLE lekser. Jeg vil gjerne at det stilles krav til barnet mitt. MEN da bør han ha lært metodene som skal til for å løse oppgavene først, læreren bør gi en tilbakemelding og oppgavene må stå i forhold til det enkelte barns evner og forutsetninger. Men altså: jeg er for en leksefri skole. La barna gjøre lekser på skolen, der lærerkreftene allerede er. Foreldrene skal ikke fris fra alt arbeid, det bør stilles enda mer krav til foreldresamarbeid. Men endeløse rekker med mattestykker tror jeg ikke bedrer Pisa-resultatenene. Sorry! "Øvelse gjør mester" er et fint ondtak Det er ved repetisjon at ting innlæres, så det sitter. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Her har 2. klasse veldig mye lekser, de får de utdelt på mandag og skal levere på fredag. Matte denne uka (og forrige) var et A4-ark med oppgaver på begge sider, både pluss og minus. Det var vel ca 50 oppgaver på hver side. I tillegg: 1 side i leseboka (10 fulle linjer), 1 ark med penskrift, 2 sider norskoppgaver i egen bok samt 10 øveord (ord de skal kunne lese og skrive utenat). Her i huset sitter vi med lekser fra ca 14.45-16.15 hver dag mandag-torsdag. Så - ut fra "vår" standard er vel det sønnen din fikk omtrent sånn passe... Sukk. (Dårlig at oppgavene ikke ble tatt inn, da, og hvorfor i all verden får de ikke leksa før på onsdag?!) Vi fikk beskjed på foreldremøtet denne uken (4 trinn) at vi skulle kutte leksegjøringen etter 30 min, uansett hvor mye de har gjort. Mer enn det er for lenge å sitte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Nå er det mye forskning innen matematikk som viser at repetert oppgaveløsning er veldig bra for læringen, og jeg stoler vel mer på det enn ¨på deg:) Med hensynt til leksefri skole, med flere skoletimer i stedet, så finnes det vel verken penger eller nok utdannet personale til det i Norge. Så foreløpig får nok foreldrene gidde å ta i et tak hvis de har barn som ikke er selvgående. Jeg skjønner jo det med ressurser (er ikke helt dum). Og som sagt, det dreier seg ikke om at jeg ikke "gidder". Men når barna mine må gå på en skolen kun til kl. 13.00 og deretter i timesvis påsfo; så skulle jeg ønske det var mer tid på skolen og mindre på sfo. I en ideell verden. Jeg skulle også ønske meg flere lærerkrefter, bedre plass, skolekjøkken, plassi gymsal til min 2.klassing m.m. Og leksefri! Synes det er synd at barna må ta med seg jobben hjem. De er sliten. Vet ikke om de lærer mer hjemme heller. Men selvfølgelig: jeg hjelper dem mer enn gjerne!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Nå er det mye forskning innen matematikk som viser at repetert oppgaveløsning er veldig bra for læringen, og jeg stoler vel mer på det enn ¨på deg:) Med hensynt til leksefri skole, med flere skoletimer i stedet, så finnes det vel verken penger eller nok utdannet personale til det i Norge. Så foreløpig får nok foreldrene gidde å ta i et tak hvis de har barn som ikke er selvgående. Jeg tar lærerutdanning nå, og vi har lært at det er vist at det er viktigere å FORSTÅ det man driver med, enn å pugge det (altså, noe må man pugge, men det meste må man forstå), og at det derfor er mye mer fokus på det nå, etter K06. Hvis man har skjønt et subtraksjonsstykke skjønner man det ikke MER etter 50 nye regnestykker, og hvis man IKKE skjønner det, forstår man det vel heller ikke av å sitte og gjøre feil gang på gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg skjønner jo det med ressurser (er ikke helt dum). Og som sagt, det dreier seg ikke om at jeg ikke "gidder". Men når barna mine må gå på en skolen kun til kl. 13.00 og deretter i timesvis påsfo; så skulle jeg ønske det var mer tid på skolen og mindre på sfo. I en ideell verden. Jeg skulle også ønske meg flere lærerkrefter, bedre plass, skolekjøkken, plassi gymsal til min 2.klassing m.m. Og leksefri! Synes det er synd at barna må ta med seg jobben hjem. De er sliten. Vet ikke om de lærer mer hjemme heller. Men selvfølgelig: jeg hjelper dem mer enn gjerne!!! De bør jo få hjelp på SFO siden de er der fra kl 13.00. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg tar lærerutdanning nå, og vi har lært at det er vist at det er viktigere å FORSTÅ det man driver med, enn å pugge det (altså, noe må man pugge, men det meste må man forstå), og at det derfor er mye mer fokus på det nå, etter K06. Hvis man har skjønt et subtraksjonsstykke skjønner man det ikke MER etter 50 nye regnestykker, og hvis man IKKE skjønner det, forstår man det vel heller ikke av å sitte og gjøre feil gang på gang. Jeg har undervist i matte i mange år. Selvfølgelig skal man forstå. Å innlære en algoritme kan faktisk føre til forståelse, og det gjør man beste ved repetisjoner. Det ene utelukker nemlig ikke det andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Jeg tar lærerutdanning nå, og vi har lært at det er vist at det er viktigere å FORSTÅ det man driver med, enn å pugge det (altså, noe må man pugge, men det meste må man forstå), og at det derfor er mye mer fokus på det nå, etter K06. Hvis man har skjønt et subtraksjonsstykke skjønner man det ikke MER etter 50 nye regnestykker, og hvis man IKKE skjønner det, forstår man det vel heller ikke av å sitte og gjøre feil gang på gang. Takk! For det var jo problemet hans! Han hadde ikke noe grunnlag for å forstå tallene over 20....Han visste ikke hvordan han skulle gå frem. Hadde læreren vist dem det først, eller oppgavene hadde passet bedre (f.eks om tall frem til 10) hadde det vært uproblematisk med anntall oppgaver. Han kunne gjort dobbelt så mange..... Veldig leit at ikke læreren gadd å gi han noen tilbakemeldinger heller....han som slet sånn...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg har undervist i matte i mange år. Selvfølgelig skal man forstå. Å innlære en algoritme kan faktisk føre til forståelse, og det gjør man beste ved repetisjoner. Det ene utelukker nemlig ikke det andre. Jeg tror man må forstå før man regner 50 stykker etter hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg har undervist i matte i mange år. Selvfølgelig skal man forstå. Å innlære en algoritme kan faktisk føre til forståelse, og det gjør man beste ved repetisjoner. Det ene utelukker nemlig ikke det andre. Men jeg er litt enig med deg også, altså... Ikke bare uenig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg tror man må forstå før man regner 50 stykker etter hverandre. Nettopp. Men det er forskjell på forståelse. Man kan forstå en algoritme, eller man kan forstå hva man gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Nettopp. Men det er forskjell på forståelse. Man kan forstå en algoritme, eller man kan forstå hva man gjør. Men du må vel være enig i at det ikke er noe poeng i å gjøre 50 mattestykker feil? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det syntes jeg hørtes vanvittig mye ut for en 2.klassing. Men uansett, skriv en melding til læreren om at det er for stor oppgave. Når flere gjør det (vil jeg anta) så må de se over mengden eller legge opp en bedre mattelekse. Min erfaring er at de prøver seg med store mengder for å se hvor mye de kan klare. Dere har sikkert foreldremøte på trappene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Men du må vel være enig i at det ikke er noe poeng i å gjøre 50 mattestykker feil? Selvfølgelig. Og det håper jeg da kom frem av svaret mitt? Læreren har jo forsømt seg. Men hadde mitt barn kommet hjem med 50 subtraksjonsstykker som h*n ikke klarte, så hadde jeg jo prøvd å lære h*n det. Da hadde jeg heller brukt tiden på det, og så hadde jeg skrevet en melding til læreren der jeg hadde forklart hva vi hadde gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.