Gå til innhold

ujevn menstruasjonssyklus

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 42 år og har alltid hatt en jevn menstruasjonssyklus. I det siste året har det endret seg. Jeg har en vanlig menstruasjon (som varer ca 5 dager), et opphold på litt over tre uker, og så menstruasjon igjen. Så går det bare en uke, og jeg får menstruasjon på nytt (som også varer ca 5 dager). Deretter går det tre uker til neste gang igjen. Det virker som om jeg annen hver gang har en normal og en kort syklus. Menstruasjonene opptrer likt hver gang med henhold til blødningsmengde og smerter. Jeg bruker ikke prevensjon eller noen andre medisiner. Det bør kanskje nevnes at jeg for ca et år siden ble gravid men var så uheldig å abortere etter bare 8 uker. Jeg synes det er plagsom å ha menstruasjonen så ofte, men lurer på om det bare er endringer jeg må forvente ettersom jeg blir eldre. Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314303-ujevn-menstruasjonssyklus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke uvanlig med slike forstyrrelser i årene før det stopper helt opp. Det tyder på at du har ujevn hormonproduksjon, sannsynligvis uregelmessig eggløsning. Har du fortsatt håp om graviditet? Da er det vanskelig å rette på syklus, da må du bare ta de eggløsninger som kommer og håpe.

Hvis du har oppgitt håpet er det flere muligheter. Du kan bruke p-pille (hvis du ellers er frisk og ikke røker). Du kan få lagt inn en hormonspiral som ganske visst ikke regulerer syklus, men gir mindre, evt. ingen blødning. Så kan du forsøke med gestagen (for eksempel Provera 10 mg) i 12 dager hver måned fra syklusdag 15. Du kan også ved en liten operasjon få fjernet livmorslimhinnen så det ikke blir blødning eller mindre blødning. Det vil være en god ide med henvisning til en gynekolog som kan råde deg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...