Gjest spent jente Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hei! Jeg og samboeren min har bestemt oss for å prøve å få barn. Jeg er 24 år (han er 26 år). Vi er begge sunne og friske. Jeg har alltid hatt regelmessig menstruasjon, både mens jeg gikk på p-pillen og etterpå. Jeg har gått på pillen i ca 6 år. Ingen av oss har barn fra før, og jeg har aldri vært gravid før. Vi har heller aldri hatt noen kjønnsykdommer eller infeksjoner. Jeg slutta på p-pillen for ca. 3 mnd siden. Vi er innstilt på at dette kan ta tid. For å være litt "effektiv", så prøver jeg å finne ut når jeg sannsynligvis har eggløsning? Syklusen min er på 29-31 dager. Da regner jeg f.o.m første blødningsdag dag 1 til neste menstruasjon, altså første blødningsdag i neste menstruasjon. Hvilke dager i syklusen har vi størst sjangs å lykkes? Den siste syklusen prøvde jeg å ta en eggløsningstest av merket ClearBlue Digital. Jeg begynte å teste på dag 10 som anbefalt på pakken og 7 dager frem, men har kun fått negative resultater. Er det mulig jeg ikke har eggløsning? Ellers tar jeg gjerne imot tips som kan hjelpe slik at jeg blir mest mulig fruktbar. Er det ting jeg burde holde la være som kan påvirke dette? Takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314314-n%C3%A5r-har-jeg-eggl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 14 dager før Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 De fleste har eggløsning ca 14 dager før neste mens. Så fortsett å notere syklusen din. Tar prøvingen lang tid, kan et slikt notat være greit å ha med til legen. De fleste vil oppleve noe eggløsningsslim i forbindelse med eggløsning, du kan søke på nettet og lese mer om dette. Sæden kan leve noen døgn inni deg, så det gjør ingenting å prøve også dagen før forventet eggløsning. Det er ingen grunn til å spare på "kruttet" den føste tiden man prøver, hvis man prøver lenge, og mistenker dårlig sædkvalitet, kan mannen la være å ha utløsning (i deg eller for seg selv) i en drøy uke før eggløsning. Men nå er det mer effektivt å prøve så ofte dere vil :-) Lev normalt og sunt, begge kan være måteholdne med alkohol, men kos deg gjerne med litt vin i perioden mellom mens og forventet eggløsning, hvis prøvetiden tar lang tid kan det være ekstremt med totalavhold hele syklusen. Kutt ut tobakk, og les pakningsvedlegg også på reseptfrie legemidler. Ikke bruk legemidler som gravide ikke skal bruke uten at det er avklart med legen. Ta folat!! Og omega 3 (gjerne tran, eller spis masse fet fisk.). Apotek og helsekost selger ofte kombinasjonsvitamintilskudd, med riktig mengde folat og vitaminer forøvrig, som er viktig for de som prøver å bli gravid. Du kan jo bruke eggløsningstester i perioden 14 dager før forventet mens, men det er dyrt i lengden. Noen bruker ganske lang tid for å få tilbake helt normal syklus etter pilleslutt. At du hadde regelmessige blødninger med pillene har ingen ting å si, men at den er regelmsessig etter pilleslutt er jo et godt tegn. Lev så normalt som mulig, og gjør alt som det kan bli lenge til dere får gjort så ofte dere vil som gravid og småbarnsforeldre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314314-n%C3%A5r-har-jeg-eggl%C3%B8sning/#findComment-2568016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Med regelmessig syklus kan du regne ganske sikkert med at du har eggløsning, og den kommer ca 14 dager før menstruasjonen. De fruktbare dager er i seks dager som avsluttes eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger i uken i denne periode er optimalt. Ikke bry deg om eggløsningssticks, de er ikke alltid til å stole på. Du bør spise folat 400 mikrogram daglig, avstå fra å røke og drikke. Hvis det ikke er skjedd noe etter 12 måneders forsøk, kan dere søke hjelp, men forhåpnetlig lykkes det snart. Du er ung og sjansen for å lykkes er ca 25% per måned. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314314-n%C3%A5r-har-jeg-eggl%C3%B8sning/#findComment-2568320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RosaKa Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg fant heller ikke eggløsningen med en gang fordi den var senere enn jeg trodde. Noen tipset meg om å teste senere/på kvelden heller enn morgen, og jeg fikk utslag første dag. Det var nok bare flaks, men lurer jo på om det også hadde blitt utslag om jeg testet om morgenen..... Traff blink på første forsøk med EL test og har nå en ørliten spire på vei 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314314-n%C3%A5r-har-jeg-eggl%C3%B8sning/#findComment-2570379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.