Gå til innhold

Magesmerter og diverse andre plager

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann i midten av 30-årene som er i veldig dårlig form. Jeg sliter med magesmerter i hele magen, samt store smerter i ryggen (midt mellom skulderbladene) og svimmelhet. Magesmertene har vært konstante, og synes ikke direkte avhengig av hva jeg spiser. Disse har forandret seg litt i det siste, og gir nå et inntrykk av at jeg har et sterkt "trykk" i øvre deler av magen. Har smerter når jeg trykker på hele mageregionen, og kanskje spesielt nederst. Har hatt en god del gass i tarmen og plaget med flatulens. Ryggsmertene er verst når jeg sitter eller står/går, og er som sagt midt mellom skulderbladene, men kan stråle utover på begge sider. Synes ikke som muskelsmerter, men selvsagt litt vanskelig å være sikker. Svimmelheten vil jeg betegne som "bortfalls-svimmelhet", hvor jeg føler at jeg er på tur til å "falle bort". Jeg har foreløpig ikke besvimt eller falt. Dette er også mest til stede når jeg sitter eller står/går. Har i det siste også fått en slags klump/press i halsen (under/rundt adamseplet) som også kommer når jeg har vært i oppreist tilstand en stund En del andre ting er at jeg f.eks. nå ofte får "gangsperre" i lårene selv når jeg ikke har vært i fysisk aktivitet, og er ganske tung i bena (ikke hoven). Jeg er også veldig slapp og har lite energi, og greier nå nesten ikke å gå i trapper uten å bli sliten (var i mye bedre form for 1. år siden). Har litt hemmorider og problemer med at det oppstår sprekker rundt endetarmsåpningen når jeg har tørket meg. Av andre ting, går jeg på Marevan grunnet en blodpropp i Port-venet, og fikk som diagnose etter dette Heterozygot Leiden-mutasjon. Fikk fjernet milten etter en ulykke for 15 år siden. Har tidligere fått påvist dårlig lukkemuskel i mellomgulvet. Har også "sommerfugl-utslett" men ikke påvist Lupus i blodprøver. Huff! dette hørtes mye ut på en gang... Men nå er jeg som sagt i veldig dårlig form, og har faktisk vært og sykemeldt meg for jeg klarer ikke være på jobb. Jeg sliter litt med fastlegen min som ikke hører på hva jeg sier, og ikke har noen formeninger om hva dette er. Jeg skal til Gastrolog, men dette tar ca. 3 mnd. og er veldig lang tid for meg! Jeg synes selv at mange av symptomene passer til svært mange ting, og ønsker i utgangspunktet ikke å spekulere så mye i hva det er, men når jeg er så dårlig over lang tid, og man ikke får noen hjelp, så er det frustrerende og man søker litt rundt. Har du noen formening om hvor jeg i alle fall burde starte? Bør jeg kunne kreve en helsjekk på et sykehus (innleggelse)? Er det blodprøver eller andre ting jeg burde få tatt? Beklager langt brev, men håper du kan gi meg i alle fall en eller annen pekepinn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314416-magesmerter-og-diverse-andre-plager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Jeg forstår godt at du er fortvilet og frustrert. Jeg tror det viktigste er å være systematisk - det første som må gjøres er å få tatt bred blodprøvestatus som inkluderer Hb, hvite, kreatinin, leverprøver, stoffskifte, og CK og få tatt et EKG. Selv om du sliter litt med din fastlege bør han/hun kunne ordne dette. Dette vil gi en indikasjon på videre undersøkelser og prioritering men uansett bør det nok også utføres ultralyd av abdomen som inkluderer lever samt aorta (dette kan gjøres på et privat røntgensenter som har avtale med staten - mens du venter på gastroenterolog vurdering). Vurdering av gastroenterolog er uansett viktig i tillegg og vil sannsynligvis omfatte en gastroskopi og dette vil kunne utelukke gastritt/magesår. Jeg synes disse undersøkelser de viktigste - dersom alt er normalt vil det være naturlig å tenke i andre retninger som feks autoimmun sykdom selv om dette er mindre sannsynlig. Jeg tror ikke det er direkte indikasjon for innleggelse da din fastlege kan få gjort de viktigste undersøkelser men dersom feks blodprøvene skulle avsløre noe viktig må man selvfølgelig revurdere dette. Håper at dette hjelper og gir deg ihvertfall pekepinn på hvordan dine symptomer bør utredes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...