Gå til innhold

Er det farlig å fly som gravid?

Anbefalte innlegg

Gjest picasso

Jeg er i uke 15, og vi snakker om en tur til London i nærmeste framtid. Har imidlertid hørt om strålingsfare ved flyvning, og vil på ingen måte utsette fosteret for noe unødig. TAR INGEN SJANSER!! Er det risiki forbundet med dette når jeg er 15 uker på vei?

Svært glad for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31443-er-det-farlig-%C3%A5-fly-som-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det finns ingen vetenskaplig studie som jag har läst, där det skulle visa sig finnas någon fara för fostret att flyga. För fostret finns det alltså inga belägg för att det skulle ge några skador. Det finns en liten ökad risk vid stillasittande i flygplan, att utveckla blodpropp för dig men detta kan förebyggas gjenom att röra på benen av och till. Lycka till !

Gjest picasso

Det finns ingen vetenskaplig studie som jag har läst, där det skulle visa sig finnas någon fara för fostret att flyga. För fostret finns det alltså inga belägg för att det skulle ge några skador. Det finns en liten ökad risk vid stillasittande i flygplan, att utveckla blodpropp för dig men detta kan förebyggas gjenom att röra på benen av och till. Lycka till !

Åsa Prebensen!

Jeg har hørt at fosteret blir utsatt for en viss strålingsfare, som har ført til abort. Stemmer dette?

Åsa Prebensen, Jordmor

Åsa Prebensen!

Jeg har hørt at fosteret blir utsatt for en viss strålingsfare, som har ført til abort. Stemmer dette?

Detta har jag inte läst eller hört talas om. Rent teoretiskt så finns det i så fall många andra faror för strålning, jag tänker då på dataarbete, att bo nära kraftledningar osv. Jag ser inte någon fara med att flyga i dagsläget, då det ännu inte finns någon vetenskaplig rapport om detta. Kanske har det varit snack om en ökad fara för flygvärdinnor, som flyger många gåner varje vecka, under stora delar av sin graviditet? Lycka till!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...