Gå til innhold

Kraftig blødinger

Anbefalte innlegg

Gjest Stovner64

Hei. Jeg er 44 år..har ikke hatt mensen på 3-4 mnd...og det siste året har den kommer og gått som den vil...lite blødinger..mye smerter. Nå har jeg blødd i 1,5 uke...kraftig..og det kommer klumper. Noen ganger virke det som det skal avta, men så kommer den alikevel ganske kraftig. Er det overgangsalderen som begynner? Jeg er livredd for å ta undersøkels i undelivet. Tok en blodprøve for ca 2 år siden, var litt celleforandring da, men ingenting å bry seg med, sa min daværende lege. Tusen takk for svar:) Mvh en med legeskrekk....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314452-kraftig-bl%C3%B8dinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Tok en blodprøve for ca 2 år siden, var litt celleforandring da, men ingenting å bry seg med, sa min daværende lege''

Hm?? Da jeg hadde celleforandringer fikk jeg beskjed om å ta ny celleprøve igjen etter 6 mnd og deretter etter 12 mnd, selv om den andre prøven var helt fin.

At mensen oppfører seg sånn når overgangsalderen kommer er vel ikke unormalt, men jeg ville gått til lege uansett, særlig med tanke på at du har hatt celleforandringer for ikke så lenge siden.

''Tok en blodprøve for ca 2 år siden, var litt celleforandring da, men ingenting å bry seg med, sa min daværende lege''

Hm?? Da jeg hadde celleforandringer fikk jeg beskjed om å ta ny celleprøve igjen etter 6 mnd og deretter etter 12 mnd, selv om den andre prøven var helt fin.

At mensen oppfører seg sånn når overgangsalderen kommer er vel ikke unormalt, men jeg ville gått til lege uansett, særlig med tanke på at du har hatt celleforandringer for ikke så lenge siden.

Hmmm......skal høre med legen jeg har nå, takk for råd:) Lillemus

Mette Moen, Gynekolog

Det første tegn på overgangsalder kan være blødningsproblemer som du beskriver. Det skyldes som oftest manglende eggløsning og dermed bortfall av hormonet progesteron som regulerer blødningene. Det kan i de fleste tilfeller let reguleres med hormonet gestagen (ikke østrogen som man bruker i overgangsalderen). Du er dessverre nødt til å komme til lege for undersøkelse og for å få resept. Du kan be din fastlege om henvisning til gynekolog som du kan forklare din legeskrekk. Det vil det helt sikkert bli tatt hensyn til. Det vil bli utført ultralyd av livmoren, og det er ikke vondt. Det vil sannsynligvis også bli tatt prøve av livmorslimhinnen, men det er ikke spesielt vondt det heller. Ikke noe å grue seg for.

Vennlig hilsen Mette H Moen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...