Gå til innhold

Astma eller betennelse?

Anbefalte innlegg

Hei!

Omtrent et år siden hadde jeg kraftig lungebetennelse og lå på sykehuset i en uke med intravenøs pencilin. Legene sa at det var mulig at det hadde utviklet seg astma, men var for lite symptomer til å si at det var sikkert.

Jeg har ikke hatt noen problemer siden da, og har ikke hatt noen problemer med fysiskakivitet. Helt til nylig for et par uker siden har jeg hatt vanskelig med fysisk aktivitet. Det føltes ikke ut som jeg får nok luft når jeg puster inn. Jeg hadde ikke noe problemer når jeg jogget forsiktig, men når jeg begynte å løpe i høyt tempo fikk jeg vansker med å få nok luft. Men i lavere tempo gikk det ganske greit.

Etter løpeturen hostet jeg opp noe slim, det så ut som det var litt gult, men det var ikke sånn som det var når jeg hadde lungebetennelsen. Og jeg hadde ganske hvesende lyd når jeg pustet. Etter ca 12 timer er det ikke så ille, men når jeg ligger og puster helt inn, og når jeg slipper luften kommer det en hvesende lyd.

Det viste seg også at jeg var allergisk mot husmidd, og rett før jeg fikk disse anstrengelseproblemene så hadde jeg en ganske kraftig reaksjon - kløe i munn\nese, og det kjente ut som det kilte i høyre lunge. Så kunne dette utvikle til astma?

Så kan det være en slags betennelse/infeksjon i lufteveiene/lungene, eller er det astma?

på forhånd takk for svar!!

mvh,

Espen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314584-astma-eller-betennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Det er ikke uvanlig at nettopp kraftige infeksjoner kan utløse astma. Dette spesielt når man er disponert for dette. Symptomene kan være som du beskriver, tungpust med sliming, piping i brystet osv. når du anstrenger deg. Sikker diagnose blir det imidlertid først når det gjøres pustemålingen (spirometri) hos legen. Vi legger da spesielt vekt på såkalt reversibilitets undersøkelse, dvs. spirometri før og etter inhalasjon av et spesielt medikament.

At du er middallergiker kan også virke astma-utløsende tildels alene og tildels når det samtidig kommer en lungeinfeksjon.

Den sikreste utredningen får du hvis får en henvisning til en lungelege.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...