Gå til innhold

Lettere bekymret og forvirret... Hva skjer med meg?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på snart 27 år som har skrevet til deg tidligere, om mitt problem med p-piller og smerter i skjeden. Det jeg fortalte deg da var at jeg hadde brukt cerazette i flere år. Disse tablettene var jeg veldig fornøyd med, fordi jeg endelig ble kvitt humørsvingningene jeg hadde hatt ved bruk av andre p-piller. Det eneste problemet var veldig uregelmessig menstruasjon. Jeg kunne ha mensen flere ganger per. mnd. Dette ble veldig slitsomt i lengden, fordi jeg i noen perioder kunne ha konstante blødninger. Dessuten fortalte jeg også om at jeg i lengre tid hadde vært plaget av smerter i området mellom skjede og analåpning.Dette er smerter som kommer når jeg blir opphisset før et samleie. Det kjennes ikke ut som om dette er inne i selve skjeden. Det gjør mest vondt på utsiden i dette spesielle området, og jeg hovner opp. Det kan variere hvor vondt dette er. Noen ganger er vondere enn andre ganger. Selve samleiet er ikke noe problem, da det ikke er vondt i selve skjeden. Jeg spurte fastlegen min om dette, og han mente smertene kunne være bartholinkjertlene mine som hovnet opp. Jeg ble rådet til å skifte til p-pillene yasminelle, fordi bruken av Cerazette kanskje kunne være årsaken til smertene. Dessuten ville jeg også få en mer stabil menstruasjon. Nå har jeg brukt Yasminelle i 3 mnd, og har på denne tiden ikke hatt mensen en eneste dag. Dette er litt underlig, da det er meningen å ha mensen når jeg tar blindtablettene på siste rad av brettet. Jeg ble bekymret, og tok en graviditetstest etter 2 mnd, men jeg var heller ikke gravid. Smertene jeg hadde er også fortsatt tilstede noen ganger når jeg er opphisset. Det som er mer plagsomt er at jeg så ofte er deprimert, og gråter uten stans i noen perioder. Det er så tungt at jeg iblant ikke ser meningen med livet. I disse periodene skyr jeg andre mennesker, og blir veldig lite sosial. Min stakkars samboer forstår selvfølgelig ingenting... Hva skal jeg gjøre, og hvorfor har jeg ikke mensen? Jeg vurderer å starte med cerazette igjen, for å se om humøret blir bedre. Jeg vet selvfølgelig ikke om Yasminelle er årsaken til humørsvingningene, men det er etter bruken av disse at det er blitt slik. Jeg har heller ustabil menstruasjon, enn dårlig humør og ingen menstruasjon overhodet. Dessuten ser smertene ut til å bestå uansett hva jeg gjør. Jeg har forøvrig ingen barn, men håper å få det om noen år. Det blir vel heller dårlig om jeg ikke snart får noen blødninger, og fungerer som en kvinne skal gjøre. Dette ble kanskje både lange og forvirrende utgreiinger, men jeg er som sagt litt forvirret. Jeg tror jeg vil starte med Cerazette igjen, men er det greit å skifte p-piller så ofte som jeg gjør? Hva bør jeg gjøre tro? Håper du kan hjelpe meg!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Noen få får ikke menstruasjon under bruk av pillen (under dagene med ’blindtablettene’), og det betyr ikke noe som helst, kanskje bare er du er ’litt heldig’, for de færreste synes det er noe særlig å ha blødninger. Det er større sannsynlighet for at menstruasjonen blir uregelmessig, evt. stopper helt opp, med Cerazette. Det er medisinsk sett ikke noe i veien for å bytte p-pille ofte når du bare følger reglene. Med hensyn til dine psykiske reaksjoner, var det ikke en ide å stoppe helt med hormoner i et par måneder og se om det hjelper på ditt humør?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Noen få får ikke menstruasjon under bruk av pillen (under dagene med ’blindtablettene’), og det betyr ikke noe som helst, kanskje bare er du er ’litt heldig’, for de færreste synes det er noe særlig å ha blødninger. Det er større sannsynlighet for at menstruasjonen blir uregelmessig, evt. stopper helt opp, med Cerazette. Det er medisinsk sett ikke noe i veien for å bytte p-pille ofte når du bare følger reglene. Med hensyn til dine psykiske reaksjoner, var det ikke en ide å stoppe helt med hormoner i et par måneder og se om det hjelper på ditt humør?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar, men forsto jeg deg riktig i at det ikke er alle som får mensen når de bruker p-piller som yasminelle? Jeg har gått på noe lignende før (Loette). Da hadde jeg alltid mensen i perioden med blindtablettene. Derfor jeg synes det er underlig. Cerazette har ingen "blinde" perioder, så der kan mensen dukke opp når som helst. (Og det gjør den med meg). Så da kan jeg altså med andre ord bestemme meg for om jeg vil bruke Cerazette og ha uregelmessig menstruasjon, Yasminelle hvor menstruasjon uteblir, eller å stoppe opp med p-piller for en periode?

• 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Takk for svar, men forsto jeg deg riktig i at det ikke er alle som får mensen når de bruker p-piller som yasminelle? Jeg har gått på noe lignende før (Loette). Da hadde jeg alltid mensen i perioden med blindtablettene. Derfor jeg synes det er underlig. Cerazette har ingen "blinde" perioder, så der kan mensen dukke opp når som helst. (Og det gjør den med meg). Så da kan jeg altså med andre ord bestemme meg for om jeg vil bruke Cerazette og ha uregelmessig menstruasjon, Yasminelle hvor menstruasjon uteblir, eller å stoppe opp med p-piller for en periode?

Ja, det er korrekt oppfattet. Du kan selv velge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...