Gå til innhold

Fremfall og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Ambivalent

Hei. Jeg er ei jente på snart 36 år. Har to barn på 1 og 3 år. Begge født vaginalt, - sistemann i seteleie. Etter siste fødsel fikk jeg, tross iherdige knipeøvelser, en tyngdefølelse nedentil og kunne se at det "stod" noe i skjedeåpningen. Har ellers ingen ubehag utover dette. Gynekologen min kunne fortelle at jeg har fått framfall av både livmor og urinblære. Nå har det seg slik at vi ønsker et barn til. Gynekologen sier at det ikke er noe i veien for det. Det vil ikke være noe risiko for svangerskapet. Han sier også at jeg før eller senere må operere dette ved å klippe av nedre del av livmoråpningen og sy opp blæren. Operasjonen vil antakelig bli fremskyndet av et svangerskap, men jeg kommer uannsett ikke utenom den. Mitt spørsmål til deg er som følger: Er du enig i gynekologens tankegang? Har dere gynekologer noe erfaring med så unge mennesker som får fremfall, eller med svangerskap med denne problematikken? Jeg har jo to flotte barn og risikerer jo ikke liv og helse for å få et barn til...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314731-fremfall-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Helt enig med vurderingen fra din gynekolog. I en ny graviditet vil fremfallet løftes opp etterhvert som livmoren vokser og vil ikke plage deg. Så du risikerer faktisk bare å bli bedre, men det kommer tilbake etter fødselen. Det er viktig å vente med operasjon til du ikke har planer om flere svangerskap da det kan ødelegge et godt operasjonsresultat. Det er ikke ukjent at man kan få fremfall i ung alder. Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg var 32 da jeg fikk blærefremfall etter to fødsler, så helt uvanlig er det ikke for unge kvinner heller. :o) En operasjon fikset det hele, men jeg får ikke lov til å få flere barn så derfor lot jeg meg sterilisere og har ikke angret en dag på det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...