Gå til innhold

Rettigheter ved skilsmisse

Anbefalte innlegg

Gjest snart skilt

Hei

Vi har vært gift siden 1990. Skilles i disse dager, etter et par år som separerte. Vi har tre barn sammen. Jeg var i mange år hjemme på full tid, og har ellers bare jobbet litt deltid. Ifølge en venninne har jeg rett på noen av hans pensjonspoeng/kompensasjon for disse årene. Noen som vet noe om dette?

Hadde blitt SVÆRT takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314788-rettigheter-ved-skilsmisse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snart skilt

Ta kontakt med en advokat med spesialfelt innen barne- og familierett, slik at du er sikker på at ting blir korrekt og du får det du har krav på. :)

Jeg har tenkt på det, og har såvidt nevnt det for ham (min eksmann). Han sier at jeg ypper til krig om jeg blander inn advokat. Han mener også at han ikke skal betale noe bidrag når vi har dem ganske likt, på tross av at han tjener mer enn dobellt så mye som meg.

Har ikke lyst å bli veldig uvenner med ham, da jeg bor på hans hjemsted og ikke har noen familie rundt meg her.

Jeg har tenkt på det, og har såvidt nevnt det for ham (min eksmann). Han sier at jeg ypper til krig om jeg blander inn advokat. Han mener også at han ikke skal betale noe bidrag når vi har dem ganske likt, på tross av at han tjener mer enn dobellt så mye som meg.

Har ikke lyst å bli veldig uvenner med ham, da jeg bor på hans hjemsted og ikke har noen familie rundt meg her.

Synes du det er riktig å gi etter for hans trusler om at du legger opp til krig ved å kontakte advokat?

Du tar selvsagt kontakt med advokat uten at han veit om det, og så presenterer du ting for han slik ting skal være. Viser det seg at du har krav på barnebidrag, f.eks, skal du selvsagt ha det. Og dersom han ikke går med på at ting skal gjøres riktig, er det da vitterlig HAN som legger opp til krig, ikke du.

Min erfaring er at ved et samlivbrudd gjelder det å alltid prøve å ligge litt i forkant - og det gjelder å være dobbelt så lur som nissen du prøver å skille deg fra. ;)

Gjest snart skilt

Synes du det er riktig å gi etter for hans trusler om at du legger opp til krig ved å kontakte advokat?

Du tar selvsagt kontakt med advokat uten at han veit om det, og så presenterer du ting for han slik ting skal være. Viser det seg at du har krav på barnebidrag, f.eks, skal du selvsagt ha det. Og dersom han ikke går med på at ting skal gjøres riktig, er det da vitterlig HAN som legger opp til krig, ikke du.

Min erfaring er at ved et samlivbrudd gjelder det å alltid prøve å ligge litt i forkant - og det gjelder å være dobbelt så lur som nissen du prøver å skille deg fra. ;)

Jeg er vel bare redd for at det skal gå utover barna mine, om vi begynner å "krige".

Vet du om noen plasser jeg kan lese om dette på nettet? Jeg har søkt litt men finner ikke noe som er til hjelp :S

Mvh

Jeg er vel bare redd for at det skal gå utover barna mine, om vi begynner å "krige".

Vet du om noen plasser jeg kan lese om dette på nettet? Jeg har søkt litt men finner ikke noe som er til hjelp :S

Mvh

Du må vurdere om du vil ha penger eller krig ser det ut til. Vil du helst ha fred og ro så lar du være å snakke mer om penger, og ser om det da blir fint for ungene og går greit for deg.

Vil du heller ha penger så er det slik at du kan kreve deler av hans pensjonspoeng ja. All den tid du kan vise at hans karriære er tuftet på at du har tatt deg av alt hjemme mens han har jobbet ute.

Da skal han også betale deg bidrag selvom dere har 50/50. Men skal du ligge i krig bør dere ikke ha 50/50 da det ikke er særlig lett å være liten i krigen. Bidraget han skal betale regner du ut på nav.no

Annonse

Du må vurdere om du vil ha penger eller krig ser det ut til. Vil du helst ha fred og ro så lar du være å snakke mer om penger, og ser om det da blir fint for ungene og går greit for deg.

Vil du heller ha penger så er det slik at du kan kreve deler av hans pensjonspoeng ja. All den tid du kan vise at hans karriære er tuftet på at du har tatt deg av alt hjemme mens han har jobbet ute.

Da skal han også betale deg bidrag selvom dere har 50/50. Men skal du ligge i krig bør dere ikke ha 50/50 da det ikke er særlig lett å være liten i krigen. Bidraget han skal betale regner du ut på nav.no

''Vil du heller ha penger så er det slik at du kan kreve deler av hans pensjonspoeng ja. All den tid du kan vise at hans karriære er tuftet på at du har tatt deg av alt hjemme mens han har jobbet ute.

''

Hva er hjemmelen for dette?

Mvh

Du får finlese ekteskapsloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19910704-047.html

Jeg anbefaler deg på det aller sterkeste å IKKE skrive under på noen som helst avtale, verken i regi av familievernkontor eller noen privat avtale om bidrag, før du har latt en advokat se på saken.

Jeg er separert fra min eks (venter på skillsmissepapirene som tar vinter og vår), og må betale han bidrag fordi jeg har tjent bedre enn han - og barna våre har delt fast bosted etter barnelovens §36

Det er utrolig smålig av din eks å true med "krig" dersom du kontakter advokat - og grunnen til at han sier dette er mest sannsynlig at han veit at du har krav på mer enn han liker, men han vil ikke at du skal finne dette ut. Dersom han skulle la dette gå ut over barna deres, slik du sier du frykter, forklarer dette i grunnen mest om han...

''Vil du heller ha penger så er det slik at du kan kreve deler av hans pensjonspoeng ja. All den tid du kan vise at hans karriære er tuftet på at du har tatt deg av alt hjemme mens han har jobbet ute.

''

Hva er hjemmelen for dette?

Det lurte jeg på også. Jeg har leita i ekteskapsloven uten å finne noe.

Når det gjelder hvorvidt dere skal betale bidrag til hverandre eller ikke, så kan du finne ut av det ved å legge inn tall i bidragskalkulatoren som ligger på nav sine nettsteder.

Såvidt meg bekjent så har du ikke krav på noen av hans pensjonspoeng (dvs. det som er opptjent som rettigheter i folketrygden). Derimot kan det i forbindelse med det økonomiske oppgjøret være grunnlag for å vektlegge din innsats i hjemmet i forbindelse med å avgjøre hvem som har betalt hva mens dere har vært gift; i praksis vil dette være mest relevant i forhold til diskusjoner om hvor stor andel av felles bolig dere begge eier.

Hvis det økonomiske oppgjøret er komplisert, er jeg enig med de som anbefaler deg å rådføre deg med en advokat. Du kan selv kontakte en advokat og be om rådgivning, din mann trenger ikke å være involvert i dette i utgangspunkttet. Det koster minst kr. 1000,- pr time, men dette kan være vel anvendte penger. Det er viktig å få god innsikt i rettsreglene på dette området, da det er godt å vite hva som er korrekt juridisk sett når man skal argumentere for de løsninger man selv ønsker.

Du kan også finne gode opplysninger om dette ulike steder på nettet.

En del av de skriver her på dol har svært dårlige erfaringer med sine tidligere ektefeller, og måten disse temaene blir diskutert på bærer etter mitt syn preg av dette. Heldigvis finnes det også mange tidligere ektefeller som har klart å finne gode løsninger i forbindelse med skilsmisser. Hvorvidt du og din mann kommer til å være blant dem som klarer å samarbeide godt til beste for barna, vil fremtiden vise, men ingen grunn til å gi opp før man har prøvd:-)

Lykke til med en vanskelig prosess!

Jeg anbefaler deg på det aller sterkeste å IKKE skrive under på noen som helst avtale, verken i regi av familievernkontor eller noen privat avtale om bidrag, før du har latt en advokat se på saken.

Jeg er separert fra min eks (venter på skillsmissepapirene som tar vinter og vår), og må betale han bidrag fordi jeg har tjent bedre enn han - og barna våre har delt fast bosted etter barnelovens §36

Det er utrolig smålig av din eks å true med "krig" dersom du kontakter advokat - og grunnen til at han sier dette er mest sannsynlig at han veit at du har krav på mer enn han liker, men han vil ikke at du skal finne dette ut. Dersom han skulle la dette gå ut over barna deres, slik du sier du frykter, forklarer dette i grunnen mest om han...

''Jeg er separert fra min eks (venter på skillsmissepapirene som tar vinter og vår),''

??? De får du da tilsendt fra fylkesmannen og dere trenger ikke skrive under begge to engang, det tar bare litt lengre tid om bare du skriver under.

''Jeg er separert fra min eks (venter på skillsmissepapirene som tar vinter og vår),''

??? De får du da tilsendt fra fylkesmannen og dere trenger ikke skrive under begge to engang, det tar bare litt lengre tid om bare du skriver under.

Jeg sendte dem inn i begynnelsen av mai, purra dem i forrige uke, og kjerringa hos Fylkesmannen sa med en svært overraska mine "Neimen, han har jo ikke skrevet under, ser jeg!" No shit, Sherlock. Det var jo derfor jeg sendte dem inn sjøl, så de skulle måtte ta seg av det å skaffe hans underskrift...

De sa at dette gjorde at det ville ta lenger tid, jeg måtte regne med 3-6 mnd til. Men jeg ville få kopi av all korrespondanse i saken. Thank fuck for that, men hva skal jeg med det? Jeg vil are ha de jæ** papirene i orden snart. :P

Annonse

http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-014.html#61

Hvis du ser på punkt b, ser du at det kan tilkjennes kompensasjon, men ikke andel i selve poengene.

Dette er en regel som såvidt meg bekjent, kun svært sjelden vil medføre kompensasjon for den andre parten. Det kan forekomme ved svært lange ekteskap hvor den ene parten har vært hjemmeværende med barn hele tiden og ikke har klart å opparbeide seg pensjonspoeng (typisk for kvinner som var hjemmeværende med små barn før reglene om at dette ga pensjonspoeng ble innført), mens den andre ektefellen har klart å opparbeide seg vesentlige rettigheter nettopp fordi den ene har tatt all belastning på hjemmefronten.

Du kan aldri i verden få lurt til deg noen av noens pensjonspoeng. Min bestemor jobbet på gård i alle år. Dusten hun var gift med fikk alle pensjonspoengene og hun satt igjen som minstepensjonist.

Dette er en regel som såvidt meg bekjent, kun svært sjelden vil medføre kompensasjon for den andre parten. Det kan forekomme ved svært lange ekteskap hvor den ene parten har vært hjemmeværende med barn hele tiden og ikke har klart å opparbeide seg pensjonspoeng (typisk for kvinner som var hjemmeværende med små barn før reglene om at dette ga pensjonspoeng ble innført), mens den andre ektefellen har klart å opparbeide seg vesentlige rettigheter nettopp fordi den ene har tatt all belastning på hjemmefronten.

Enig.

Gjest snart skilt

Takker for gode innspill. Vi har en nok så sivilierst skilsmisse på gang. Jeg tror ikke at han direkte vil la "krigen" gå utover barna. Men indirekte vil det jo påvirke dem hvis den gode tonen oss imellom forsvinner.

Grunnen til at jeg spør om dette er at ei venninne påstår at man har slike rettigheter om man har vært gift i mer enn 15 år og har mer enn 2 barn sammen.

Jeg føler meg som en "taper" i oppgjøret. Men er heller ikke meningen å være grådig og karre til meg ting/penger jeg ikke har rett på. Samtidig er jeg redd for at mitt ønske om fred skal gjøre at jeg blir mer "skadelidende" enn mulig.

Mest mulig rettferdighet (for begge parter) er i grunnen målet.

Nå skal jeg lese litt i linkene dere har vist til.

Mvh

Gjest snart skilt

(legger det inn på nytt, så takken blir til alle)

Takker for gode innspill. Vi har en nok så sivilierst skilsmisse på gang. Jeg tror ikke at han direkte vil la "krigen" gå utover barna. Men indirekte vil det jo påvirke dem hvis den gode tonen oss imellom forsvinner. Grunnen til at jeg spør om dette er at ei venninne påstår at man har slike rettigheter om man har vært gift i mer enn 15 år og har mer enn 2 barn sammen.

Jeg føler meg som en "taper" i oppgjøret. Men er heller ikke meningen å være grådig og karre til meg ting/penger jeg ikke har rett på. Samtidig er jeg redd for at mitt ønske om fred skal gjøre at jeg blir mer "skadelidende" enn mulig.

Mest mulig rettferdighet (for begge parter) er i grunnen målet.

Nå skal jeg lese litt i linkene dere har vist til.

Mvh

Jeg sendte dem inn i begynnelsen av mai, purra dem i forrige uke, og kjerringa hos Fylkesmannen sa med en svært overraska mine "Neimen, han har jo ikke skrevet under, ser jeg!" No shit, Sherlock. Det var jo derfor jeg sendte dem inn sjøl, så de skulle måtte ta seg av det å skaffe hans underskrift...

De sa at dette gjorde at det ville ta lenger tid, jeg måtte regne med 3-6 mnd til. Men jeg ville få kopi av all korrespondanse i saken. Thank fuck for that, men hva skal jeg med det? Jeg vil are ha de jæ** papirene i orden snart. :P

Det var noen her inne nylig (i forrige uke?) som sa at det tok bare noen få uker ekstra, har vel vært skikkelig uheldig du da.

Det var noen her inne nylig (i forrige uke?) som sa at det tok bare noen få uker ekstra, har vel vært skikkelig uheldig du da.

Jeg har hørt at det tar lenger tid i Oslo/Akershus enn resten av landet, men det får da være grenser for sommel. :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...