Gå til innhold

Symptomer men ikke gravid

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg (33) og samboeren min har forsøkt å bli gravide med barn nr2 i ett halvt ca. Vi har en datter på 2 år fra før. Jeg hadde en tidlig spontanabort i sommer (uke 5) og i forbindelse med dette fikk jeg full underlivs undersøkelse (innvendig UL) fordi jeg fikk litt feber under blødning. Alt viste seg være ok og vi ventet en syklus før vi prøvde igjen. Jeg har to ganger etter dette hatt typiske symptomer på graviditet (ømme bryst, opp-blåsthet i magen, små uggen) uten å ha vært det. Mensen har kommet til omtrent vanlig tid. Hvorfor kommer disse symptomene likevel?? Jeg ønsker meg veldig et barn til og stresser nok meg selv litt opp med at det ikke må bli for stor aldersforskjell mellom dem (ønsker helst ikke mer enn 3års aldersforskjell). Kan psyken spille meg et puss? Selv om jeg prøver å ikke kjenne for mye etter så kjenner jeg meg jo uggen i magen, og brystene er ER jo faktisk ømme. ...Men ikke gravid. Er hormonene mine på u-tur? Vanlig med symptomer uten å være gravid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314839-symptomer-men-ikke-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både de som er redde for at de kan ha blitt gravide og de som prøver å bli det, opplever gjerne slike symptomer.

Et vanlig problem er at typiske forvarsler om mens og tidlige graviditetssymptomer er til forveksling like for mange kvinner, selv om de ikke har sterke menssymptomer til vanlig.

De som går på hormonprevensjon utenom prøveperiodene, opplever ofte at de føler seg litt annerledes rett før mensen i månedene med "ordentlig" mens. Blødningene man får på f.eks. P-piller er noe annet og trenger ikke være forbundet med de samme forvarslene.

Du vet helt sikkert at det ikke hjelper å stresse med det, men det er lettere for meg å anbefale det enn det er for deg å gjennomføre det... Lykke til - og det er ikke farlig eller skadelig med litt større avstand mellom søsknene.

Høres ut som mensen-symptomer synes jeg. :o) Slapp av og stress ned så godt det lar seg gjøre.

Hvis dette ligner på mens symptomer så må mens symptomene mine ha endret seg mye det siste halvåret for jeg har aldri hatt det slik før mensen noen gang. (Vanligvis har jeg for vane å få en kvise eller to og bli litt humørsyk dagene før mens men ikke mer enn det). Fordi jeg nå merker at kroppen plutselig oppfører seg annerledes enn tidligere når mensen nærmer seg (større+ømme bryster, små-uggen når sliten) så lurer jeg jo på jeg kan være gravid men blir skuffa hver gang til nå ... Merklig dette her. Jeg trodde liksom jeg kjente kroppen min litt nå men jeg skjønner meg ikke på dette.

Mette Moen, Gynekolog

Psyken kan spille sterkt inn, og før man fikk ultralyd innført som kontroll ved graviditet, forekom 'fantom svangerskap' fra tid til annen. Husk at de hormoner kvinnen har i tiden før menstruasjon, er de samme som øker i tidlig graviditet. Hvis du har regelmessige menstruasjoner er dine hormoner sannsynligvis helt i orden. Hvis du ikke har oppnådd graviditet neste sommer (12 måneder etter aborten), kan du søke lege for evt. utredning. Husk at med årene tar det lengre tid å oppnå graviditet.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...