Lalupa Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hei! Jeg er 34 år, kvinne, og har i mange år "slitt" med lavt blodtrykk. Det vil si at jeg siden tenårene har slitt med ekstrem trøtthet i vanlige stillesittende situasjoner og hyppige syncoper (særlig ved trening, dusjing og den vanlige når jeg reiser meg). Har oppgjennom årene lært av leger at jeg må ta det med ro når jeg står opp, reiser meg og lignende situasjoner. Har også vært til diverse søvntester for å utelukke søvnsykdommer. En lege sendte meg til utredning for epilepsi med påfølgende tap av førerkort i to år og at jeg ble satt på epilepsimedisiner grunnet noen avvik på EEG. Jeg har imidlertid fått beskjed at syncopene ikke skyldes epilepsi. Har også fått tatt EKG uten funn, og ryggmargsvæske er sjekket for å utelukke MS (MS og epilepsi i nær familie). Jeg var delvis sykmeldt (50%) i to år (2003-2005) grunnet dårlig allmenntilstand og hyppige syncoper. Hadde da en blodtrykkstest over 24t som viste et gjennomsnitt på 92/58, puls:66. Sluttet i jobben min sommeren 2007 fordi en lege mente at skiftarbeid kunne være årsaken til at jeg følte meg dårlig. Nå studerer jeg, uten at formen er mye bedre. Det siste året har jeg målt blodtrykk fast morgen og kveld på oppfordring fra lege. Kveld har det vanligvis ligget rundt 85/50, morgen rundt 80/45. Nå er jeg imidlertid gravid (uke 8), og trykket fortsetter ned. Jeg har den siste tiden målt 70/30 ganske ofte. Den situasjonen jeg syntes var vanskelig før, er nå ganske skremmende for meg. Flere morgener kommer jeg meg ikke på toalettet før jeg går i gulvet og jeg har begynt å krabbe til tider inne i leligheten når jeg kjenner det "svarte" kommer. Hva kan jeg gjøre for å komme opp på normalt nivå? Jeg er lei av å høre at lavt blodtrykk er sunt for mine indre organer ... Jeg lever et ganske normalt liv foruten mine syncoper og når jeg sovner ufrivillig på steder jeg ikke bør sove (jeg har sovnet på jobb, på skole,i grøftekanter etter/under trening, på kino og selvfølgelig i flerfoldige sofaer hjemme og på besøk). Røyker ikke, lite alkohol, normalt sunt kosthold og trener så ofte jeg føler jeg kan (vanligvis to ganger i uka). Orker jeg ikke trene går jeg i hvert fall en lang tur (da dette gjør at jeg føler meg mye bedre). Går normalt en tur hver dag foruten trening, men det hjelper jo bare et par timer, så er jeg like sløv og svimmel igjen. Rimelig god kondisjon: makspuls 201, hvilepuls 54, så tror i grunn ikke det er noe galt med hjertet mitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314862-lavt-blodtrykk-som-%C3%A5rsak-til-d%C3%A5rlig-allmenntilstand/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Såpass lavt blodtrykk er ikke normalt. Hvis du ikke har vært hos en indremedisiner bør du henvises til en. Denne vil muligens foreta en ny 24 timers måling, men det er mulig at det er tilstrekkelig med de målingene som er gjort. I mellomtiden kan du bevisst innta mer salter, og gjerne endel lakris som er kjent for å kunne øke blodtrykket. Du kan med fordel også bruke elastiske bind på bena. Indremedisineren må avgjøre om du skal prøve medisiner for å øke blodtrykket; f.eks beta-reseptor antagonister. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314862-lavt-blodtrykk-som-%C3%A5rsak-til-d%C3%A5rlig-allmenntilstand/#findComment-2578463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liniana Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Heisann. Jeg vil bare si at dette var som å lese om meg selv. Har også hatt uttallige runder med ulike utredninger. Neste skritt ut er 24t blodtrykkmåler, da jeg har veldig lavt blodttrykk. Gravidtetene mine forløp fint. Du er flink som går turer, det prøver jeg også på. det som bokstavelig talt holder meg oppe.. Lykke til til deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314862-lavt-blodtrykk-som-%C3%A5rsak-til-d%C3%A5rlig-allmenntilstand/#findComment-2584707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.