Gå til innhold

HIV-angst og symptomer

Anbefalte innlegg

Kjære professor Degre, Jeg har skrevet til deg før med HIV-angst. Jeg hadde en episode med liten risiko med en dansk prostituert for 9 mnd siden. Jeg har hatt ekstrem angst og sikkert tatt over 10 HIV-tester. Seks måneder etter hendelsen tok jeg hurtigtest ved Volvat, og Combo-test og PCR som ble analysert ved Ullevål. Alle er negative. Jeg går til psykolog og er bedre mentalt enn jeg var. Men jeg har likevel i flere måneder hatt ubehagelige symptomer som ikke går bort: Munnen: gul-hvitt belegg bak på tungen, og stadig små blemmer og sår i munnen. Prøvd å skylle med Corsodyl, men uten effekt. Tannlegen min sa det var et ufarlig virus, og at trikset var å stresse ned. Lettere sagt enn gjort! Etter tannlegebesøket har jeg også blitt sår i munnvikene. Underlivet: Føler meg sår i baken og er lett irritert under forhuden. Én lege mente det var nevrodermatitt, en annen sa sopp - i hvert fall om penis. Fikk spray med lamisil som jeg nå har prøvd i tre uker. Det har hjulpet mye, men plagene er ikke helt vekk. Passer på å ikke klø meg, og tror verken at jeg vasker meg for mye eller for lite. Kroppen: Føler meg av og til lemster, støl eller "verkende" i skuldre og rygg - kommer som regel samtidig med utbrudd av munnsår. Spørsmål: 1) Bør jeg avskrive HIV, eller bør jeg være bekymret for å ha fått en sjelden virusvariant som testene ikke avdekker (type O eller N, for eksempel)? 2)Virker soppteorien plausibel? Kan jeg også ha fått det i munnvikene? 3)Kan dette skyldes svekket immunforsvar pga ekstremt stress? 4) Hvis et virus kan være en av synderne her, har du noen formening om hva slags virus det kan være? Kan dette også forårsake utslett? (jeg spør fordi min kone fikk et kortvarig, men voldsomt viralt utslett for noen måneder siden. Hun tok HIV-test deretter; også negativ) 5) For ca to mnd siden tok fastlegen min en blodprøve som skulle si noe om immunforsvaret (leukocytter?). Den var visstnok innenfor normalverdiene (7,8?) Bør jeg få tatt noen andre tester, eller be om henvisning til en eller annen spesialist?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314959-hiv-angst-og-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg er ikke sikker om det er meg som er den riktige personen som skal svare på dine spørsmål. Men jeg skal i alle fall prøve å si noe som er inne mitt fagfelt: 1) Jeg synes at du bør glemme alt dette med HIV. 10 negative teste er en klar bevis at du ikke har HIV infeksjon. Smitte med de variantene som kan gi falskt negative resultater er så sjeldne i våre himmelstrøk at man ikke behøver å tenke på dem i det hele tatt. Dessuten har du jo tatt forskjellige typer tester som bygger på forskjellige prinbsipper, og noen av disse ville uten tvil avslørt om du hadde HIv infeksjon. 2)

Flree av dine symtomer, slim du beskriver dem kunne godt skyldes soppinfeksjon. Nærmere kommer jeg ikke uten enten klinisk eller helst løaboratorieundersøkelser. 3) er noe mer usikker på "andre virus". Det kan godt være, men jeg har ingen direkte assosiasjon med noen spesifikt virus. Jeg er ikke sikker hva du eller dine leger mente med "viralt utslett". Det er riktig at noen virus kan forårsake utslettsykdom, men utslett kan være så mangt og virus kan også være mange. 5) Undersøkelser på immunforsvaret er mye mer komplisert enn bare leukocytter. Tallet alene sier veldig lite. Så selv om du har normalt leukocyttall kan du ha en svekket immunforsvar.. Har du mistanke om svekket immunforsvar bør du få henvisning til infeksjonsmedisiner eller helst infeksjonsimmunolog

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...