Gå til innhold

Insulin, vektoppgang og -reduksjon

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 53 år. 174 cm og ca 115 kg. Jeg har alltid vært stor, helt siden 8-årsalderen, bortsett fra når jeg har slanket meg. Det har jeg gjort mange ganger i livet. Ned ca 20 kg, og opp igjen, i løpet av et år eller to, litt mer for hver gang. Helt klassisk, med andre ord.

I 1998 fikk jeg diagnostisert diabetes 2. Det gikk noen år med kostholdsregulering, som gikk "opp og ned". Eller omvendt. :-)

I 2001 ga "fastlegen meg opp" og henviste meg til indremedisiner for å begynne med insulin. Da veide jeg det samme som nå. Indremedisineren slo i bordet og sa at jeg isteden skulle legge om kosten og begynne å røre på meg. Jeg kjøpte Fedons bok "Naturlig slank med kost i balanse" og gikk ned 22 kilo fra påske til august. Det var så enkelt som å puste.

I 2004 sluttet jeg å røyke og la kjapt på meg alt jeg hadde gått ned. Begynte med Glucophag 500 mg, 3 tabl 2 ggr/dg og Amaryll 3 mg, 1 gang/dg.

Jeg opplevde at det ble vanskelig å slanke meg, en helt ny erfaring. Men greide likevel å ta av en klesstørrelse eller nesten to, fra tid til annen. Som jeg gikk opp igjen. Og ned igjen. Og opp igjen.

I februar 2008 begynte jeg med insulin, Insulatard middels/langtidsvirkende, 50-55 enheter 2 ggr/dg. Sluttet med Amaryll, men tar Glucophag som før. Jeg har rast opp fra 104 til 115 kg på et halvt år.

Jeg har prøvd Reductil i to måneder, først 10, så 15 mg. Intet resultat. Jeg har også prøvd CLA og Reduxin. Intet resultat.

Jeg pleide å gå turer på ca 45 min 3-4 ggr/uke, men etter vektøkningen har jeg fått sånne leggsmerter at det er en PINE å gå. I bak- og utsidemuskelen på leggen. Hva er dét?

Jeg har begynt på SATS. Trener sykling og apparater 2-3 ggr/uke, 1 1/2 time hver gang. De siste sju ukene har jeg igjen fulgt Fedons menyforslag, slavisk fra boka, fra dag til dag. Uten juks! Det hjelper i n g e n verdens ting.

Hva kan jeg gjøre? Om noe?

Jeg har søkt slankeoperasjon. Både diabetesspesialisten ved Ahus og fastlegen har søkt for meg til Aker, i hhv april og juni i år. Har ikke hørt noe ennå. Men det går vel sin gang .... Det tar normalt ca tre år, har jeg brakt i erfaring. Gjelder ikke ventelistegarantien her? Og hvorfor ikke?

En venninne av meg, som hadde prestert bragden å gå ned 60 kg på egenhånd fikk bukplastikk på ventelistegarantien ved Colloseumklinikken.

Hvorfor kan ikke jeg og andre få dét for gastrisk bypass på Aleris, Oslo? Hva er årsaken, og kan reglene omgås på noe vis?

Mange spørsmål, men alt sammen deler av et større kompleks. Takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315148-insulin-vektoppgang-og-reduksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du får i deg for mye karbohydrater. Jeg har type 2, foreløpig behandlet med tabletter, men det går mot insulinbehandling her også. Jeg hadde store problemer med blodsukkernivået. Det var konstant alt for høyt. Så kuttet jeg ut brød, poteter, ris og pasta, og nå etter 4 mnd er blodsukkernivået stabilt, nesten normalt og jeg har gått ned 7,5 kg :-) Prøv et opplegg med lavkarbo noen mnder og se om det funker! Lykke til!

Det høres ut som du får i deg for mye karbohydrater. Jeg har type 2, foreløpig behandlet med tabletter, men det går mot insulinbehandling her også. Jeg hadde store problemer med blodsukkernivået. Det var konstant alt for høyt. Så kuttet jeg ut brød, poteter, ris og pasta, og nå etter 4 mnd er blodsukkernivået stabilt, nesten normalt og jeg har gått ned 7,5 kg :-) Prøv et opplegg med lavkarbo noen mnder og se om det funker! Lykke til!

Jeg spiser allerede lavkarbo, men skal nå, etter tips på en annen tråd her, hvor jeg la ut samme problemstilling, forsøke ketogen kost.

Jeg spiser allerede lavkarbo, men skal nå, etter tips på en annen tråd her, hvor jeg la ut samme problemstilling, forsøke ketogen kost.

Uten at jeg lan legge ut veldig om hvorfor vil jeg likevel advare mot ketogent korthold. Jeg har levd på det selv med gode resultater så det er ikke fordi jeg er motstander. Men jeg har et diabetesbarn, og i litteraturen jeg har lest etter at han fikk diagnosen ble det advart kraftig mot kombinasjonen diabetes/ketogent kosthold.

7,5 kilo?

Her går det jo kjempefint unna - med flotte prøver og alt.

Så flink du er :-))) Gratulerer med flott resultat. Håper du trives godt med maten og er flink til å variere.

Uten at jeg lan legge ut veldig om hvorfor vil jeg likevel advare mot ketogent korthold. Jeg har levd på det selv med gode resultater så det er ikke fordi jeg er motstander. Men jeg har et diabetesbarn, og i litteraturen jeg har lest etter at han fikk diagnosen ble det advart kraftig mot kombinasjonen diabetes/ketogent kosthold.

Jeg tror kanskje jeg kan ane hvorfor?

Hvis man har diabetes og får påvist ketoner i urinen så er visst det et tegn på at noe er veldig galt - så kanskje det er fordi man mister en viktig varsling?

Jeg tror - hvis det er derfor - at det er stor forskjell på diabetes 1 og 2, fordi i den siste så kan ketogen mat eller veldig lavkarbomat føre til at man øker toleransen i kroppen for insulin igjen og også bedrer forholdene for bukspyttkjertelen slik at sykdommen kan gå kraftig tilbake. Det vil jo aldri kunne skje med diabetes 1.

Uansett type - skal man endre dramatisk på kosten ved diabetes så bør det _definitivt_ skje under tett oppfølging av lege.

Annonse

Jeg tror kanskje jeg kan ane hvorfor?

Hvis man har diabetes og får påvist ketoner i urinen så er visst det et tegn på at noe er veldig galt - så kanskje det er fordi man mister en viktig varsling?

Jeg tror - hvis det er derfor - at det er stor forskjell på diabetes 1 og 2, fordi i den siste så kan ketogen mat eller veldig lavkarbomat føre til at man øker toleransen i kroppen for insulin igjen og også bedrer forholdene for bukspyttkjertelen slik at sykdommen kan gå kraftig tilbake. Det vil jo aldri kunne skje med diabetes 1.

Uansett type - skal man endre dramatisk på kosten ved diabetes så bør det _definitivt_ skje under tett oppfølging av lege.

Jeg har, siden jeg fikk tipset om ketogent kosthold, redusert kraftig på karbohydratene - selv om jeg, når sant skal sies, var forsiktig med dem før også. Jeg har ikke kuttet dem ut. Spiser raust med lav-GI-grønnsaker og et par Fiberrik klibrød med solsikkefrø om dagen. Spiser kanskje også et eple. Men så er det slutt.

Foreløpig har ikke vekta rørt på seg.

Men blodsukkeret er blitt noe bedre. Jeg trenger derav noe mindre insulin. Magen er begynt å krympe. Jeg er mindre sulten. Dette virker lovende! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...