Gå til innhold

ATRIEFLIMMER

Anbefalte innlegg

Atrieflimmer Jeg er 59 år, 1,70 høy, 72 kg og ikke røker. Har brukt Selo-zoc 50 mg i over 20 år p.g.a. noe høyt BT. Brukte 100 Mg de første årene, men halverte dosen p.g.a. diverse bivirkninger som søvnproblemer etc. Blodtrykket har vært under kontroll i alle år. Har en leddgiktdiagnose (spondyl artritt) siden 1996 og brukte bl.a. Vioxx i 2,5 år. Den ble seponert i 2004 (like før den ble trukket tilbake) fordi jeg fikk stadig økende problemer med trykk i brystet, tungpust, svimmelhet og harde hjerteslag. Jeg fikk en streptokokkinfeksjon i halsen i april 2007, og har vært plaget med hoste siden da (1,5 år). Røntgen viser kroniske forandringer i begge lungene. Har bl. a. vært til Metacholintest uten at det har blitt påvist astma eller lignende. Fastlegen min sier at det kan ta lang tid før slimhinnene leges, og han prøver nå akupunktur. Jeg har nå begynt med Methotrexat (i mai -08) fordi jeg da fikk et stort utslag på AntiCCP(RA) = 92. Før dette brukte jeg Orudis i 3 år, denne ble seponert i mars -08 fordi jeg da fikk mitt første Atrieflimmeranfall. Det ble påvist ved EKG hos fastlegen og viste en frekvens på 122. Det startet kl 0700 og slo om av seg selv ved 17-tiden etter at jeg tok en Selo-zoc 50 Mg ekstra. Siden har jeg hatt lignende anfall 3 ganger til fra mai til juli. Innimellom har jeg korte flimmer med ureg. puls, som kan være ganske ubehagelige med varighet 1/2 til 1 min enkelte dager.Har også mye hetetokter. Har målt 24 timers EKG med noen ekstrasystoler. Ved Ekkocardiografi: Ikke tegn til diastolisk dysfunksjon. Ikke forstørret venstre atrium. Ikke tegn til øket stivhet i hjertet. Det anbefales ikke Marevanbehandling foreløpig. Kan disse tingene med lunger og hjerte henge sammen? Jeg føler at hjertet jobber tyngre når lungeproblemene er størst, og at det hjelper å hoste og eventuelt få opp slim. Jeg er vurdert til operasjon i ryggen (dekompresjon og avstiving) og lurer på hvor mye hjerte/lungeproblemene gjør med hensyn til risikoen ved en slik operasjon. Kvinne 59 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315151-atrieflimmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Du spør om dine lungeplager kan henge sammen og eventuelt forverre dine hjertesymptomer (flimmer). Dette er godt mulig da vi vet at de som har sporadisk atrieflimmer ofte opplever forverring i perioder med stress eller påkjenning for kroppen som kan feks være feber, infeksjon, forkjølelse, hoste osv. Det er derfor godt mulig at dine flimmer episoder blir hyppigere eller varer lengre når "lungeproblemene" er størst. Du skriver at du bruker methotrexate - har du lagt merke til noen sammenheng med forverring av lungesymptomene etter at du begynte med denne medisinen ? Har du blitt vurdert av lungelege for å få en nærmere forklaring på årsaken til skyggen på lungene ? Når det gjelder en eventuell ryggoperasjon så er dine lungeplager samt hjerteflimmer og hypertensjon klare risikofaktorer - men dette betyr IKKE at en operasjon frarådes. Det som er viktig er at du blir vurdert nøye av en anestesilege før operasjonen og dersom nødvendig bør din medikamentell behandling "optimaliseres" en god stund før operasjonen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315151-atrieflimmer/#findComment-2583581
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...