Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er et par på 30 og 33 år som har prøvd i ca 2 år å få barn.Hun (33 år)sier at hun ikke kan få barn pga,bekkenløsning(det stemmer ikke).Gynekologen hennes sier hun kan bli gravid.Hun har 2 barn fra før.Sier hun har prøvd med andre menn(før min tid)uten å lykkes.Hun ønsker å gi meg et barn.Vi har elsket som besatt i ca 2 år,uten resultater.Hun har:ureg.mensen,store menssmerter,er litt overvektig,røyker.

Hun sier hun blir gal i hodet hvis hun bruker p-piller for å regulere syklusen på mensen.Finnes det noe annet hun kan bruke/gjøre for å regulere den?

Jeg er 30 år,har:Ingen barn fra før,er litt overvektig,røyker.

Hva er normalt/kan være galt?

Ifølg henne begynner sæden min å renne ut av henne,etter ca 48 timer.Er det normalt?Hvor mange dager før/etter mensen bør man vente før man prøver/er det mest gunstigste tidspunktet?,bør jeg muligens være avholden,en 3-4 dager i forkant før man prøver?

Vi elsker så og si hverdag.Er det noe hun bør få testet:(eggledere,evnt noe annet/hva og hvordan går man frem for å få gjort dette)?

Vi bruker samme fastlege,en kvinnelig gynekolog.Bør vi ta alt opp med henne/kan hun hjelpe oss?

Jeg har tilbydt meg å få testet sædkvaliteten,hva skal jeg si,og til hvem?Hvem ordner det/henviser meg?Levers prøven til fastlege eller sykehus?

Håper noen kan gi oss noen råd/tips om hva vi kan/bør prøve å gjøre.

- tanker

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31516-befruktnings-problemer-mette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man kan bli gravid selv om man har hatt bekkenløsning, men det kan i noen tilfeller være betenkelig å bli gravid da bekkenløsningen kommer tilbake og gjerne blir verre enn forrige gangen.

Hvis hun har meget uregelmessige menstruasjoner kan det være tegn på sjelden eller manglende eggløsning, og da blir man ikke gravid.

P-pille regulerer mensen bare så lenge man bruker dem, og med dem blir man ikke gravid.

Sædvæsken renner gjerne ut så snart kvinnen reiser seg etter et samleie, men sædcellene finner veien.

Det er størst mulighet for graviditet i seks dager som avsluttes eggløsningsdagen eller dagen etterpå. Eggløsning finner sted ca 14 dager før man får mensen. Det er tilstrekkelig med samleie 2-3 ganger per uke, men det skader nok ikke ha det oftere.

Dere bør snakke med gynekologen (Fastleger er ikke gynekologer) og evt få henvisning til spesialist som starter utredning av dere begge inkl sædprøve som undersøkes på et sykehus. Du kan ikke selv levere prøve direkte.

Se vedlegg.

UTREDNING av BARNLØSHET

Man starter vanligvis utredning etter ett års forsøk.

På kvinnen foretas en underlivsundersøkelse for å utelukke infeksjon. Legen undersøker livmor og eggstokker ved denne undersøkelsen, evt supplerer man med ultralyd. Så undersøker man for eggløsning. Det kan gjøres ved temperaturmåling daglig gjennom en måned, etter eggløsning stiger temperaturen ca en halv grad. Man kan måle progsteron-innholdet (progesteron dannes etter eggløsning) i blodet på 3-7 dager før ventet menstruasjon. Ofte sjekkes også andre hormoner som kan hemme befruktning (prolaktin og stoffskifteforstyrrelser). Egglederne kan undersøkes med røntgen, eller laparoskopi ("Kikkhulsoperasjon") i narkose.

Hos mannen vil man undersøke en sædprøve, evt vil man foreta en "etter-samleie-test" hvor man vil se hvordan sædcellene kommer opp i livmorhalsen på kvinnen. Det er en enkel og smertefri undersøkelse.

Noen ganger ønsker legen å foreta en undersøkelse av mannen, men det er en spesialistoppgave som en gynekolog foretar.

Behandling vil avhenge av funnet, og nesten all behandling kan foretas i "offentlig helsevesen" her i landet. Det er kortere ventetid ved de private sentre, men det er veldig mye dyrere. Noen behandlinger er ikke tillatt i Norge (f.eks. eggdonasjon). For prøverørsbehandling er det en grense på 38 år for behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...