Gjest delt omsorg....? Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hei Jeg visste ikke hvor jeg kunne poste dette innlegget så derfor ble det her...håper det er greitt og at noen der ute kan svare meg. Jeg og min eks har 2 barn sammen. Vi ble skilt for 4 år siden og jeg har hatt hovedomsorgen for barna mens barnefaren har hatt 40% samvær med dem. Det har fungert sånn passe greitt, det siste året har det fungert veldig fint. Jeg har tatt ansvar for alt som gjelder barna, lekser og ansvar for når de skal delta på utflykter med skolen, når de skal ha gym, bading, uteskole og div, prøver (har sendt tekstmelding til barnefar når dette skjer under samvær hos han), deltatt på foreldremøter, tilstelninger, fritidsaktiviteter, tatt ansvar for alle papirer, forsikringer, innkjøp av klær og utstyr (har sendt med barna dette hver uke når de skal til barnefar). Det var slik barnefar (og jeg) ønsket å ha det da vi ble skilt for barnefaren er et "surrehue" som ikke husker noe eller tar ansvar for noe selv:-) Da vi fastsatte barnebidraget for 4 år siden ble dette i utgangspunktet satt ganske lavt (1800 kr. ) for to barn. Grunnen til dette var at jeg fikk såpass mye utbetalt i oppfentlige støtteordninger at jeg ikke følte at det var nødvendig at barnefaren betalte mer på det tidspunktet. Nå mottar jeg ikke lenger noe fra det offentlige, samtidig som jeg heller ikke får ekstra barnetrygd eller skatteklasse 2 lenger. Barna har også blitt større, 8 og 11 år og da stiger jo også utgiftene i følge bidragsveilederen til NAV. Jeg ymtet frempå til barnefaren om vi kanskje skulle reforhandlet barnebidraget sli at han betaler 2800 kr. i måneden da dette er riktig iforhold til bidragskalkulatoren. Da svarte han med å si at da ville det heller lønne seg for han å ha delt omsorg for barna. Hva gjør jeg med dette? Jeg vet at det ikke kommer til å fungere med 50/50 fordeling og delt omsorg. Han vil måtte bidra mye mer i forhold til barna da og vi må kunne samarbeide, noe vi ikke kan. Han har en fantastisk samboer nå som jeg vet vil kunne hjelpe han så det vil kansje kunne fungere så lenge hun gjør det. Det er på grunn av henne at det har fungert bra det siste året. Hun har tatt det meste av ansvaret med barna når de har vært hos faren. Jeg mener jo at det er farens ansvar å følge opp barna, og at dette ikke skal pålegges hans nye samboer. Hva skjer om forholdet ryker? Da kommer det til å være et helvete med delt omsorg (snakker av erfaring). Jeg mistenker at det er mest av økonomiske interesser at min eks plutselig finner ut at han vil ha delt omsorg. Kan han "true" seg til dette mot min vilje? Jeg ser jo at vi sansynligvis må inn til en ny meklingstime for jeg vil ikke uten videre godta dette, men har dere noen tips til argument for meg her? Er jeg egoistisk når jeg ikke vil ha delt omsorg for barna? Jeg mener at det er til barnas beste om de har det slik som idag. Håper på innspill og synspunkter fra dere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hvis du vet at delt omsorg ikke vil fungere, slik du skriver, og at du mener barnas beste er slik dere har det idag, så sier du bare det. Ingen kan tvinge deg til å endre dagens avtale. Dere må være enige hvis den skal endres uten hjelp fra retten, og dere må uansett være enige om delt omsorg. Og så kan du kanskje sette opp en oversikt over hva barna faktisk koster deg, så far ser hva han vil bli nødt til å dele på av utgifter med delt omsorg. Jeg tviler på at det er så veldig lønnsomt for ham. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2580272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest delt omsorg....? Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hvis du vet at delt omsorg ikke vil fungere, slik du skriver, og at du mener barnas beste er slik dere har det idag, så sier du bare det. Ingen kan tvinge deg til å endre dagens avtale. Dere må være enige hvis den skal endres uten hjelp fra retten, og dere må uansett være enige om delt omsorg. Og så kan du kanskje sette opp en oversikt over hva barna faktisk koster deg, så far ser hva han vil bli nødt til å dele på av utgifter med delt omsorg. Jeg tviler på at det er så veldig lønnsomt for ham. Hei Takk for svar. Jeg har allerede sagt til han at det uansett ikke vil lønne seg økonomisk for han å ha delt omsorg. Han vil uansett måtte betale bidrag til meg dersom vi har delt bosted for barna da han tjener mer enn meg, og jeg går ned i stilling etter nyttår. Jeg har sagt til han at jeg ikke ønsker delt foreldreomsorg for barna, men vil jo ikke at saken skal havne i retten heller, da vil det lille samarbeidet vi har idag definitivt være over og han vil motarbeide meg igjen slik som han gjorde i årene etter skilsmissen. Håper at han finner ut selv at det er greitt slik vi har det idag og at han går med på å betale litt mer til meg i måneden. Når jeg går inn på bidragskalkulatoren idag og ser på hvor mye han vil måtte betale til meg når jeg går ned i stilling ser jeg at det er en hel del, men det har jeg ikke tenkt å kreve fra han. Vil ikke belaste han for at jeg velger å ikke jobbe fullt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2580340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hei Takk for svar. Jeg har allerede sagt til han at det uansett ikke vil lønne seg økonomisk for han å ha delt omsorg. Han vil uansett måtte betale bidrag til meg dersom vi har delt bosted for barna da han tjener mer enn meg, og jeg går ned i stilling etter nyttår. Jeg har sagt til han at jeg ikke ønsker delt foreldreomsorg for barna, men vil jo ikke at saken skal havne i retten heller, da vil det lille samarbeidet vi har idag definitivt være over og han vil motarbeide meg igjen slik som han gjorde i årene etter skilsmissen. Håper at han finner ut selv at det er greitt slik vi har det idag og at han går med på å betale litt mer til meg i måneden. Når jeg går inn på bidragskalkulatoren idag og ser på hvor mye han vil måtte betale til meg når jeg går ned i stilling ser jeg at det er en hel del, men det har jeg ikke tenkt å kreve fra han. Vil ikke belaste han for at jeg velger å ikke jobbe fullt. Men hvorfor skulle det havne i retten? Hva har han å vinne på det? Han får ikke delt omsorg på den måten, så da må han gå for omsorgen alene. Og så lenge samarbeidet har vært slik du beskriver det til nå, kan jeg aldri tenke meg at han når frem med et slikt krav. Det vet han sannsynligvis selv også. Ikke la deg bølle til å gjøre noe du ikke mener er bra for barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2580358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg skriver under på Atene sin setning - ikke la deg bølle til å gjøre noe du mener ikke er det beste for barna. Går han til retten så kan han be om samværsordning eller han kan be om den daglige omsorgen (som han vel neppe hverken vil be om eller få). Han kan _ikke_ be om delt omsorg. Det er nemlig frivillig å ha delt omsorg så det får han ikke uten at du sier ja. Og det sier du ikke. Jeg synes du skal si til ham ihht nav så skal han betale så og så mye, men siden samarbeidet er bedre nå så er du villig til å godta 2800 så lenge han opprettholder det gode samarbeidet. Vær tydelig på at du sender inn krav til nav hvis han går i krigsposisjon. Du kan gjøre dette på et møte på familievernkontoret feks så vil du få hjelp derfra til å forklare ham hva det faktisk koster å ha barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2580984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hei Takk for svar. Jeg har allerede sagt til han at det uansett ikke vil lønne seg økonomisk for han å ha delt omsorg. Han vil uansett måtte betale bidrag til meg dersom vi har delt bosted for barna da han tjener mer enn meg, og jeg går ned i stilling etter nyttår. Jeg har sagt til han at jeg ikke ønsker delt foreldreomsorg for barna, men vil jo ikke at saken skal havne i retten heller, da vil det lille samarbeidet vi har idag definitivt være over og han vil motarbeide meg igjen slik som han gjorde i årene etter skilsmissen. Håper at han finner ut selv at det er greitt slik vi har det idag og at han går med på å betale litt mer til meg i måneden. Når jeg går inn på bidragskalkulatoren idag og ser på hvor mye han vil måtte betale til meg når jeg går ned i stilling ser jeg at det er en hel del, men det har jeg ikke tenkt å kreve fra han. Vil ikke belaste han for at jeg velger å ikke jobbe fullt. Retten kan ikke idømme delt fast bosted, det er noe dere må bli enige om sjøl, så å gå til retten for å få det, vil han uansett ikke kunne gjøre, da må han be om å få mer enn 50/50 i sin favør. Jeg ville brukt NAVs bidragskalkulator for å få ting til å bli riktig. Overlat hele saken til NAV, så slipper du å skulle forhandle for å få ting du har krav på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 ''Er jeg egoistisk når jeg ikke vil ha delt omsorg for barna?'' Ja, det _kan_ du være. ''Jeg mener at det er til barnas beste om de har det slik som idag.'' Jada, det sier _alle_ alenemødre. Og "alle" samværsfedre sier noe helt anna. Men så til saken: Når barna er hos sin far ca. 40 % av tiden så utgjør det (tidsmessig) omtrent delt omsorg, dermed skal det svært lite økning av samværet til for å komme innenfor definisjonen av "delt omsorg". Hos dere vil det faktisk bare være snakk om noen timer ekstra, det vil ikkje utgjøre èn dag pr. 14 dagers periode engang. Delt omsorg er _minimum_ 41,66% samvær/omsorg hos den som har barnet minst! Det som er bra med "delt omsorg" er at barnas trygghet og uforutsigbarhet sikres (tar forbehold om to velfungerende foreldre) for fremtiden med tanke på fortsatt kontakt med begge, uavhengig av nye kjærester, samboere o.l. Ikkje trenger barna bekymre seg for at hovedomsorgspersonen skal ta barna med seg å flytte "pokkerivold" heller, noe som er en av hovedårsakene til at barn mister kontakt med samværsforelderen. Men han kan ikkje få "delt omsorg" i retten, det er "forbudt"! Uansett hva dere kommer frem til så er det ikkje urimelig om han betaler Kr 2 800.- i mnd. når du tar deg av utgiftene til klær, fritidsaktiviteter o.l. Eg vil tippe (grovt sett) at utgiftene pr. mnd. er ca. 8-10 000.- pr. mnd, men han tar jo endel i form av mat, aktiviteter, boutgifter o.l. når barna er hos han. Ps! Du høres rimelig fornuftig ut, så dette bør dere klare å orden til beste for alle parter. Lykke til! :-) hilsen en mannlig "aleinemor". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 ''Er jeg egoistisk når jeg ikke vil ha delt omsorg for barna?'' Ja, det _kan_ du være. ''Jeg mener at det er til barnas beste om de har det slik som idag.'' Jada, det sier _alle_ alenemødre. Og "alle" samværsfedre sier noe helt anna. Men så til saken: Når barna er hos sin far ca. 40 % av tiden så utgjør det (tidsmessig) omtrent delt omsorg, dermed skal det svært lite økning av samværet til for å komme innenfor definisjonen av "delt omsorg". Hos dere vil det faktisk bare være snakk om noen timer ekstra, det vil ikkje utgjøre èn dag pr. 14 dagers periode engang. Delt omsorg er _minimum_ 41,66% samvær/omsorg hos den som har barnet minst! Det som er bra med "delt omsorg" er at barnas trygghet og uforutsigbarhet sikres (tar forbehold om to velfungerende foreldre) for fremtiden med tanke på fortsatt kontakt med begge, uavhengig av nye kjærester, samboere o.l. Ikkje trenger barna bekymre seg for at hovedomsorgspersonen skal ta barna med seg å flytte "pokkerivold" heller, noe som er en av hovedårsakene til at barn mister kontakt med samværsforelderen. Men han kan ikkje få "delt omsorg" i retten, det er "forbudt"! Uansett hva dere kommer frem til så er det ikkje urimelig om han betaler Kr 2 800.- i mnd. når du tar deg av utgiftene til klær, fritidsaktiviteter o.l. Eg vil tippe (grovt sett) at utgiftene pr. mnd. er ca. 8-10 000.- pr. mnd, men han tar jo endel i form av mat, aktiviteter, boutgifter o.l. når barna er hos han. Ps! Du høres rimelig fornuftig ut, så dette bør dere klare å orden til beste for alle parter. Lykke til! :-) hilsen en mannlig "aleinemor". Et viktig poeng her, Geir: Disse har hatt store problemer med å greie å samarbeide gjennom flere år. Og faren følger ikke opp barna i det hele tatt. Det er ikke alle pappaer som er som deg dessverre - dermed er det ikke alle som kan eller bør ha delt omsorg heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Et viktig poeng her, Geir: Disse har hatt store problemer med å greie å samarbeide gjennom flere år. Og faren følger ikke opp barna i det hele tatt. Det er ikke alle pappaer som er som deg dessverre - dermed er det ikke alle som kan eller bør ha delt omsorg heller. Eg har fått med meg at faren er et "surrehue", men han _kan_ være en god far allikevel med tanke på omsorg og kjærlighet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Eg har fått med meg at faren er et "surrehue", men han _kan_ være en god far allikevel med tanke på omsorg og kjærlighet... Klart han kan. Men skal han ha delt omsorg så holder det ikke at han er glad i ungene. Da må han faktisk ordne lekser, klær, sykler, matpakker osv også - ellers duger han dessverre ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 ''Er jeg egoistisk når jeg ikke vil ha delt omsorg for barna?'' Ja, det _kan_ du være. ''Jeg mener at det er til barnas beste om de har det slik som idag.'' Jada, det sier _alle_ alenemødre. Og "alle" samværsfedre sier noe helt anna. Men så til saken: Når barna er hos sin far ca. 40 % av tiden så utgjør det (tidsmessig) omtrent delt omsorg, dermed skal det svært lite økning av samværet til for å komme innenfor definisjonen av "delt omsorg". Hos dere vil det faktisk bare være snakk om noen timer ekstra, det vil ikkje utgjøre èn dag pr. 14 dagers periode engang. Delt omsorg er _minimum_ 41,66% samvær/omsorg hos den som har barnet minst! Det som er bra med "delt omsorg" er at barnas trygghet og uforutsigbarhet sikres (tar forbehold om to velfungerende foreldre) for fremtiden med tanke på fortsatt kontakt med begge, uavhengig av nye kjærester, samboere o.l. Ikkje trenger barna bekymre seg for at hovedomsorgspersonen skal ta barna med seg å flytte "pokkerivold" heller, noe som er en av hovedårsakene til at barn mister kontakt med samværsforelderen. Men han kan ikkje få "delt omsorg" i retten, det er "forbudt"! Uansett hva dere kommer frem til så er det ikkje urimelig om han betaler Kr 2 800.- i mnd. når du tar deg av utgiftene til klær, fritidsaktiviteter o.l. Eg vil tippe (grovt sett) at utgiftene pr. mnd. er ca. 8-10 000.- pr. mnd, men han tar jo endel i form av mat, aktiviteter, boutgifter o.l. når barna er hos han. Ps! Du høres rimelig fornuftig ut, så dette bør dere klare å orden til beste for alle parter. Lykke til! :-) hilsen en mannlig "aleinemor". Delt fast bosted IKKE anbefales når foreldra har samarbeidsproblemer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Delt fast bosted IKKE anbefales når foreldra har samarbeidsproblemer... I alle dager, det var da ikke måte på dårlig norsk her heller! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 I alle dager, det var da ikke måte på dårlig norsk her heller! Jeg ikke drikke vin på formiddag ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1222598850' post='3971472] Jeg ikke drikke vin på formiddag ;o) Meg ikke drikke vin, meg lage kjøttkaker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Meg ikke drikke vin, meg lage kjøttkaker. Mat er godt! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Delt fast bosted IKKE anbefales når foreldra har samarbeidsproblemer... Jada, noen er opptatt med rigtig farge på tannkosten, mens vi andre må løse verdensproblemene for dere. Ps! Dessuten så er eg nok (innerst inne) Italiensk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jada, noen er opptatt med rigtig farge på tannkosten, mens vi andre må løse verdensproblemene for dere. Ps! Dessuten så er eg nok (innerst inne) Italiensk. Synes du ''lekser og ansvar for når de skal delta på utflykter med skolen, når de skal ha gym, bading, uteskole og div, prøver (har sendt tekstmelding til barnefar når dette skjer under samvær hos han), deltatt på foreldremøter, tilstelninger, fritidsaktiviteter, tatt ansvar for alle papirer, forsikringer, innkjøp av klær og utstyr'' er uvesentlige detaljer på linje med fargen på tannbørsten? Jeg tror ikke det blir særlig vellykket å skulle praktisere lik deling av alle utgifter som angår barna med en person som har som grunn for ønsket om ordningen at han skal spare penger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Synes du ''lekser og ansvar for når de skal delta på utflykter med skolen, når de skal ha gym, bading, uteskole og div, prøver (har sendt tekstmelding til barnefar når dette skjer under samvær hos han), deltatt på foreldremøter, tilstelninger, fritidsaktiviteter, tatt ansvar for alle papirer, forsikringer, innkjøp av klær og utstyr'' er uvesentlige detaljer på linje med fargen på tannbørsten? Jeg tror ikke det blir særlig vellykket å skulle praktisere lik deling av alle utgifter som angår barna med en person som har som grunn for ønsket om ordningen at han skal spare penger. Nei, det var bare en liten spøk til Mariaflyfly som hang seg voldsomt opp i språket mitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jada, noen er opptatt med rigtig farge på tannkosten, mens vi andre må løse verdensproblemene for dere. Ps! Dessuten så er eg nok (innerst inne) Italiensk. Øh? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Nei, det var bare en liten spøk til Mariaflyfly som hang seg voldsomt opp i språket mitt. Jeg hang meg ikke opp i språket ditt, jeg uttrykte meg på særdeles dårlig norsk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/#findComment-2581151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.