Gjest Geir Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg hang meg ikke opp i språket ditt, jeg uttrykte meg på særdeles dårlig norsk. Å...Eg trodde bare du harselerte over skrivinga mi. Ps! Ja, du skreiv litt rart. Det mangla liksom bare ugh, ugh! på sluten. he.he... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/page/2/#findComment-2581223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest delt omsorg....? Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 ''Er jeg egoistisk når jeg ikke vil ha delt omsorg for barna?'' Ja, det _kan_ du være. ''Jeg mener at det er til barnas beste om de har det slik som idag.'' Jada, det sier _alle_ alenemødre. Og "alle" samværsfedre sier noe helt anna. Men så til saken: Når barna er hos sin far ca. 40 % av tiden så utgjør det (tidsmessig) omtrent delt omsorg, dermed skal det svært lite økning av samværet til for å komme innenfor definisjonen av "delt omsorg". Hos dere vil det faktisk bare være snakk om noen timer ekstra, det vil ikkje utgjøre èn dag pr. 14 dagers periode engang. Delt omsorg er _minimum_ 41,66% samvær/omsorg hos den som har barnet minst! Det som er bra med "delt omsorg" er at barnas trygghet og uforutsigbarhet sikres (tar forbehold om to velfungerende foreldre) for fremtiden med tanke på fortsatt kontakt med begge, uavhengig av nye kjærester, samboere o.l. Ikkje trenger barna bekymre seg for at hovedomsorgspersonen skal ta barna med seg å flytte "pokkerivold" heller, noe som er en av hovedårsakene til at barn mister kontakt med samværsforelderen. Men han kan ikkje få "delt omsorg" i retten, det er "forbudt"! Uansett hva dere kommer frem til så er det ikkje urimelig om han betaler Kr 2 800.- i mnd. når du tar deg av utgiftene til klær, fritidsaktiviteter o.l. Eg vil tippe (grovt sett) at utgiftene pr. mnd. er ca. 8-10 000.- pr. mnd, men han tar jo endel i form av mat, aktiviteter, boutgifter o.l. når barna er hos han. Ps! Du høres rimelig fornuftig ut, så dette bør dere klare å orden til beste for alle parter. Lykke til! :-) hilsen en mannlig "aleinemor". Hei Takk for at du som mann svarte meg:-) Mitt forrige innlegg: "Jeg mener at det er til barnas beste om de har det slik som idag." Ditt svar: "Jada, det sier _alle_ alenemødre, og "alle" samværsfedre sier noe helt anna." Joda jeg er klar over at de fleste vil si det, ihvertfall på de debattene jeg har lest på nettet. Men i vårt tilfelle mener begge parter at det fungerer bra slik vi har det idag. Det er bare på grunn av de økte utgiftene i barnebidrag barnefaren ønsker å ha delt omsorg. Det var faktisk hans ønske at jeg skulle ha hovedomsorgen da vi skiltes for 4 år siden, han sa at det var best slik for han hadde ikke lysst til å ta seg av det praktiske når det gjaldt papirer, klær ol. Ditt innlegg: "Men så til saken: Når barna er hos sin far ca. 40 % av tiden så utgjør det (tidsmessig) omtrent delt omsorg, dermed skal det svært lite økning av samværet til for å komme innenfor definisjonen av "delt omsorg". "Hos dere vil det faktisk bare være snakk om noen timer ekstra, det vil ikkje utgjøre èn dag pr. 14 dagers periode engang." Jeg er klar over at det i dager er snakk om svært lite. Dersom det hadde vært på grunn av dagene ville jeg gått med på det uten å blunke. Jeg vet at de får mye omsorg og kjærlighet hos faren, og de trives godt der. Ditt innlegg: "Det som er bra med "delt omsorg" er at barnas trygghet og uforutsigbarhet sikres (tar forbehold om to velfungerende foreldre) for fremtiden med tanke på fortsatt kontakt med begge, uavhengig av nye kjærester, samboere o.l." "Ikkje trenger barna bekymre seg for at hovedomsorgspersonen skal ta barna med seg å flytte "pokkerivold" heller, noe som er en av hovedårsakene til at barn mister kontakt med samværsforelderen." Barna har god forutsigbarhet med den ordningen vi har idag. De er 6 dager i strekk hos far og 8 dager i strekk hos meg. Vi bor i samme skolekrets og har inngått en avtale om at begge skal bli boende i samme bygd frem til barna er 18 år. Ditt innlegg: "Uansett hva dere kommer frem til så er det ikkje urimelig om han betaler Kr 2 800.- i mnd. når du tar deg av utgiftene til klær, fritidsaktiviteter o.l." "Eg vil tippe (grovt sett) at utgiftene pr. mnd. er ca. 8-10 000.- pr. mnd, men han tar jo endel i form av mat, aktiviteter, boutgifter o.l. når barna er hos han." Jeg mener heller ikke at jeg er urimelig når jeg forventer at han nå skal betale litt mer i barnebidrag enn han har gjort til nå. Barna er blitt større. Jeg betaler det meste. Jeg betaler også for mange av aktivitetene som faren tar med barna på. Ditt innlegg: "Ps! Du høres rimelig fornuftig ut, så dette bør dere klare å orden til beste for alle parter." Jeg mener også at jeg er rimelig fornuftig, og at barnfaren også er det. Håper at vi klarer å løse dette uten at vi havner i krangel. Men jeg ønsker ikke å godta delt omsorg og han ønsker nok heller ikke å betale mer. Hva syns du vi bør gjøre da? Skal jeg bare godta at han betaler det han gjør idag, slik at han ikke forlanger delt omsorg? Ditt innlegg: "Lykke til! :-)" Takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/page/2/#findComment-2581948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hei Takk for at du som mann svarte meg:-) Mitt forrige innlegg: "Jeg mener at det er til barnas beste om de har det slik som idag." Ditt svar: "Jada, det sier _alle_ alenemødre, og "alle" samværsfedre sier noe helt anna." Joda jeg er klar over at de fleste vil si det, ihvertfall på de debattene jeg har lest på nettet. Men i vårt tilfelle mener begge parter at det fungerer bra slik vi har det idag. Det er bare på grunn av de økte utgiftene i barnebidrag barnefaren ønsker å ha delt omsorg. Det var faktisk hans ønske at jeg skulle ha hovedomsorgen da vi skiltes for 4 år siden, han sa at det var best slik for han hadde ikke lysst til å ta seg av det praktiske når det gjaldt papirer, klær ol. Ditt innlegg: "Men så til saken: Når barna er hos sin far ca. 40 % av tiden så utgjør det (tidsmessig) omtrent delt omsorg, dermed skal det svært lite økning av samværet til for å komme innenfor definisjonen av "delt omsorg". "Hos dere vil det faktisk bare være snakk om noen timer ekstra, det vil ikkje utgjøre èn dag pr. 14 dagers periode engang." Jeg er klar over at det i dager er snakk om svært lite. Dersom det hadde vært på grunn av dagene ville jeg gått med på det uten å blunke. Jeg vet at de får mye omsorg og kjærlighet hos faren, og de trives godt der. Ditt innlegg: "Det som er bra med "delt omsorg" er at barnas trygghet og uforutsigbarhet sikres (tar forbehold om to velfungerende foreldre) for fremtiden med tanke på fortsatt kontakt med begge, uavhengig av nye kjærester, samboere o.l." "Ikkje trenger barna bekymre seg for at hovedomsorgspersonen skal ta barna med seg å flytte "pokkerivold" heller, noe som er en av hovedårsakene til at barn mister kontakt med samværsforelderen." Barna har god forutsigbarhet med den ordningen vi har idag. De er 6 dager i strekk hos far og 8 dager i strekk hos meg. Vi bor i samme skolekrets og har inngått en avtale om at begge skal bli boende i samme bygd frem til barna er 18 år. Ditt innlegg: "Uansett hva dere kommer frem til så er det ikkje urimelig om han betaler Kr 2 800.- i mnd. når du tar deg av utgiftene til klær, fritidsaktiviteter o.l." "Eg vil tippe (grovt sett) at utgiftene pr. mnd. er ca. 8-10 000.- pr. mnd, men han tar jo endel i form av mat, aktiviteter, boutgifter o.l. når barna er hos han." Jeg mener heller ikke at jeg er urimelig når jeg forventer at han nå skal betale litt mer i barnebidrag enn han har gjort til nå. Barna er blitt større. Jeg betaler det meste. Jeg betaler også for mange av aktivitetene som faren tar med barna på. Ditt innlegg: "Ps! Du høres rimelig fornuftig ut, så dette bør dere klare å orden til beste for alle parter." Jeg mener også at jeg er rimelig fornuftig, og at barnfaren også er det. Håper at vi klarer å løse dette uten at vi havner i krangel. Men jeg ønsker ikke å godta delt omsorg og han ønsker nok heller ikke å betale mer. Hva syns du vi bør gjøre da? Skal jeg bare godta at han betaler det han gjør idag, slik at han ikke forlanger delt omsorg? Ditt innlegg: "Lykke til! :-)" Takk! ''Men i vårt tilfelle mener begge parter at det fungerer bra slik vi har det idag.'' Ok, da er den saken grei. ''Jeg vet at de får mye omsorg og kjærlighet hos faren, og de trives godt der.'' Vidunderlig deilig å høre! :-) ''Vi bor i samme skolekrets og har inngått en avtale om at begge skal bli boende i samme bygd frem til barna er 18 år.'' Det er imponerende må eg si. Ps! Dere praktiserer faktisk "delt omsorg" (42,85% hos far), men bare slapp av og fortsett med den ordningen dere har, for NAV har en spesiell måte å rekne på slik at far vil komme ut med langt under 40% med deres "mattematikk". ''Jeg mener heller ikke at jeg er urimelig når jeg forventer at han nå skal betale litt mer i barnebidrag enn han har gjort til nå. Barna er blitt større. Jeg betaler det meste. Jeg betaler også for mange av aktivitetene som faren tar med barna på.'' Du er ikkje urimelig nei, kr. 2 800.- er faktisk et veldig "riktig" bidrag for to barn (8 og 11 år). ''Håper at vi klarer å løse dette uten at vi havner i krangel.'' Den tusenlappen er ikkje verdt å krangle for! ''Men jeg ønsker ikke å godta delt omsorg og han ønsker nok heller ikke å betale mer.'' ''Hva syns du vi bør gjøre da?'' Tusen takk for spørsmålet. :-) Ikkje la dere rive med av følelser eller ri kjeppehester, om det skulle brygge opp til konflikt så må en av dere gi dere så fort som mulig. Eller at dere enes om å møtes på halvveien, og at han betaler Kr. 2 300.- pr. mnd. mot at han betaler for de aktivitetene som han tar med barna på. ''Skal jeg bare godta at han betaler det han gjør idag, slik at han ikke forlanger delt omsorg?'' Nei, det syntes eg _ikkje_ du skal gjøre! Nb! Han kan ikkje få "delt omsorg" uten at du går med på det, der har du _vetorett_ siden det er du som har den daglige omsorgen formelt sett. Prøv med fakta, her finner du kor mye det koster. http://www.sifo.no/page/Lenker/Meny_lenker/10242/10278 Her kan du legge inn barnas alder og kjønn og du vil få frem kor mye det koster for barnas eksistens. http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi (fyll inn og skriv ut!) Eg la inn (for moro skyld) ei jente mellom 6-9 år og en gutt mellom 10-13 år, og kom frem til Kr. 9 160.-, om vi da trekker i fra fars utgifter til "mat & drikke" (40% av Kr. 3 380.-), så står dere igjen med en utgift på Kr. 7 808.- pr. mnd. Og halvparten av det er jo Kr. 3 904,- Nb1. "Utgifter til skolegang, ferie og spesialisert fritidsbruk, feiring av fødselsdager og andre begivenheter, gaver m.m. er ikke tatt med." Nb2. "SIFO anbefaler at budsjettet ikke brukes til å beregne hva det koster å ha barn." Men du kan fint bruke det som en "grov" veileder. Og det bør få han til å innse at han er relativt "heldig" om han slipper unna med Kr. 2 800.-! Det er tull å lage konflikt av "ingenting", det er det ingen av dere som er tjent med aller minst ungene... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/page/2/#findComment-2582438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest delt omsorg....? Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 ''Men i vårt tilfelle mener begge parter at det fungerer bra slik vi har det idag.'' Ok, da er den saken grei. ''Jeg vet at de får mye omsorg og kjærlighet hos faren, og de trives godt der.'' Vidunderlig deilig å høre! :-) ''Vi bor i samme skolekrets og har inngått en avtale om at begge skal bli boende i samme bygd frem til barna er 18 år.'' Det er imponerende må eg si. Ps! Dere praktiserer faktisk "delt omsorg" (42,85% hos far), men bare slapp av og fortsett med den ordningen dere har, for NAV har en spesiell måte å rekne på slik at far vil komme ut med langt under 40% med deres "mattematikk". ''Jeg mener heller ikke at jeg er urimelig når jeg forventer at han nå skal betale litt mer i barnebidrag enn han har gjort til nå. Barna er blitt større. Jeg betaler det meste. Jeg betaler også for mange av aktivitetene som faren tar med barna på.'' Du er ikkje urimelig nei, kr. 2 800.- er faktisk et veldig "riktig" bidrag for to barn (8 og 11 år). ''Håper at vi klarer å løse dette uten at vi havner i krangel.'' Den tusenlappen er ikkje verdt å krangle for! ''Men jeg ønsker ikke å godta delt omsorg og han ønsker nok heller ikke å betale mer.'' ''Hva syns du vi bør gjøre da?'' Tusen takk for spørsmålet. :-) Ikkje la dere rive med av følelser eller ri kjeppehester, om det skulle brygge opp til konflikt så må en av dere gi dere så fort som mulig. Eller at dere enes om å møtes på halvveien, og at han betaler Kr. 2 300.- pr. mnd. mot at han betaler for de aktivitetene som han tar med barna på. ''Skal jeg bare godta at han betaler det han gjør idag, slik at han ikke forlanger delt omsorg?'' Nei, det syntes eg _ikkje_ du skal gjøre! Nb! Han kan ikkje få "delt omsorg" uten at du går med på det, der har du _vetorett_ siden det er du som har den daglige omsorgen formelt sett. Prøv med fakta, her finner du kor mye det koster. http://www.sifo.no/page/Lenker/Meny_lenker/10242/10278 Her kan du legge inn barnas alder og kjønn og du vil få frem kor mye det koster for barnas eksistens. http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi (fyll inn og skriv ut!) Eg la inn (for moro skyld) ei jente mellom 6-9 år og en gutt mellom 10-13 år, og kom frem til Kr. 9 160.-, om vi da trekker i fra fars utgifter til "mat & drikke" (40% av Kr. 3 380.-), så står dere igjen med en utgift på Kr. 7 808.- pr. mnd. Og halvparten av det er jo Kr. 3 904,- Nb1. "Utgifter til skolegang, ferie og spesialisert fritidsbruk, feiring av fødselsdager og andre begivenheter, gaver m.m. er ikke tatt med." Nb2. "SIFO anbefaler at budsjettet ikke brukes til å beregne hva det koster å ha barn." Men du kan fint bruke det som en "grov" veileder. Og det bør få han til å innse at han er relativt "heldig" om han slipper unna med Kr. 2 800.-! Det er tull å lage konflikt av "ingenting", det er det ingen av dere som er tjent med aller minst ungene... Hei Har snakket med barnefar idag og det virker som at vi kan komme til enighet uten krangel. Han har tatt kontakt med NAV og snakket med de for åhøre om de kan regne ut barnebidrag. De gjorde dette over telefonen og det ble det samme som jeg hadde funnet ut. Han sier at han vil tenke litt til på det men at han syns at ordningen vi har idag fungerer bra og at han sansynligvis vil fortsette med den og ikke gå videre med delt omsorg. En tung bør er falt av mine skuldre:-) Er så glad for at vi ikke ble uvenner med dette. Er redd for å ta opp "negative" ting med han da jeg for alt i verden vil ungå konflikter med han. Tusen takk som gadd å ta deg bryet å svare meg. Jeg skal gå inn på de linkene du foreslo, det hørtes interessant ut:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315184-endring-av-samv%C3%A6rsavtale-med-barna/page/2/#findComment-2582716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.